احیای رشته نساجی سنتی در دستور کار میراث فرهنگی استان مرکزی

آبنما کار: مرکزی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: امسال به دنبال احیای رشته نساجی سنتی بعنوان یکی از صنایع دستی کهن در منطقه فراهان هستیم.
قاسم کاظمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: در طول سالهای اخیر تلاش بسیاری در جهت احیای رشته های صنایع دستی استان که گرفتار افول شده بودند، صورت گرفت و خوشبختانه در این راه بعضی از رشته ها باردیگر راه اندازی شدند.
وی با اشاره به اینکه رشته هایی چون گره چینی در حوزه آثار چوبی، مسگری و گلیم گل برجسته که در استان مرکزی از بین رفته بود در طول سالهای اخیر احیا شد، اضافه کرد: سال قبل موفق به احیای رشته نقاشی روی شیشه شدیم که سبقه آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد ولی متاسفانه در طول سالهای گذشته به صورت کامل از بین رفته بود.
کاظمی بیان نمود: رشته نقاشی روی شیشه به علت وجود کارگاه های شیشه گری در منطقه ساوه رونق بسیاری داشت که خوشبختانه یکی از کارگاه ها به صورت کامل احیا شده است.
وی ضمن اشاره به احیای رشته قدک بافی در دلیجان اضافه کرد: امسال به دنبال احیای رشته نساجی سنتی در استان مرکزی هستیم. کرباسی بافی هم که یکی از شاخه های رشته نساجی سنتی است در منطقه فراهان به شدت مرسوم بوده، کارگاه های فعال داشته است که در طول سالهای گذشته به دلایلی از بین رفت، اما به دنبال احیای آن در استان هستیم.
کاظمی در مورد رشته قالی بافی در استان مرکزی هم خاطرنشان کرد: قالی استان مرکزی یکی از پر سابقه ترین رشته های صنایع دستی در منطقه مرکزی ایران بوده که نقشه های بسیار منحصر به فرد و خاصی داشته است.
وی مناطق خاص در استان مرکزی که در حوزه قالی بسیار نام آور بوده و هستند را شامل ساروق، جیریا، مالمیر، مشک آباد، بازرجان، لیلیان دانست و اضافه کرد: در حالت مرسوم، فرش دارای نقشه ای شطرنجی است، اما در خمین یک نوع قالی بافته می شد به نام بند ریحان که نقشه آن شطرنجی نیست، به صورت کاملا ذهنی بافته می شود و تمام نقوش و نوع بافت آن نسل به نسل منتقل شده است که متاسفانه به دلایلی این طرح و نقشه رو به نابودی است.
کاظمی خاطرنشان کرد: قالی ایران هویت ایران است و تا دیر نشده است باید دست به کار شد و جهت احیای نقشه های بومی و منطقه ای آن اقدام نمود.

منبع: