رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد خبر داد اختصاص بودجه ۱۴۰ میلیارد تومانی جهت عمران منطقه توس

به گزارش آبنما کار خراسان رضوی رییس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد اظهار داشت: اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی در آلبوم بودجه شهرداری مشهد جهت عمران منطقه توس اختصاص یافت که این میزان ۲ برابر بیشتر از اعتبار سال قبل است.

مجید طهوریان عسکری ظهر امروز در گفت وگوی زنده اینستاگرامی با مبحث « دستاوردها و اقدامات کمیسیون ویژه توس» اظهار نمود: سال ۱۳۷۵ مقام معظم رهبری از منطقه توس بازدید کرد و دست نوشته ای را در دفتر خاطرات شخصیت های ویژه آرامگاه فردوسی به یادگار گذاشت که در ابتدای این یادداشت رهبر معظم انقلاب این نکته را ذکر می کنند که «در کنار فرصت زیارت تابستانه ای که برای پابوسی حضرت رضا(ع) پیدا کردم این فرصت مهیا شد که از آرامگاه فردوسی هم بازدید داشته باشم».

وی افزود: برخی معتقدند که با عنایت به وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) توجه بیش از اندازه و کاذب به مبحث و شخص فردوسی توجه نادرستی است؛ البته در این خصوص میتوان حرف های بسیاری زد و بطور قطع نگاه مبنایی و گفتمان انقلاب ما در حوزه ادبیات بخصوص در ادبیات حماسی حرف ها و گفت و گوهای مهم و جدی را با مخاطب در بین می گذارد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد افزود: البته نوشته رهبر هم این پیام را مخابره می کند که در شهر امام رضا(ع) اول و آخر همه چیز بارگاه منور این حضرت است و ما می توانیم در کنار آن بعنوان یک تشعشع بسیار کوچک اما بسیار مهم به مبحث فردوسی و آرامگاهش بعنوان یک محدوده مهم و یک مبحث فرهنگی تاریخی جدی طرح بحث نماییم.

طهوریان عسکری تصریح کرد: رهبر در متن نگارشی خود منطقه توس و آرامگاه فردوسی را از طرف فرهنگی و تاریخی بعنوان یک منطقه مهم و استراتژیک نام گذاری و بعنوان چهارمین پیام عنوان می کنند که این منطقه باید آباد و به زیباسازی آن توجه ویژه ای شود. به عقیده من از این مطلب این مفهوم برداشت می شود که منطقه توس میراثی است ماندگار که درحال غارت شدن است و دولت با حضور خود به این منطقه رسیدگی کند.

وی اظهار داشت: ۱۵ سال از بازدید رهبر از منطقه توس می گذرد و بالاخره ورود دولت بعنوان نخستین ورود اجرایی سبب می شود که در ابتدای دهه ۹۰ شمسی منطقه توس وارد محدوده شهر مشهد شود. در آن زمان مشخص شد که نزدیک به ۳۴۰۰ هکتار بر مبنای طرح راهبردی توس به مناطق شهری مشهد در چارچوب یک منطقه منفصل و متصل به شهرداری منطقه ۱۲ اضافه شود.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد افزود: از زمان اضافه شدن منطقه توس اقدامات متنوعی توسط شهرداری و نظام مدیریت شهری مشهد رقم می خورد و این اقدامات تا پیگیری های مختلف از وزارت راه شهرسازی، وزارت کشور، شورایعالی معماری و شهرسازی و دستگاههای مرتبط در سطح استان همچون اداره کل میراث فرهنگی، استانداری خراسان رضوی و… که در این مورد متولی هستند و در تحقق اقدامات مهم فرهنگی تاریخی آبادانی و زیباسازی منطفه توس دخیل هستند، ادامه پیدا می کند.

طهوریان عسکری اظهار داشت: امروز رسما در بازه زمانی هستیم که به صورت قانونی منطقه توس وارد حوزه شهری شده است و قانون گذار در حوزه معماری و شهرسازی اعلام نموده که مجریان طرح راهبردی در منطقه ای که به شهر ارتباط یا اتصال پیدا می کند، ۲ سال مهلت دارند تا طرح تفصیلی را تهیه و تدوین کنند تا بعد از تصویب طرح تفصیلی بهترین خدمات در حوزه معماری و شهرسازی برای ساکنان آن محدوده فراهم گردد.

وی اظهار نمود: در مجموعه مدیریت شهری تلاش شد با همکاری دستگاههای متولی طرح راهبردی منطقه توس تهیه شود و بعد از تهیه طرح در نهایت تصویب و ابلاغ گردید و نتیجه بخش بود. امیدواریم با پیگیری های مستمر، حمایت های استاندار و تمام دستگاههای ذی ربط ما هم بتوانیم قول دیگری که در حوزه اجرایی شدن و تدوین سند نهایی طرح تفصیلی توس داده شده را در بازه پیش رو اجرایی نماییم.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد در مورد کمیسیون توس خاطرنشان کرد: این کمیسیون، کمسیونی نوپا در مشهد است که از دوره پنجم به صورت جدی فعال شده و با پیگیری های ما اتفاقات جدید هم رقم خواهد خورد. بطور قطع باید از تلاشهای مسئولین در دوره پنجم هم تشکر ویژه داشته باشیم.

۸ طرح مهم عمرانی و فرهنگی-اجتماعی در ارتباط با منطقه توس در دستور کار قرار گرفت

طهوریان عسکری در مورد طرح های عمرانی منطقه توس تصریح کرد: در منطقه توس ۸ طرح مهم عمرانی و فرهنگی اجتماعی در دستور کار است که از این موارد ۳ طرح از فاز مطالعات خارج شده است و در آلبوم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد در دسته عملیاتی و اجرایی قرار گرفته شده است.

وی افزود: علاوه بر ۳ طرح گفته شده ۵ طرح هم به مرحله ۶۰ تا ۷۰ درصد مطالعات خود رسیده اند و امیدواریم امسال مطالعات طرح ها به پایان برسد تا بتوانیم آنها را هم در سال ۱۴۰۲ در بودجه شهرداری قرار دهیم، ردیف را پایدار نماییم و در دوره ۴ ساله شورا تمام پروژه ها را به نتیجه مطلوب برسانیم.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد اظهار داشت: البته ۳ کلان پروژه دیگر هم بعنوان پیشنهاد درحال تدوین است تا اگر مقرر است منطقه توس جهشی را تجربه کند در کنار توجه به حوزه های اقتصادی، اقداماتی در حوزه های فرهنگی، تاریخی و آبادانی هم در دستور کار قرار گیرد.

«باغ مفاخر» در محدوده توس ایجاد می شود

طهوریان عسکری تشریح کرد: نخستین پروژه از ۳ پروژه ای که در سال ۱۴۰۱ در آلبوم بودجه شهرداری مشهد قرار گرفته است و بعنوان کلان پروژه های سال جاری اجرا خواهند شد، پروژه ایجاد «باغ مفاخر» در محدوده توس بوده که در دست اقدام است.

وی افزود: مجموعه «پردیس فردوسی» دومی پروژه است که با کمک ادراه کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطالعات طرح آن به پایان رسیده و برای این مورد هم در آلبوم بودجه شهرداری ردیف در نظر گرفته شده است. سومین پروژه که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اتفاق خواهد افتاد کلنگ زنی مجموعه ورزشی شهدای چهار برج با حضور مسئولین است.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد در مورد پروژه های در دست مطالعه ابراز کرد: از پروژه هایی که درحال مطالعه هستند میتوان به احیا و بازسازی پل کشف، منزلگاه ورودی سه راه شاهنامه، گذرگاه های بلوارشاهنامه، یادمان ها و المان های فرهنگی تاریخی اشاره نمود که تلاش می نماییم اقدامات خوبی در این منطقه صورت گیرد.

طهوریان عسکری خاطرنشان کرد: در آلبوم بودجه سال ۱۴۰۱ شورای شهر توانستیم برای سال جاری اعتباری نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان جهت عمران منطقه توس پایدار نماییم که اعتبار اعلام شده حدودا ۲ برای اعتباری است که سال قبل برای منطقه توس پیشبینی شده بود؛ در نهایت تلاش خواهیم کرد در حوزه اجرا هم پروژه ها را در زمان درست و مناسب به افتتاح برسانیم.

منبع: