در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ قائل به قیمت گذاری آثارم نیستم

آبنما کار: کامیار صادقی کار کپی نقش زدن را به عنوان تجربه معقول می داند و همین طور کپی از کارهای معتبر که به لحاظ تکنیک به آدم کار یاد می دهند اما ارائه آثار کپی را برای برگزاری نمایشگاه مناسب نمی داند.

کامیار صادقی هنرمند نقاش که نمایشگاه «منحنی آب» وی در گالری عالی حوزه هنری برپاست، درباره این نمایشگاه و خاصیت مشترک آثاری که گردهم آمده اند به خبرنگار مهر اظهار داشت: در نمایشگاه «منحنی آب» ۴۰ تابلوی نقاشی با تکنیک آبرنگ از طبیعت به معرض نمایش گذاشته ام. خاصیت بارز این آثار، حس و حالی است که در آثار نمود دارد؛ در حقیقت در آثار، حس و حال خودم منعکس و این مساله کافی است.
وی درباره این که آیا دیگر انواع نقاشی را نیز تجربه کرده، توضیح داد: کار من در نقاشی محدود به طبیعت نیست و تجربه های دیگری نیز در نقاشی داشته ام، همین طور با تکنیک های دیگری چون رنگ روغن، اکرلیک و بیشتر متریال های دیگر هم دارم اما با تکنیک آبرنگ و رنگ روغن ارتباط بهتری می گیرم. آبرنگ مهارت ویژه ای می خواهد، چونکه امکان اصلاح کردن ندارد و بدین سبب باید فی البداهه و با سرعت اجرا شود و ممکنست در این کار اشکالاتی وجود داشته باشد. بنا بر این من هم منکر این نیستم که ایراداتی در کارها باشد. اما در کل کارهای «منحنی آب»، کارهایی هستند که خوب از آب در آمده است و کنار هم جمع کرده ام.
صادقی با اعلان اینکه آثار حاضر در «منحنی آب» در زوایایی خوب و موفق ثبت شده اند، درباره نقاشی طبیعت و الگوهایی که از طبیعت خلق می کند، اظهار نمود: نقاشی از طبیعت داستانی متفاوت نسبت به دیگر انواع نقاشی دارد؛ به سبب این که نور و اتمسفر مدام درحال تغییر است، نقاش باید تجربه داشته باشد تا کنترل زمان و فضا در دست هایش باشد.
وی در پاسخ به این که آیا سوژه های نقاشی از طبیعت را غیر حضوری نیز خلق کرده یا خیر، اظهار داشت: هر زمان فراغتی پیدا شود به طبیعت می روم و به نقاشی می پردازم اما جایی که فرصت نباشد، عکسی ثبت می کنم و بعداً کار می کنم؛ حال ممکنست جزئیاتی از آن عکس را و گاه ممکنست کل عکس را تصویر کنم. بعضاً اگر عکس خوبی در اختیار نداشته باشم و هوس نقاشی داشته باشم، از عکسی که ممکنست خودم نگرفته باشم استفاده می کنم.
این هنرمند نقاش درباره نقاشی کردن از روی نقاشی های معروف یا نمونه نقاشی هایی که موجود هستند نیز عنوان کرد: کار کپی نقش زدن را به عنوان تجربه معقول می دانم و همین طور کپی از کارهای معتبر که به لحاظ تکنیک به آدم کار یاد می دهند. کار کپی کشیدن، حس و حال کپی می دهد و به درد تجربه و مهارت می خورد. این مورد برای زمانی که معلم ندارید تجربه خوبی است و از سویی مهارت و تسلط نقاشی در کار بالا می رود اما این که کسی این آثار را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذارد، مورد قبول من نیست و به اعتقاد من آثار نمایشگاه، باید کارهای اورجینال باشند.
صادقی در آخر درمورد قیمت گذاری آثار نمایشگاهش نیز اظهار داشت: این آثار را به نیت فروش به نمایش نگذاشته ام و قائل به قیمت گذاری آثارم نیستم، در عین حال به نظر من قیمت گذاری، ارزش هنری اثر را تعیین نمی کند اما به سبب این که چرخه اقتصاد هنر بچرخد و مردم هم از آثار استفاده کنند و بنا بر اصرار دوستان که باید قیمت روی آثار باشد، قیمت های آثار «منحنی آب» از حداقل ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به بالا تعیین شده اند. در عین حال، به طور معمول من از ۱۰ میلیون تومان کمتر قیمت روی آثارم نمی گذارم، چونکه معتقدم این مقادیر، ارزش واقعی اثر را تعیین نمی نماید. همین طور حسی در من وجود دارد که مثل قیمت گذاری روی بچه ام است و چنین حسی عموماً نمی گذارد آثارم را ارزش گذاری کنم. نمایشگاه نقاشی «منحنی آب» تا اول تیرماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برقرار است و علاقه مندان برای تماشای این آثار می توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ به حوزه هنری مراجعه کنند.

منبع: