نارین قلعه نائین یادگاری از دوره اشکانیان

به گزارش آبنما کار، اصفهان رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین اظهار داشت: نارین قلعه نائین قدیمی ترین بنای تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره اشکانیان بر می گردد و کاربرد دژ نظامی داشته است.

محمود مدنیان در گفتگو با ایسنا در رابطه با بنای تاریخی نارین قلعه، اظهار نمود: نارین قلعه قدیمی ترین بنای تاریخی شهر نائین است که در مرکز بافت تاریخی شهر نائین قرار گرفته است و بعنوان دژ یا کهندژ شهر محسوب می شده است که بعدها شهر نائین در اطراف آن توسعه و گسترش یافته است. بر مبنای نوع مصالحی که در این قلعه استفاده شده، قدمت این قلعه به دوره اشکانیان بر می گردد و ۲ هزار سال قدمت دارد.

وی اضافه کرد: اصطخری مورخ معروف قرن ۴ هجری قمری از این قلعه بازدید و در کتاب خود قید می کند که در نائین قلعه ای وجود دارد به نام نارین قلعه که در اطراف آن خندق هایی حفر کرده اند که ارتفاع دیوارها را تا ۵۰ متر می رساند که به مرور زمان و با فرسایش و از بین رفتن خندق ها ارتفاع دیوارها کاسته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین با اشاره به اینکه مصالح استفاده شده در این بنا خشت و چینه است، اظهار داشت: تا دوره قاجار از این قلعه استفاده می شده و قلعه ای حاکم نشین بوده است. خشت های استفاده شده در نارین قلعه معمولا در ابعاد ۴۳ سانتیمتر هستند و هرچه قدیمی تر می رویم خشت ها بزرگتر و قطورتر می شود که نشان دهنده اینست که این قلعه در دوره های مختلف تاریخی مورد استفاده قرار می گرفته است.

مدنیان خاطرنشان کرد: وسعت بنای تاریخی نارین قلعه حدود ۲ هزار متر مربع بوده و اصطخری ارتفاع دیوارهای قلعه در قدیم را ۵۰ متر عنوان کرده است، اما هم اکنون ارتفاع دیوارهای قلعه در نقاط مختلف آن از ۱۴ تا ۲۵ متر متغیر است.

وی افزود: تا ۱۰ سال پیش مالکیت قلعه با اداره میراث فرهنگی نبود که با پیگیری های انجام شده این مهم محقق شد که در نتیجه برای استقامت بخشی نارین قلعه سال ۱۳۹۸ اعتباری را دریافت کردیم و هسته مرکزی آن بر مبنای الگوی مصالح به کار رفته در خودِ قلعه مرمت شد و یکی از برج های تخریب شده آنرا بازسازی کردیم. منتها چون این قلعه برای دوره اشکانیان است نمی توان در آن زیاد دخل و تصرف کرد و تنها میتوان روی آن مرمت های حفاظتی انجام داد تا از تخریب بیشتر آن جلوگیری شود. برای مرمت حفاظتی نارین قلعه به اعتباری حدود ۳ میلیارد تومان نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین با اشاره به اینکه این بنای تاریخی ۱۴ سال پیش به ثبت ملی رسید، اظهار داشت: در سال از این قلعه حدود ۱۰۰ هزار توریست بازدید می کنند. در برنامه داریم که بنای تاریخی نارین قلعه به سایت موزه تبدیل گردد که برای این منظور هم به بیشتر از ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

منبع: