رئیسی چرا به موزه ملی ایران رفت؟

آبنما کار: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جزییات بازدید رئیس جمهور از موزه ملی را تشریح نمود و از قول جدی سیدابراهیم رئیسی برای تخلیه دو ساختمان مهم میدان مشق که در اختیار وزارت امور خارجه و کتابخانه ملی قرار دارد، آگاهی داد. این دو ساختمان مقرر است در اختیار موزه ملی ایران قرار گیرد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، عزت الله ضرغامی درباره ی قول های رئیس جمهور در جریان بازدید از موزه ملی ایران در روز دوشنبه یازدهم مهرماه ۱۴۰۱، اظهار داشت: موزه ایران باستان، جایی که از آن بازدید کردیم، سال ۱۳۱۶ افتتاح شده است. در دهه هفتاد و بعد از انقلاب، ساختمان جدیدی راه اندازی شد که به آثار بعد از اسلام اختصاص دارد. متاسفانه بخش کوچک و درصدی از آثار میلیونی و اموال باارزش میراث فرهنگی قابل نمایش و ارائه به مردم است. آقای رئیس جمهور از مخازن موزه ملی ایران که من از آن به عنوان پدیده نامیمون اسم می برم، بازدید کردند و دیدند چه اشیاء ارزشمندی از دید مردم پنهان شده است و در انبار و مخازن نگهداری می شود.
او اضافه کرد: یک طرح ما این بود که فضای بزرگ دیگری به موزه ملی اختصاص دهند که طرح آن از قبل داده شده بود، ولی باتوجه به تجربه ای که در امور اجرائی کشور دارم احساسم این است که به نتیجه رسیدن پروژه های عظیم در زمانی که دولت مشکلات جدی برای حل مسائل معیشتی دارد، مقداری دور از ذهن است و زمان زیادی هم می برد. بدین سبب از رئیس جمهور خواستیم دو بنای بسیار مهم و با وسعت فراوان در میدان مشق را به فضای موزه ملی اضافه کنند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: با آنکه تیم حفاظت ریاست جمهوری سختگیری می کرد، اما آقای رئیس جمهور مسافتی را در خیابانی که مردم هم حرکت می کردند، پیاده طی کردند و در میدان مشق حاضر شدند و قرار شد ساختمان مهمی که در گذشته متعلق به شهربانی بوده و الان محل استقرار وزارت امور خارجه است و حدود صدهزار متر مربع فضا دارد و در کمیسیون دولت هم مصوب شده، در اختیار موزه ملی قرار گیرد و وزارت خارجه در جای دیگری مستقر شود. اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی مساله موزه ملی حل می شود و می توان از فضای خوب میدان مشق که ساختمان های گوناگون در کنارش است و محوطه سازی خوبی هم شده، استفاده نمود. آقای رئیس جمهور این مساله را قبول داشتند و این قول را دادند که سریعتر برای وزارت خارجه جایی را فراهم آورند و این محل در اختیار موزه ملی قرار گیرد.

ضرغامی همین طور اظهار داشت: ساختمان کتابخانه ملی هم در ضلع غربی موزه و در خیابان سی تیر قرار دارد، درحالی که سال هاست ساختمان جدید این کتابخانه تولید شده و به آن نقل مکان کرده اند، اما متاسفانه هنوز تخلیه نشده است. کتابخانه ملی از نظر ما در محل دیگری مستقر است. برنامه هایی که درنظر گرفته اند به هیچ وجه قابل مقایسه با اهمیت موزه ملی کشور نیست. آقای رئیس جمهور هم این مساله را قبول داشتند و تلاش می نماییم این دو محل را به سرعت در اختیار موزه ملی قرار دهیم و با اهمیت تر از آن محوطه میدان مشق است که زنده می شود.
در این زمینه بخوانید:
درهای «میدان مشق» بعد از ۱۹ سال باز می شود؟
میراث فرهنگی را از بازیِ میدان مشق بیرون انداختند؟
وزارت خارجه از جایش تکان نخورده!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی که در جمع خبرنگاران و در حاشیه اختتامیه هفته گردشگری سخن می گفت، به دیگر قول ها و دستورهای رئیس جمهور در جریان بازدید از موزه ملی و دیدار با مدیران و معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره نمود و اضافه کرد: شاید یکی از با اهمیت ترین خبرهای خوب این دیدار، به حوزه صنایع دستی مربوط باشد؛ با دستور مستقیم رئیس جمهور به وزارت رفاه، ۱۰ هزار نفر از فعالان صنایع دستی کشور بیمه می شوند. آنها هنرمندانی هستند که کارفرما ندارند و نیاز دارند دولت یکطرفه آنها را بیمه کند و هزینه بیمه این ۱۰ هزار نفر که بار مالی بالایی هم دارد، از طرف آقای رئیس جمهور متقبل شد. همین طور معاونت صنایع دستی مسؤول شد تا با برنامه ریزی دقیق در سراسر کشور، هنرمندانی که به این بیمه بیشتر نیازمندند، درنظر گرفته شوند.
ضرغامی همین طور از موافقت رئیس جمهور برای تعدیل پیمان ارزی در صادرات صنایع دستی آگاهی داد و اضافه کرد: ما تعهد کردیم حجم صادرات صنایع دستی را بالا ببریم، اما یکی از موانع آن پیمان ارزی است. تولیدکنندگان ما توان تعهد و ضمانت این سطح از پیمان ارزی را ندارند. آقای رئیس جمهور قبول کردند و قرار شد هر زمان ما نامه آنها را ارسال کردیم، دستور آنرا بدهند.
او همین طور از موافقت رئیس جمهور و تبدیل وضعیت قرارداد کاری یک هزار و ۲۰۰ مرمتگر که حقوق آنها در گذشته بیش از چهار پنج ماه طول می کشید، آگاهی داد و اظهار داشت: این مرمتگران اگرچه نیروهای ارزشمندی بودند، اما جزو نیروهای طرحی و عمرانی محسوب می شدند. خوشبختانه آقای رئیس جمهور از همان ابتدا با پیگیری و تلاش ها ما دستورات لازم را دادند، موانعی بر سر این کار بود، ولی نهایت سازمان اداری استخدامی قبول کردند و همه آنها از نیروی طرحی خارج شدند و به زیرمجموعه وزارت درآمدند و مثل بقیه حقوق و مزایا دریافت می کنند.
ضرغامی همین طور اظهار داشت: در زمینه یگان حفاظت و تامین خودرو و پرسنل یگان که از جدی ترین مسائل ما بود نیز آقای رئیس جمهور قول جدی دادند و قرار شد نامه آن به دولت فرستاده شود. در حوزه نیروی انسانی، از هشت هزار پرسنل میراث فرهنگی، حدود دو هزار نفر نیروی یگان حفاظت هستند و بزرگترین صیانت از اموال باارزش کشور توسط وزارت میراث فرهنگی به انجام می رسد، آثار ارزشمندی که به هیچ وجه هیچ قیمتی نمی توان روی آن گذاشت. بنا بر گفت وگوهایی که با رئیس جمهور شد قرار شده در حوزه تامین نیروی انسانی و خودروی یگان حفاظت بازسازی هایی صورت گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همین طور به موافقت رئیس جمهور با اختصاص فضایی مناسب به معاونت گردشگری آگاهی داد و اضافه کرد: در زمینه گردشگری یکی از مسائل ما ساختمان معاونت گردشگریست. بخشی که باید ۱۰ تا ۱۵ میلیون توریست جذب نماید، جایی برای استقرار ندارد، از قدیم و زمانی که زیرمجموعه وزارت ارشاد بود و چند اتاق اجاره ای داشت تا امروز همان نگاه به بخش گردشگری وجود دارد، درحالی که سازمان حج و زیارت، آن ساختمان بسیار بزرگ برای پیگیری اعزام ۸۵ هزار حاجی را به همراه امکانات عظیم در اختیار دارد. نمی خواهم متعرض شوم، اما چند اتاق اجاره ای (در ساختمان حج و زیارت) در اختیار گردشگریست که همیشه هم با حکم تخلیه مواجهند و رفت و آمدشان مشکل دارد. دنبال محلی هستیم برای استقرار گردشگری که رئیس جمهور قول آنرا دادند و این محل هم پیدا شده است. علاوه بر این قرار شد لیستی از مشکلات و پیشنهادهای گردشگری به رئیس جمهور ارائه شود تا در دولت پیگیری شود.
ضرغامی همین طور اظهار داشت: قانون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدت هاست آماده شده و به دولت فرستاده شده که در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال بحث است، مطمئنا این لایحه به صحن دولت آید به سرعت تصویب می شود. این قانون بمحض اینکه به مجلس ارائه شود در اختیار همه قرار می گیرد و همه می توانند درباره ی آن اظهارنظر کنند.
در این زمینه بخوانید:
تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی بسیار مهم و حساس است