در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ میزان تاثیرگذاری آثار مرتبط باآزادسازی خرمشهر کم است؟

آبنما کار: مرتضی اسدی معتقد می باشد آثار هنری که بلافاصله بعد از آزادسازی خرمشهر با موضوع آن خلق شدند، تأثیرگذاری بسیار بالایی در سطح جامعه داشتند چونکه مردم در آن زمان رخداد سوم خرداد را درک کرده بودند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نمایشگاه نقاشی و مجسمه «شهر آسمانی» متشکل از آثار هنرمندان برجسته شامل آثاری از گنجینه حوزه هنری و ۶ اثر هنرمندان برجسته که بتازگی برای سالروز آزادسازی خرمشهر خلق شده اند، روز دوشنبه دوم خردادماه در گالری عالی حوزه هنری گشایش می یابد. یکی از هنرمندانی که اثری جدید برای گرامیداشت این روز خلق کرده، مرتضی اسدی است که این اثر با عنوان «ما برای آزادی تو چه سرها که ندادیم» با موضوع آزادسازی خرمشهر است.
مرتضی اسدی هنرمند پیشکسوت نقاش در آستانه فرارسیدن چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر و رونمایی از تازه ترین اثرش در نمایشگاه «شهر آسمانی» به خبرنگار مهر اظهار داشت: من در روند خلق تمام کارهایی که در مورد با خرمشهر انجام دادم حس کردم از جانب بعث عراق هجومی در کشور ما شده است و هر ملتی حق دارد که در مقابل هجوم از خودش دفاع کند. ملت ما نیز حق داشت که در مقابل تجاوز دشمن به کشورش بایستند و جانانه نیز از مملکتش دفاع کردند. منِ نقاش نیز اهتمام کردم در امتداد دفاع از کشور در کنار سایر مردم باشم. آثار من برداشت های شخصی ام از جنگ، ایثار و فداکاری و جا ماندن بچه ها و … است.
وی بیان کرد: کاری که این دفعه برای خرمشهر انجام دادم همچون سایر آثارم جنبه سمبولیک دارد و بصورت مستقیم وارد بحث های در رابطه با جنگ نمی گردد. من سال ها برای هیچ اثری اسم انتخاب نکرده بودم ولی برای این اثر اسم انتخاب کردم و عنوان آن «ما برای آزادی تو چه سرها که ندادیم» است.
این هنرمند نقاش همین طور اظهار داشت: امیدوار هستم و آرزو دارم روزی ستاد بازسازی مناطق جنگی و دولت کاری کنند که خرمشهری که اسمش خونین شهر شد، باردیگر به خرم بودن برسد به شرط آنکه بخواهند خرم شود؛ نمی دانم الان پس از سی و چند سال وضعیت خرمشهر چگونه است برای اینکه در چند سال اخیر به آنجا پا نگذاشته ام و از نزدیک ندیدم.
وی با اعلان اینکه مستندهای جنگ و سینمای تحلیل گر می توانست به بهترین واقعیت های آزادسازی خرمشهر را نشان بدهند، اشاره کرد: نقاشان اهتمام کردند نقشی در نشان دادن وقایع این رخداد تاریخی داشته باشند. به هر حال نقاشی رشته ای است که بیانش خیلی خاص و شخصی شده است. این رشته شاید تأثیر چندانی روی مخاطب نداشته باشد ولی من به سهم خودم تلاش نموده ام المان هایی را که می شناسم و مردم با آنها زیست کرده اند در کارهایم بیاورم و با ساخت نقاشی ملی و مقیم که همان نگارگری یا مینیاتور است، سهمی در نشان دادن ایثار و مقاومت بچه هایی که غریبانه رفتند و خیلی ها برنگشتند، داشته باشم.
اسدی در ادامه درباره میزان اثرگذاری کارهای در رابطه با آزادسازی خرمشهر روی اقشار مختلف مردم سخن گفت و توضیح داد: ما نمی دانیم بعد از آزادسازی خرمشهر چند اثر هنری با موضوع این رخداد تاریخی خلق شده اند. از جانب دیگر می دانیم افرادی که از نزدیک آن رخداد و واقعیت هایش را دیده اند، در مقایسه با افرادی که بوسیله رسانه های دیداری و تصویری اطلاعاتی درباره رخداد مذکور به دست آورده اند نسبت به آن رخداد احساس متفاوتی داشتند. این مساله سبب شده است که آثاری که بلافاصله بعد از آزادسازی خرمشهر با موضوع آن خلق شدند، تأثیرگذاری بسیار بالایی در سطح جامعه داشته باشند و آثاری که بعدها خلق شدند اثر چندانی روی اجتماع نگذارند.
این هنرمند نقاش در آخر اظهار داشت: امروزه جوانان زیادی در عرصه های مختلف هنری فعالیت می نمایند و کارهای خوبی نیز انجام می دهند اما این که چرا به سراغ خلق آثاری با مطالبی چون آزادسازی خرمشهر نمی روند جای بحث دارد اما به نظر من قسمتی از این مساله به حاکمیت برمی گردد. بهتر است حاکمیت به این مساله توجه کند که دفاع مقدس یک سیل و جریان ملی است و نباید تمرکز روی آنرا به روزهای خاصی از سال منحصر کرد. اگر حاکمیت تمرکز روی دفاع مقدس و واقعیت های آنرا فقط به روزهای خاصی از سال منحصر کند، در حقیقت به صورتی رفع تکلیف کرده است و در این صورت به راستی هنرمندی که در طول سال آثار متفاوتی با موضوع دفاع مقدس خلق می کنند آثارشان را در کجا می توانند به نمایش بگذارند؟ چرا کتاب مرتضی اسدی که صفحه آرایی شده و ۱۱ سال منتظر چاپ در زمینه هنری مانده، هنوز چاپ و منتشر نشده است؟

منبع: