پس لرزه های دو نرخی شدن بلیت هواپیما

به گزارش آبنما کار خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار داشت:  دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به شکلی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تأمین خواهد نمود و در تأمین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت.

فرید جواهرزاده در گفتگو با ایسنا در مورد دو نرخی شدن محصولات گردشگری اظهار نمود: ادعای افرادی که مصمم به عملیاتی کردن ۲ نرخی شدن هستند این است که رضایت توریستهای خارجی را به همراه خواهد داشت. همینطور این افراد معتقدند که این دو نرخی شدن به این علت است که توریستهای خارجی با نوسانات ارزی رو به رو و در بحث تبدیل ارز گرفتار مشکل هستند که از این بابت شاید در دام افراد سودجو افتاده و نارضایتی هایی برایشان به وجود آید و در ادامه سبب یک تبلیغ منفی برای کشور شود.

وی افزود: دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد و به شکلی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تأمین خواهد نمود و در تأمین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت. در همین راستا بر مبنای مقررات کلی دریافت وجه از توریستهای داخلی و حتی خارجی باید بر اساس واحد پول رایج کشور باشد؛ پس دریافت دلار از گردشگران مبنای حقوقی ندارد.

عدم تطابق دو نرخی شدن با کدهای اصول حقوق گردشگری

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: در اصول حقوق گردشگری اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی عدم تبعیض بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد که بحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری در کشور ما با این اصل در تعارض است.

جواهرزاده اظهار داشت: امکان دارد در این مورد برخی تصور کنند هزینه ها باید بر اساس قیمت های جهانی باشد. اگر مقرر است هزینه حمل و نقل بر مبنای قیمت های جهانی باشد آیا باقی هزینه ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی هم به نرخ جهانی است؟ در نتیجه دو نرخی شدن حمل و نقل هوایی باعث آشفتگی و درخواست مشابه سایر کسب و کارها خواهد شد.

وی افزود: برای مثال فروشندگان صنایع دستی، تاکسی ها، رستوران ها و… هم امکان دارد در خواست کنند تا محصولات و خدمات خویش را دو نرخی کرده و از توریستهای خارجی دلار و یورو دریافت نمایند که با این کار دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

کاهش جذابیت ایران برای توریستهای خارجی با بالا رفتن نرخ ها

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: ازاین رو باید به این مورد دقت کنیم و بدانیم که به صورت کلی بالا بردن نرخ ها جذابیت را برای ورود توریست به ایران می کاهد و این مورد لطمه بزرگی به فرآیند جذب توریست وارد می کند؛ ما باید گردشگری را یک زنجیره ببینیم و این رویکرد را داشته باشیم که محصولات گردشگری تنها مخصوص یک صنف نیست و باید منافع جمعی هم در نظر گرفته شود؛ به عقیده من یکی از علل عدم موفقیت صنعت گرشگری در کشور این مورد خواهد بود.

جواهرزاده در مورد ادعای مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیگیری مبحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری خاطرنشان کرد: صحبت های دکتر فاطمی خوشحال کننده بود و این که وزارت خانه پیگیر این مورد است قدمی مثبت به نظر می رسد. اما باید این نگرانی را داشته باشیم که وزارت گردشگری بعنوان بخش کوچکی در فرآیند زنجیره تأمین گردشگری کشور نمی تواند خیلی تأثیر مثبتی بر این زنجیره داشته باشد، البته امیدوارم طی رایزنی هایی به حل و فصل این مورد بپردازد.

دو نرخی شدن محصولات گردشگری در اصطلاح جهانی نوعی راهزنی است

وی افزود: حقیقت این است مبالغی که توریست خارجی برای کالا و خدمات می پردازد باید با مبالغی که سایر شهروندان در کشور پرداخت می کنند، یکسان باشد. در بیشتر کشورهای جهان اختلاف در پرداخت میان توریست داخلی و خارجی مرسوم نیست؛ البته امکان دارد در بعضی از کشورها که اقتصادی شبیه به اقتصاد ما داشته و یا به شکلی با تورم های سرسام آور سر و کار دارند از این روش برای جبران هزینه ها استفاده کنند، که کاری نادرست است. در اصطلاح جهانی به این روش راهزنی از توریست خارجی گفته می شود.

این کارشناس گردشگری بیان نمود: زمانی که هرینه ها بالا رود دو نرخی بودن ایجاد می‎ شود که هم اکنون هم این دو نرخی بودن در فروش بلیت های هواپیما وجود دارد که سبب آشفتگی شده است و تفکیک توریست خارجی و داخلی را برای ایرلاین ها به وجود آورده است و این اتفاق سبب می شود دود این ماجرا به چشم گردشگری داخلی رود و روندی است که نمی توان نگاه مثبتی به آن داشت.

جواهرزاده مدعی شد: نباید هزینه های محصولات در داخل یک کشور به نرخ های جهانی ارزیابی شود، چون که بخشی از اقتصاد کشور را نمی توان به نرخ جهانی معادل سازی کرد و باقی اقتصاد به نرخ داخلی باشد، چون که این امر یک اعوجاج اقتصادی در کشور به وجود خواهد آورد و این نوع نرخ گذاری تابع هیچ منطقی نیست و سبب می شود هر فردی با سلیقه خود به تعیین نرخ اقدام نماید.
عکس تزئینی است