معاون مشارکت های مردمی ستاد بازسازی عتبات خبر داد موکب های اربعین ایران از ۱۰ لغایت ۲۳ صفر

آبنما کار: از گیلان معاون مشارکت های مردمی ستاد بازسازی عتبات، امسال از اول محرم تا اختتام صفر روادید کشور عراق برداشته شده و شرط اعزام به اربعین ثبت نام در سامانه سماح است. همین طور تزریق دو دز واکسن کرونا در کنار دز یادآور ضروریست.
یوسف افضلی در گفت و گو با خبرنگاران، سردار حاج قاسم سلیمانی را بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات عالیات دانست و اظهار نمود: این ستاد از سال ۸۲ برای ساماندهی عتبات عالیات و توسعه حرم های مطهر و نذورات به راه افتاده است.
وی با اعلان اینکه تا حالا بیش از ۱۵۰ پروژه بازسازی را انجام دادیم، اضافه کرد: بزرگترین پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف است که به حرم مطهر حضرت علی(ع) متصل می شود و ۲۲ برابر صحن فعلی است.
معاون فرهنگی و مشارکت های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، انجام پروژه های بازسازی را به همت نذورات مردم ایران دانست و اشاره کرد: با بیان تولیت حرم امام علی(ع) آماده تحویل بخش زیارتی این صحن هستیم.
افضلی، ماهیت ستاد بازسازی عتبات عالیات را مردمی دانست و افزود: کلیه ساخت و سازها در اعتاب مقدسه از محل نذورات مردم است؛ البته طی قرارداد با تولیت حرم ها نیروی انسانی و مهندسی و مصالح ساختمانی از ایران تامین می شود.
وی با اعلان اینکه ۸۰ درصد نذورات جهت خرید مصالح و دستمزد نیروی انسانی هزینه می شود، اظهار داشت: خوشبختانه گیلان جزو استانهای برتر در نذورات مردمی است و با وجود شرایط سخت معیشتی ناشی از کرونا، شاهد افزایش نذورات طی سال قبل بودیم.
معاون ستاد بازسازی عتبات، از افزایش ۳۰ درصدی هر ساله نذورات مردمی آگاهی داد و بیان کرد: ساخت و سازها در اعتاب مقدسه بزرگترین آثار نظام اسلامی هستند که زمینه را برای زوار جهت به جا آوردن آداب زیارت فراهم می کنند.
وی با اعلان اینکه ستاد بازسازی عتبات علاوه بر ساماندهی نذورات بر طبق نیات، برنامه های اجتماعی همچون کمک به مردم در بحران ها و بلایای طبیعی در قالب موکب دارد، اشاره کرد: موکب ها در جریان سیل و زلزله و همین کرونا به مردم خدمت می کنند.
افضلی، با اشاره عدم برگزاری راهپیمایی اربعین طی دو سال گذشته، افزود: موکب های اربعین در کنار کمک به کادر درمانی، مبادرت به راه اندازی پویش های آبرسانی به نقاط محروم و کمک به دانش آموزان بی بضاعت کردند.
وی با اعلان اینکه سردار سلیمانی موکب های اربعین را دارای ظرفیت جهانی برای تمدن سازی اسلامی می دانست، اضافه کرد: امروز در همه استانها و شهرستان شبکه ستاد بازسازی عتبات فعال بوده و مردم می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی خودرا ارسال نمایند.
معاون ستاد بازسازی عتبات، با اشاره به اجرای طرح بازسازی و توسعه اعتبات مقدسه در سوریه، اشاره کرد: امسال از اول محرم تا اختتام صفر روادید کشور عراق برداشته شده و شرط اعزام به اربعین ثبت نام در سامانه سماح است. همین طور تزریق دو دز واکسن کرونا در کنار دز یادآور ضروریست.
افضلی، از برگزاری موکب های اربعین از ۱۰ صفر لغایت ۲۳ صفر آگاهی داد و افزود: اربعین امسال متفاوت از سالهای قبل است و با گرمای هوا و شیوم کرونا و گرد و خاک و… مواجه هستیم پس تاکید موکب ها بر اسکان زوار و تامین آب و وسائل سرمایشی است.
وی با اعلان اینکه موکب های ایران در بخش تغذیه کمک کار موکب های عراق خواهند بود، اظهار نمود: استان گیلان ۲۶ موکب در اربعین امسال دارد که بیشترین موکب ها در عراق است؛ البته پذیرایی از زوار خارجی در آستارا نیز مختص موکب گیلان بوده که به خوبی به انجام می رسد.
معاون ستاد بازسازی گیلان از زوار خواست احتمال گرمازدگی را در نظر بگیرند و لوازم مورد نیاز را همراه داشته باشند و اظهار داشت: زوار زیارت کربلا را به روز اربعین موکول نکنند و زیارت خودرا زودتر انجام دهند و نکات فرهنگی و بهداشتی را رعایت نمایند.

منبع: