به مناسبت اربعین حسینی؛ آوای سرخ هامون شنیدنی شد

آبنما کار: در حاشیه جلسه مشترک هیأت امنای انجمن موسیقی ایران با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آلبوم موسیقایی آوای سرخ هامون رونمایی و آلبوم شهادت نامه عشاق نیز بازنشر شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری، در دیدار اعضای هیات امنای انجمن موسیقی ایران با محمود سالاری معاون اموری هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آلبوم «آوای سرخ هامون» و نماهنگ اربعینی «با تو می مونیم» رونمایی و همین طور آلبوم «شهادت نامه عشاق» بازنشر شد.
در ابتدای این دیدار که چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در سالن جلسات دفتر موسیقی برگزار شد، امیرعباس ستایشگر، مدیرعامل انجمن موسیقی ضمن ارائه گزارشی از کارهای صورت گرفته، به جزییات تولید این آلبوم ها اشاره نمود و اظهار داشت: آلبوم «شهادت نامه عشاق» آلبومی است که در اوایل دهه ۹۰ در انجمن موسیقی منتشر گردید ولی با اینحال ما در انجمن موسیقی بواسطه کیفیت های آن دوره تصمیم گرفتیم آنرا با یک پالایش کیفیت صوتی، به مناسبت این ایام بازنشر نماییم.
وی افزود: اجرای این آلبوم که به مناسبت اربعین حسینی پخش شده، توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری استاد نادر مرتضی پور، دکلمه و شعرخوانی استاد علی معلم دامغانی، خوانندگی آقای محمد عبدالحسینی و آهنگسازی غلامرضا حقیقی فرد انجام شده است.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اضافه کرد: «آوای سرخ هامون» آلبوم تصویری دیگری است که آیین های سوگ مناطق مختلف ایران را به تصویر می کشد. در این آلبوم ۵ اجرا از ۴ استان تهران، خوزستان، گیلان و گلستان آمده که طراحی آن سال قبل توسط دکتر اله یاری صورت گرفت. همین طور نماهنگ اربعینی «با تو می مونیم» نخستین تولید گروه سرود دفتر موسیقی است که انتشار یافته است.

محمد اله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی اظهار داشت: باتوجه به تأکیدی که وزارتخانه و معاون محترم امور هنری نسبت به این ایام داشتند و معتقد بودند که باید ادای دینی نسبت به این دریای بی کران عشق و علاقه مردم به سیدالشهدا (ع) شود، از شروع ماه محرم در انجمن موسیقی برنامه های مختلفی برنامه ریزی شد. از میان برنامه هایی که درنظر گرفته شد، امروز شاهد رونمایی دو آلبوم و نماهنگ «با تو می مونیم» در رابطه با اربعین هستیم.
وی افزود: آلبوم «شهادت نامه عشاق» سال ها پیش انتشار یافته بود ولی ما فکر کردیم شاید در آن زمان توجه کافی به این آلبوم نشده و بازنشر آن می تواند منجر به این شود که به این آلبوم رنگ جدیدی زده شود. بخش دیگری از برنامه هم به رونمایی از آلبوم تصویری «آوای سرخ هامون» اختصاص دارد که سال قبل به همت هوشنگ جاوید شکل گرفت و برخی آیین های سوگ مناطق مختلف ایران در سالن رودکی بصورت برخط برای مخاطبان به تصویر کشیده شد و حالا تبدیل به یک آلبوم شده است.
هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران درباب آلبوم «آوای سرخ هامون» و آیین هایی که در این آلبوم استفاده شده است اظهار داشت: یکی از آیین هایی که در این آلبوم کار کردیم، آیین «علم بندی» است. علم بندی امام حسین(ع) در هر نقطه از ایران به یک شکل متفاوت برگزار می گردد که تا حالا نه رسانه ای شده اند و نه آنها را روی صحنه نشان داده ایم.
وی افزود: آیین دیگری که در این آلبوم آورده ایم، مربوط به منطقه گلستان است. مردم گلستان تحت تأثیر خیلی از آیین های مذهبی نیاکانشان یک آیینی به نام «سرخ سینه» دارند. آیین دیگر، «نقل مختار» و «غزل خوانی» است که در این آلبوم آمده است.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از زحمات تولیدکنندگان این آثار اظهار داشت: زحمت این آثار را دیگران کشیده اند و اجر آن نیز برای هنرمندانی است که این آلبوم ها و نماهنگ اربعین را ساخته اند و ما فقط آمده ایم از این آثار غباررویی نماییم.
سالاری با اشاره به اهمیت جایگاه مداحان حسینی، بیان کرد: چه هنری بالاتر از اینکه یک مداح چندین ساعت یک مجلس را اداره می کند و در هر لحظه آن نیز یک نغمه می خواند. مداحی مانند استاد حاج علی انسانی، کدام غزل را خوانده که خارج از قدمهای موسیقی و دستگاه های آوازی بوده است. امیدوار هستم سایه این استادان بر سر ما مستدام باشد و ما بتوانیم قدردان این بزرگان باشیم.
وی ضمن تشکر از محمد عبدالحسینی، خواننده آلبوم «شهادت نامه عشاق» اظهار داشت: ایشان در طول این سال ها همچنان در مسیری که آغاز نموده اند استوار ماندند. امیدوار هستم که نفس شان همچنان پایدار و مستمر بماند.
همچنین معاون امور هنری از توجه ویژه این معاونت پیرامون احیای نغمات دینی و مذهبی فراموش شده آگاهی داد و پشتیبانی از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در این خصوص را مهم برشمرد و تولید آلبوم هایی با مضامین این چنین را ضروری دانست و گفت این معاونت آمادگی حمایت و تولید از این طرح ها را دارد.
محمود سالاری معاون اموری هنری، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، احمد صدری و داوود گنجه ای اعضای هیئت امنای انجمن موسیقی ایران، امیرعباس ستایشگر مدیرعامل این انجمن، هوشنگ جاوید، رضا کدخدایی، ولی قنبرزاده، محمد عبدالحسینی و مدیران معاونت هنری از حاضران در این جلسه بودند.
در اختتام این جلسه از آلبوم های «آوای سرخ هامون» و «شهادت نامه عشاق» رونمایی گردید.

منبع: