با شعار هنر ایرانی، شهروند جهانی ؛ بنیان مهستان هنر فعالیت خویش را شروع کرد

آبنما کار: مجموعه بنیان مهستان هنر روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه با برگزاری یک نشست رسانه ای که در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به صورت رسمی فعالیت خویش را شروع کرد.

به گزارش آبنما کار به نقل از روابط عمومی بنیان «مهستان هنر»، نشست رسانه ای هیأت موسس بنیان مهستان هنر با حضور جواد بختیاری، محمدعلی سبزه کار، بنفشه مصری و تعدادی از اساتید خوشنویسی، قبل از ظهر امروز (یکشنبه ۱۵ اسفند) در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
معرفی اعضای هیات موسس بنیان مهستان هنر
در ابتدای این نشست، بختیاری بعنوان رئیس هیات موسس در سخنانی با یاد اساتید خوشنویسی و نگارگری اظهار داشت: شروع فعالیت بنیان مهستان هنر ایران را اعلام می کنم.
وی با معرفی اعضای هیأت مؤسس بنیان مهستان هنر اضافه کرد: محمدعلی سبزه کار هنرمند خوشنویس و ادیب، بنفشه مصری پور خونشویس، علی سلیمانی خوشنویس، امین مطلبی خوشنویس و عکاس، احمد کاظمی فرد خوشنویس و عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور، علی رضایی و فردوس مجیری اعضای هیأت موسس مهستان هنر را می سازند.
بختیاری در ادامه ضمن اشاره به عشق و علاقه اش به ایران فرهنگی اظهار داشت: ارتقای استاندارد زیبایی شناسی جامعه و کمک به ارتقای سطح ذوق زیبایی شناسی را در مهستان هنر پیگیری می نماییم. معرفی فاخر هنرهای تجسمی در داخل و خارج از کشور، تلاش برای ارتقای سطح آموزش هنرهای مختلف و مرجع شدن نظری در جامعه هنری با مشارکت همه اهالی فرهنگ و هنر بخصوص نخبگان این عرصه، از اهداف بنیان مهستان هنر است.
وی اضافه کرد: نشست های تخصصی مهستان هنر را به صورت هفتگی برگزار خواهیم کرد و ویترین مهستان هنر با نشست هایش شکل خواهد گرفت.
رئیس هیات موسس بنیان مهستان هنر اظهار داشت: شعار ما «هنر ایرانی، شهروند جهانی» است و این شعار را انتخاب کردیم و تجربه گذشته ما نشان داده است که عملکرد بدی نداشته ایم.
بختیاری بیان نمود: ثبت جهانی هنر نستعلیق را حتما دنبال می نماییم و از همه کسانی که می توانند در این حوزه کمک کنند، یاری می گیریم. در این حوزه انفعال داشتیم و همسایگان کشورمان درحال ثبت هنرهای ما به نام خود هستند، باید ثبت جهانی نستعلیق را به سرانجام برسانیم.
تأسیس جایزه سالانه مهستان
این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: جایگزینی فرهنگ توجه با کف با دیوار خانه را مدنظر داریم. جامعه ما در تزئینات خانه بیشتر به فرش و مبلمان و مجسمه توجه دارد تا تابلوهایی که به دیوار می آویزد. در صورت تقویت این موضوع، تعامل هنری بین هنرمند و جامعه شکل می گیرد.
رئیس هیأت مؤسس بنیان مهستان هنر اظهار داشت: یک جایزه سالانه بعنوان مهستان در حوزه هنرهای تجسمی پیشبینی کرده ایم که جزئیات آنرا پس از عید نوروز اعلام خواهیم کرد. کشورهای همسایه فضایی فراهم نموده اند که هنرمندان جوان ما را جذب می کنند و روی هویت هنرمند ما اثر گذاشته اند.
بنیان مهستان هنر چه کارهای دیگری را انجام می دهد؟
مصری پور، مدیرعامل بنیان مهستان هنر هم در این جلسه خبری توضیح داد: اصالت سنجی و کیفیت آثار هنری، بزرگداشت مفاخر عرصه هنر، پژوهش هنر، طراحی برنامه های مناسب اکسپوها و جشنواره های هنری، برگزاری نمایشگاه های فردی و گروهی، آموزش در چارچوب نشست های تخصصی و ورکشاپهای آموزشی لیست برنامه های دیگر بنیان مهستان هنر است. البته نمایشگاه های برگزار شده توسط مهستان هنر، تکنیک محور نیست بلکه محتواگراست و تغیر ذائقه و الگوسازی را پیگیری خواهیم کرد. برگزاری نمایشگاه های آثار هنرمندان داخلی در خارج از کشور و برعکس، باعث تقویت روح صلح دوستی میان ملت ها خواهد شد.
سبزه کار دیگر عضو این مجموعه هم درباره اصالت سنجی آثار هنری اظهار داشت: هنرمند اثرش را برای دیده شدن و واگذار کردن تولید می کند، ازاین رو توزیع در عرصه هنر مهم می باشد. متأسفانه در سالهای اخیر، با مخدوش شدن اصالت آثار هنری، لطمه ای به تولید و توزیع آثار هنری وارد شده است. همه شنیده ایم آثار افرادی همچون سهراب سپهری، محصص و پیلارام با عنایت به ادعای فقط یک نفر، از چرخه حراج های هنری خارج شدند. این نقیصه باید با اصالت سنجی آثار برطرف شود.
وی اضافه کرد: بنیان مهستان هنر این توانایی را بوجود می آورد که هر کسی با هر شکلی که خواست اثرش را به گردونه فروش وارد کند، با استفاده از اساتید معتبر و آخرین نکتولوژی، اصالت اثر را تأیید کند و امیدواریم آبروی رفته، به این مورد برگردد. متأسفانه آثار خیلی از خوشنویسان در منازلشان نگهداری می شود، چون امکان عرضه بسیار محدود و انحصاری است.
مهستان هنر بزرگداشت هنرمندان را برگزار می کند
علی سلیمانی هنرمند خوشنویس و عضو دیگر مهستان هنر هم در این جلسه ضمن اشاره به این که مجموعه مهستان هنر در حوزه نکوداشت ها فعالیت خواهد داشت، درباره نقش ابزاری هنر در برقراری ارتباط اظهار داشت: هنر ارتباط روحی بین انسان ها را تقویت می کند و هر هنرمند می تواند یک سفیر فرهنگی باشد. همان که در شعار مؤسسه هم آمده و هنر ایرانی، شهروند جهانی است. ضمن این که می خواهیم بزرگداشت هایی برای بزرگان عرصه هنر برگزار نماییم تا به نسل جوان و جامعه هنردوستان کشور بیشتر بشناسانیم. از این طریق ریشه های فرهنگی کشور را تقویت و با جامعه جهانی ارتباط برقرار خواهیم کرد.
کاظمی فرد هم از اعضای مهستان هنر هم در ادامه این نشست رسانه ای عنوان کرد: در حوزه نظریه پردازی، کنفرانس هایی به منظور تقویت فضای علمی هنر را مدنظر داریم و تلاش می نماییم یک مجله علمی پژوهشی در رابطه با اهداف مهستان هنر تأسیس نماییم.

منبع: