در یک نشست رسانه ای؛ جزئیات یادواره قیام عشاق تشریح شد

در نشست خبری یادواره هنری قیام عشاق که از جانب حوزه هنری استان تهران برگزار می شود، جزییاتی از برنامه های این یادواره تشریح شد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری یادواره هنری «قیام عشاق» که به مناسبت قیام ۱۵ خرداد در بخش های نمایش، پوستر، عکس، سرود و «شب خاطره» از طرف حوزه هنری استان تهران برگزار می شود، چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه با حضور حمید حسین زاده دستیار ویژه رییس حوزه هنری استان تهران، نیما بیگلریان کارشناس مسئول نمایش حوزه هنری استان تهران و حسین قاسمی مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران در سالن هراتی حوزه هنری اجرا شد.
حمید حسین زاده دستیار ویژه رییس حوزه هنری استان تهران در ابتدای نشست توضیحاتی درباره برنامه های این مرکز ارائه کرد و اظهار داشت: در ادامه کارهای حوزه هنری استان تهران موضوع برگزاری مناسبت ها و تولید محتوا که یکی از اهداف حوزه هنری است، ۲ رویداد بزرگ را برای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه پیش رو داریم. حوزه هنری طی ۸ ماه اخیر رویکرد جدیدی جهت راه اندازی دفاتر شهرستانی درحال انجام دارد که دفاتری نیز در شهرستان های استان تهران باتوجه به پتانسیل های موجود، انجام شده است. در این رویه، مدلی جدید از راه اندازی دفاتر شهرستان را پشت سر گذاشتیم.
وی عنوان کرد: در این راستا، چندین مؤلفه را مدنظر قرار دادیم که یکی از آنها جمعیت قابل توجه و وجود استعدادهای فرهنگ و هنر و دیگری بحث استعدادیابی و شناسایی هنری هنرمندان است.
حسین زاده با اعلان اینکه مدل اجرائی سبکی داریم و هزینه ای بابت این دفاتر صرف نشده است، اظهار داشت: رابط و مسئول دفاتر راه اندازی شده، عضو شورای اداری شهرستان ها هستند و این مساله سبب می شود نبض فعالیت ها را دست بگیرد. در دفتر پیشوا با امامزاده ای با عنوان امامزاده جعفر بن موسی الکاظم روبرو شدیم که جریان ۱۵ خرداد ماه از این امامزاده شروع شده بود. شهدای ورامین و دشت ورامین، شهدای بسیار مظلومی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است بنا بر این وقتی این جریان را متوجه شدیم صحن بارگاه امامزاده را مرکز کارهای رویداد قرار دادیم.
نیما بیگلریان کارشناس مسئول نمایش حوزه هنری استان تهران نیز در توضیح بخش نمایشی رویداد توضیح داد: همایش تئاتر خیابانی ۱۵ خرداد حوزه هنری هر سال از طرف مرکز نمایش حوزه هنری برگزار می شد که برگزاری این سوگواره به دلایلی به تأخیر می افتد تا این که امسال حوزه هنری استان تهران به این فکر افتاد که این اجراها را احیا کند. در شروع کار فراخوانی به شهرستان های استان ارائه شد و بغیر از آن، واخد نمایش مبادرت به تولید ۴ نمایشنامه خیابانی و صحنه ای کرد و ۱۴ اثر نمایشی از شهرستان ها تولید و به دبیرخانه ارسال شد. از بین این آثار، ۶ نمایش پذیرفته شد که در همایش «قیام عشاق» در صحن حرم امامزاده برنامه نمایش خواهند داشت. ۲ نمایش «مجلس شبیه خوانی ۱۵ خرداد» و نمایش «ایستاده ایم» نیز روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در حرم امامزاده جعفر بن موسی الکاظم اجرا می شوند.
وی اظهار داشت: واحد نمایش حوزه هنری در تمامی شهرستان ها می خواهد اجزای نمایش های بچه های مسجد را رونق دهد و این آثار تولیدی در ضمن سال باید در سطح شهرستان های استان به اجرا درآیند. با حمایت های علی فروزانفر، شرایط و بستری فراهم می شود که جریان های فرهنگی هنری را در سطح استان برگزار نماییم.
حسین قاسمی مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران (دشت ورامین) درباره سه روز برنامه رویداد توضیح داد: پنجشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۱۷ در حسینیه بنی فاطمه ورامین که مبدا وحدت جریان قیام بوده است، نمایشگاه آثار و کتب تاریخی و سیاسی قیام را داریم که با حضور آیت الله مجتهد شبستری برنامه را شروع خواهیم کرد. نمایشگاه عکس و پوستر به مدت ۵ روز در حسینیه برقرار است. همین طور ساعت ۲۰: ۳۰ همان روز پس از نماز مغرب و عشا، در حرم امامزاده برنامه «شب خاطره» را داریم که از شبکه یک پخش می شود.
وی افزود: روز جمعه ۱۳ خردادماه، پس از نماز جمعه پیشوا، افتتاح نمایشگاه پوستر و عکس در دفتر حوزه هنری شهرستان را داریم. ۱۴ خرداد در صحن امامزاده و مزار شهدای گم نام ۲ نمایش خیابانی اجرا خواهد شد و روز ۱۵ خرداد، بخش سرود و یادواره هنری رویداد با گروه سرود احسان و چندین گروه سرود دیگر و اجرای سرود سلام فرمانده با مبنای شعر «انتظار ظهور از نیمه خرداد کشم»، اجرا خواهد شد.
قاسمی همین طور در پاسخ به پرسشی درباره پرداختن به واقعه آبادان بیان کرد: در نمایش های خیابانی به وقایع روز جامعه اشاره خواهد شد که وقایع آبادان را نیز در بر می گیرد.
حسین زاده در آخر به اتفاقات ناخواسته ای که ممکنست در جریان اجرای نمایش های خیابانی رخ دهد، اشاره نمود و اظهار داشت: اجرای نمایش خیابانی در صحن حرم تجربه بدیعی خواهد بود که خیل عظیم جمعیت مشتاق اتفاقات فی البداهه ای را رقم خواهد زد.

منبع: