علیرضا تابش تشریح کرد سواد میراثی را چطور رشد دهیم؟

مشاور معاون میراث فرهنگی اظهار داشت: در برنامه های میراث فرهنگی باید نگاه ویژه ای به کتب درسی، نشریات تخصصی، رسانه ها، تشویق مردم به سفر، خاطره سازی در اماکن تاریخی، حفظ تعلق به وطن و میراث فرهنگی ناملموس شود که تحقق این امر باعث رشد سواد میراثی خواهد شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، علیرضا تابش ـ دبیر ستاد هفته میراث فرهنگی ـ در وبینار «ارتقای سواد میراثی، نهضت معرفی و آموزشِ» دانشگاه هنر شیراز که در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی برگزار شد، با طرح پرسش هایی درباره چگونگی وضع اطلاعات میراثی موجود در موزه های مختلف و مخاطبان آنها، با یک ارزیابی کلی، اظهار داشت: سطح سواد دانشگاهی در حوزه میراث فرهنگی رشد خوبی داشته است. سواد میراث فرهنگی باعث صیانت از میراث فرهنگی می شود.
وی در ادامه بیان نمود: کنشگرانی که در عرصه میراث فرهنگی فعالیت می نمایند، باید خصوصیت هایی مانند بااخلاق بودن، اهل گفتگو بودن، خوب گوش دادن، یادگیرنده بودن، یاددهنده بودن، توانایی استفاده از ابزارهای نوین، توانایی سواد میراثی برای تشخیص اطلاعات دقیق و معتبر و نداشتن ترس از تکنولوژی های جدید را داشته باشند.
تابش اضافه کرد: باید فراز و فرودهای موزه داری صدمه شناسی شود و درک درستی از موزه داری در جامعه امروز داشته باشیم و منطبق با آن به مبحث میراث فرهنگی و موزه داری بپردازیم؛ چون که با دگرگونی نسل روبه رو هستیم. در سالهای گذشته ترکیب جمعیت تغییر کرده و شاهد رشد تکنولوژی های جدید بودیم. تمام این موارد باعث تغییر ذائقه رسانه ای شده است و بنابراین باید به سواد میراثی بیشتر دقت کنیم.
دبیر ستاد هفته میراث فرهنگی افزود: انتشار کرونا در دو سال قبل تأثیرات زیادی روی فعالیت موزه ها داشته، طوری که فعالیتهای اجتماعی محور میراث فرهنگی را تعطیل کرد، اما شتاب دهنده برای ورود موزه ها به فضای مجازی بود. همینطور این اماکن فرهنگی تاریخی مجبور شدند خدمات خویش را در رسانه های نوین عرضه کنند.
او اظهار نمود: موزه داران باید توانایی رسیدن به منابع مورد اعتماد و با اعتبار و توانایی ارزیابی نقادانه منابع اطلاعاتی میراثی را داشته باشند و اطلاعات تولیدشده در حوزه میراث فرهنگی را به اشتراک گذارند. گاهی اوقات گرفتار حبس اطلاعات می شویم و منابع را به خوبی به اشتراک نمی گذاریم.
مشاور معاون میراث فرهنگی افزود: موزه داران بعنوان کنشگر باید مهارت تفکر انتقادی، توانایی مشاهده گری، استنباط، ارتباطات و حل مسأله را داشته باشند.

تابش اظهار داشت: مبحث عمومی سازی میراث فرهنگی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته و برای اینکه ما به هویت تمدنی ایران بپردازیم، لازم است گروههای سنی مختلف بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
او بیان نمود: با برجسته کردن سواد میراث فرهنگی در فرهنگ عمومی کشور به صورت یقین میراث فرهنگی نزد مردم محترم شمرده می شود. همینطور باید از ظرفیت رسانه های اجتماعی برای ارتقای سواد میراثی استفاده بهینه شود و این مورد در دستور کار موزه ها قرار گیرد.
تابش اظهار داشت: ارتقای سواد میراثی باید بین چندین گروه همچون همکاران ما در موزه ها و روابط عمومی موزه ها ارتقا پیدا کند. همینطور احتیاج به آموزش مردم، کودکان، موزه داران، رسانه ها، مدیران و برنامه ریزان میراث فرهنگی داریم.
مشاور معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه احتیاج به مهارت افزایی در بین مدیران و موزه داران احساس می شود، تصریح کرد: نهضت معرفی و آموزش با تولید محتوای خلاقانه و تعامل با مخاطبان لازم است در دستور کار موزه ها قرار بگیرد.
تابش همینطور از برگزاری بیشتر از هزار برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در ۳۱ استان کشور در موزه ها، پایگاه ها و مراکز میراث فرهنگی اطلاع داد.