قائم مقام وزیر میراث: آمریکا جلوی بازگشت الواح هخامنشی به ایران را گرفته است

آبنما کار: قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ممانعت آمریکا برای بازگشت الواح هخامنشی به ایران آگاهی داد و درباره ی تصمیم گیری های مربوط به بافت تاریخی شیراز توضیحاتی داد.
علی دارابی در حاشیه جلسه مدیران پایگاه هایی میراث ملی و جهانی که از روز یکشنبه، ۲۲ مردادماه به مدت دو روز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برگزار شده است، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا درباره ی آخرین اقدام این وزارتخانه برای صیانت از بافت تاریخی شیراز باتوجه به تملک خانه ها از طرف وزارت راه و شهرسازی بدون حق انتخاب از طرف مالکان خصوصاً خانه های تاریخی و از طرفی، وجود طرحی که به پژوهشگاه میراث فرهنگی نسبت داده شده و منجر به تخریب حدود ۳۵ خانه تاریخی در بافت شیراز می شود، اظهار نمود: بحث مربوط به بافت شیراز موضوعی نیست که فقط وزارت میراث فرهنگی، تصمیم گیرنده باشد، البته به عنوان متولی میراث فرهنگی، هیأتی را مشخص کردیم و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی هم نماینده تام الاختیار وزارتخانه در این مساله است، چون ایشان هشت سال رئیس میراث فارس بودند و شناخت کافی از مجموعه دارند و از طرفی، امکانات گسترده ای در اختیار پژوهشگاه است.
او اضافه کرد: هیأت های مختلفی از وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های دیگر از بافت شیراز بازدید کردند و بنا است جلسه مشترکی را با وزارت راه و شهرسازی در شیراز برگزار نماییم تا بر طبق گزارش هایی که هر دستگاه دارد در آن جلسه به جمع بندی برسیم.
معاون میراث فرهنگی افزود: درباره ی بافت شیراز باید کارگروه مشترکی متشکل از وزارت راه، وزارت میراث، استانداری و تولیت حرم شاهچراغ به جمع بندی برسد و بر آن اساس تصمیم گیری شود. خیلی ها معتقدند در شیراز خانه های بیشتری خراب می شود، اما آن گزارش ها تا وقتی گزارش رسمی میراث فرهنگی منتشر نشود، قابل اعتنا نیست که اگر آن گزارش رسمی منتشر شود، حتما با صدای بلند آنرا اعلام می نماییم.
دارابی، زمان انتشار گزارش بافت شیراز را مستلزم این دانست که هیأتی از وزارتخانه های میراث و شهرسازی از بافت شیراز بازدید کند و اضافه کرد: البته این هیأت چندبار به شیراز رفته است و جلساتی هم داشته است، اما کاری که مشکل به وجود آورده این است که میان دیدگاه ما و دستگاه های دیگر اختلاف نظر فراوان است. باید دیدگاه ها بهم نزدیک شود تا این مساله را مدیریت نماییم.
او افزود: وقتی دستگاهی معتقد می باشد همه آن بافت تاریخی شیراز باید تخریب شود، با دستگاهی که معتقد می باشد خانه ها تک به تک باید شناسایی و ارزش یابی شود، گپ و فاصله بسیاری است و زمان می برد. قسمتی از این مساله هم به بحث های کارشناسی ما در وزارت میراث فرهنگی برمی گردد تا هم بافت تاریخی را محافظت نماییم و هم اگر امکان گره گشایی وجود دارد، گره را باز نماییم…
معاون میراث فرهنگی درباره ی اینکه آیا وزارت میراث فرهنگی برای توقف وزارت راه در تملک خانه های تاریخی بافت شیراز تا مشخص شدن نتیجه جلسه پیش رو، اقدامی انجام داده یا می دهد؟ اظهار نمود: خانه هایی که وزارت راه خریداری می کند، خانه هایی است که از نظر میراث فرهنگی، البته برخی از آنها، چون نقشه آنجا الان در اختیارم نیست، ولی آنچه برمبنای پرونده پیش روی میراث فرهنگی است، خانه های ثبت شده بوده و نمی گردد وسط کار دنبال خانه های ثبت نشده باشیم. به هر صورت منوط به آخرین جمع بندی در یکی دو ماه آتی هستیم که البته اختلاف نظر در این زمینه هم زیاد است.
قایم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همین طور درباره ی استرداد آثار تاریخی باتوجه به اینکه در حال حاضر ۱۳ پرونده در دست رسیدگی است، اظهار داشت: استرداد آثار تاریخی پروسه خیلی پیچیده ای دارد. برای برخی از آنها اقامه دعوا شده است و سال قبل ۲۷ قلم به کشور برگردانده شد و در حال حاضر پرونده مهم، بازگشت الواح هخامنشی است که (حدود ۱۷هزار لوح) در اختیار موسسه شیکاگو قرار دارد.
دارابی اضافه کرد: به هر حال ما با کشوری طرف می باشیم که با اندک بهانه هایی موضوع را گره می زند و مشکلاتی را ایجاد می کند، چون بنا بوده این الواح چندماه قبل به ایران تحویل داده شود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشت الواح هخامنشی به مسایل سیاسی گره زده شده است، اظهار نمود: این اراده سران آمریکا است که (بازگشت الواح هخامنشی را) با مطالبی گره زده است، آن هم وقتی دادگاهی برگزار شده و حکمی صادر گردیده است.
معاون میراث فرهنگی درباره ی اینکه آیا اوفک (دفتر کنترل دارایی هایی خارجی وزارت خزانه داری امریکا) هنوز اجازه بازگشت الواح به ایران را نداده است؟ اشاره کرد: خیر! هنوز اجازه نداده است. برای این مساله محدودیت و ممنوعیت هایس ایجاد می کنند.
دارابی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره ی بازگشت الواح هخامنشی به ایران تا حدود دو ماه دیگر، اظهار داشت: زمان را که نمی توان مشخص کرد. علت این است که هم ما و هم وزارت خارجه و هم معاون اول ریاست جمهوری تلاش می نماییم آثار برگردد، اما سیزده پرونده است، برخی از آنها پیش رفته و برخی به فرصت بیشتری نیاز دارد. ما دنبال این هستیم استرداد اتفاق افتد ولی تحولات جهانی در اختیار ما نیست.

منبع: