لطمه به ۵۳ مکان تاریخی و فرهنگی در اوکراین

آبنما کار: یونسکو اعلام نمود حداقل 53 مکان تاریخی و فرهنگی اوکراین شامل موزه ها و کلیساها در جریان جنگ با روسیه در این کشور گرفتار لطمه جدی شده اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از گاردین، یونسکو، آژانس فرهنگی سازمان ملل بصورت رسمی تأیید کرده حداقل ۵۳ مکان تاریخی، ساختمان مذهبی و موزه در جریان حمله روسیه به اوکراین لطمه دیده اند.
سخنگوی یونسکو در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفته: «این تازه ترین لیست است اما جامع نیست، برای اینکه کارشناسان ما همچنان به راستی آزمایی برخی از گزارش های ارائه شده توسط مقامات اوکراینی ادامه می دهند. یونسکو از تصاویر ماهواره ای و گزارش شاهدان از محل حادثه برای راستی آزمایی اطلاعات ارائه شده توسط مقامات اوکراینی استفاده می نماید. مکان هایی که بنا بر اعلام یونسکو لطمه دیده اند شامل بیش از ده ها مکان از کلیساها تا میراث فرهنگی تاریخی مدرن تر در منطقه خارکیف در شرق اوکراین است که زیر آتش شدید روسیه قرار گرفته است. همین طور پنج مکان لطمه دیده در کی یف، پایتخت اوکراین واقع شده در صورتیکه پنج مکان دیگر در منطقه تاریخی چرنیهیف در شمال اوکراین قرار دارند».
یونسکو تائید کرده که در مجموع ۲۹ مکان مذهبی، ۱۶ بنای تاریخی، چهار موزه و چهار بنای تاریخی لطمه دیده اند. در این لیست اطلاعاتی از شهر محاصره شده ماریوپل یا شهر خرسون که توسط روسیه تصرف شده است، وجود ندارد.
هیچ یک از مکان های لطمه دیده در لیست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو همچون کلیسای جامع سنت سوفیا یا ساختمان های صومعه لاورای کی یف-پچرسک قرار ندارند. با این وجود، مرکز تاریخی شهر چرنیهیف در لیست موقت یونسکو قرار دارد، به این معنا که اوکراین در تلاش است این منطقه را بعنوان میراث جهانی به ثبت برساند. شهردار چرنیهیف نیز بتازگی نیروهای روسیه را متهم کرد که بمباران این شهر محاصره شده را شدت بخشیده اند.
«آدری آزولای» رییس یونسکو، در شروع ماه مارس با ارسال نامه ای به «سرگئی لاوروف، » وزیر امور خارجه روسیه به او تصریح کرد که روسیه یکی از امضاکنندگان کنوانسیون صیانت از میراث فرهنگی در زمان جنگ است.