اعتراض انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران نسبت به لطمه ماده و فکر

آبنما کار: انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، با انتشار اطلاعیه ای نسبت به تعرض و خدشه وارد کردن به ماده و فکر اثر نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی اعتراض کرد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی انجمن، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با انتشار اطلاعیه ای نسبت به تعرض و خدشه وارد کردن به اثر «ماده و فکر» ساخته نوریکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی اعتراض کرد و صیانت از آثار که جز سرمایه های ملی به شمار می روند را کمترین کاری دانست که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند. این بیانیه به شرح زیر است.
«اثر «ماده و فکر» (حوض روغن) اثر نوریوکی هاراگوچی مجسمه ساز ژاپنی سال ۱۹۷۶ مقارن با شروع به کار موزه هنرهای معاصر تهران؛ در محل موزه به طور دائمی نصب شده است، این اثر مهر ماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمند بازسازی و مرمت شد. حالا پس از گذشت چهار سال و در فقدان هنرمند (در گذشت ۱۳۹۹)، این اثر طی برنامه پنج گنج، بزرگداشت حکیم نظامی، روز شنبه ۲۱ اسفند با اجرای پرفورمنس «پرنده ماهی»، گرفتار لطمه و به حریم اثر تجاوز شده است.
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران با ابراز تأسف شدید از این اتفاق غیر مسولانه، موضع خودرا به شرح زیر اعلام می دارد:
«یک؛ هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسؤلیت سهل انگاری در برنامه ریزی و انتخاب اثر با مسئولین برگزاری است.
دو؛ گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ صیانت از آثار و رعایت اصول حرفه ای حفاظت؛ کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
سه؛ انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصر بفرد آن، نیاز به فرآیند مطالعاتی و تحقیقاتی و حساسیت های حرفه ای دارد.
لذا انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران قویاً از مسؤلین موزه و عوامل برگزاری رویداد درخواست دارد جهت روشن شدن موضوع و تنویر افکار عمومی، مستندات فرآیند مطالعاتی اجرای اثر و پیش بینی های صورت گرفته از جانب موزه را ارائه فرمایند.»

منبع: