ضرغامی: ایران قبل و پس از اسلام فرقی ندارد

به گزارش آبنما کار عزت الله ضرغامی با بیان اینکه ˮدوگانه ایرانی و اسلامی نداریم و پیش از اسلام و پس از اسلام فرقی نداردˮ، از اینکه علاقه دارد راهنمای اماکن تاریخی شود، سخن گفت و برای سونامی احتمالی گردشگری در نوروز آماده باش داد. وی همینطور از اعزام ماموران پنهانی برای ارزیابی خوش اخلاقی نیروهای اماکن تاریخی و موزه ها با مردم در نوروز اطلاع داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این اظهارات را در همایش «به استقبال نوروز ۱۴۰۱» که سه شنبه سوم اسفندماه با حضور مدیران کل، معاونان میراث فرهنگی، مدیران پایگاه های ثبت جهانی و ملی، موزه ها و فرماندهان یگان حفاظت میراث فرهنگی برگزار شد، بیان کرد و درباره اهمیت توجه به میراث فرهنگی اظهار داشت: برخی تقسیم بندی های ملی و جهانی که انجام شده است، به علت اختصاص سهمیه یونسکو برای ثبت آثار تاریخی کشورها است. از نظر ما خیلی از پایگاه های ملی مان چیزی کمتر از پایگاه های جهانی ندارند. خیلی از پایگاه هایی که مدیریت می کنید ارزش ثبت جهانی دارند، همه جزو حوزه تمدنی ما است و ما وظیفه معرفی آنها را به جهانیان داریم.
وی افزود: به تازگی بازدیدی از کاخ نیاوران داشتم، به جمله جدید شرف المکین بالمکان رسیدم. شرف مکان به مکین است. آدم های باهویت هر جا باشند به آن مکان مکنت می دهند، اما تردیدی نیست که بعضی موقع مکان ها موقعیتی را بوجود می آورد. اگر کسی به مکانی رفت و درباره هم افزایی که آن مکان ایجاد کرده، سخن گفت تأثیر، نفوذش و توجه به افکار عمومی به آن بیشتر می شود. مکان موقعیتی را بوجود می آورد که ذیل آن میتوان حرف زد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ما تمام حرف های حساب را می توانیم هنگام بازدید مخاطب از یک اثر تاریخی بیان نماییم. اگر درست برنامه ریزی کرده باشیم همه حرف های خوب درباره ملت را میتوان به بازدیدکننده این آثار تاریخی بیان کرد.
ضرغامی اظهار داشت: ما دوگانه ایرانی و اسلامی نداریم. پیش از اسلام و پس از اسلام فرقی ندارد. این ها یک رشته تمدنی است. وقتی مردم برای بازدید می آیند فرصت خوبی دارید و در درجه اول وظیفه ملی و در درجه دوم وظیفه دینی و انقلابی شما ایجاب می کند تا حرف های خویش را به مردم بگویید.
او با بیان اینکه میراث ناملموس ارزش بیشتری دارد، اظهار نمود: میراث فرهنگی ملموس یک زمینه است. آنچه اهمیت دارد میراث ناملموس است، بعنوان مثال همین جمله گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک بسیار مهم می باشد و تفسیر آیاتی از قرآن کریم هم مبین همین حرف است. باید زیر میز قطب بندی بزنیم.
وزیر میراث فرهنگی افزود: آرامگاه حافظ فقط جایی نیست که افراد بروند و فاتحه بخوانند یا عروس و داماد در آنجا حضور پیدا کنند، بلکه آرامگاه حافظ جایی است که میتوان حرف های مهمی زد و از استادان برجسته دعوت کرد که در این مکان حضور یابند و به آنها بگوییم که می خواهیم در اینجا حق حافظ ادا شود.

دوست داشتم راهنما باشم
او بیان نمود: گر بتوانیم به افرادی که در این اماکن حضور می یابند، حرف های خوب بزنیم، آنها تبدیل به سفیر ما خواهند شد.
ضرغامی سپس به راهنماهای گردشگری اشاره نمود و اضافه کرد: این افراد نقش مهمی دارند، من این کار را بسیار دوست دارم و حتی اگر در این جایگاه نباشم دوست داشتم در بناهای تاریخی بعنوان یک راهنما حضور داشتم و به روایت تاریخ می پرداختم.
وی در ادامه اظهار داشت: پس از انقلاب ادبیات خیلی از بخش های فرهنگی تاریخی را که در ارتباط با ایران بود، عوض کردیم و جایگزین خوبی برای آن پیدا نکردیم. به صورتی که با این ادبیات نه مکتب اسلامی را جا انداختیم و نه ادبیاتی که در فرهنگ ایرانی بود، معرفی کردیم.
ضرغامی اظهار نمود: ایرانی ها در طول تاریخ عفت، حجاب و وقار داشتند که دیگران آنرا نداشتند و این مورد در آثار باستانی ما به خوبی مشهود است. هر چه در فرهنگ ایران است، باید درست تبیین نماییم. ما باید در پایگاه ها در اینباره برنامه داشته باشیم و به راهنماها اجازه دهیم که با لهجه و گفتار خود آثار را معرفی کنند.

خوش اخلاقی و خوش برخوردی با مردم معیار ارزش یابی شود
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه در نوروز آثار تاریخی با بازدیدکنندگان زیادی روبه رو است، اضافه کرد: همه نوع گردشگری در نوروز مهم می باشد، اما حوزه گردشگری فرهنگی ـ تاریخی ستون خیمه گردشگری می باشد. قوام وزارت خانه به میراث فرهنگی است پس باید حق آنرا ادا نماییم.
او با تکیه بر اینکه باید در خدماتی که می دهیم حق را ادا نماییم، اظهار داشت: خدماتی که عرضه می دهیم باید شایسته باشد، همچون سرویسهای بهداشتی باید آماده باشد، عرضه خدمات مناسب، مانند دسترسی و هرچیزی که یک خانواده در هنگام بازدید از یک مقصد گردشگری و اثر تاریخی نیاز دارد، باید فراهم گردد.
ضرغامی اضافه کرد: به همه چیز باید توجه گردد، حتی بعنوان مثال فردی که بلیت می فروشد، باید به خوبی به شرایط آگاه باشد. باید خوش اخلاق و خوش برخورد باشد. پیشنهاد من این است که در ارزش یابی افراد حتی مبحث خوش اخلاقی و مردم داری مورد توجه قرار گیرد.
وی همینطور اظهار داشت: در نوروز برخی از نیروها را مامور می کنم تا سرزده به اماکن تاریخی و به موزه ها بروند و رفتار پرسنل با مردم در روزهای نوروز را رصد کنند.
طبق گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرغامی وضعیت تابلوهای راهنما در مراکز تاریخی را خوب توصیف نکرد و اضافه کرد: وقتی کسی وارد محوطه ها می شود، اگر راهنما نبود، باید بتواند خودش بازدید کند و اطلاعات لازم را به دست بیاورد. متاسفانه تابلوهای راهنما در محوطه های تاریخی و در کنار نمادهای تاریخی اطلاعات درستی در اختیار بازدیدکننده قرار نمی دهد. در تابلوهای راهنما مشکل داریم، متن معرفی آثار باید درشت باشد و تغییر کند و اطلاعاتی که مورد نیاز مخاطب است روی آن نوشته شود.

به پیک کرونا نزدیک می شویم شاید تصمیمات ویژه در نوروز گرفته شود
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: هفته قبل برنامه های وزارت خانه در نوروز را به آقای رئیسی، رئیس جمهور عرضه کردم و ایشان تشکر کردند. رئیس جمهوری تذکر دادند که برای اجرا برنامه ها با وزیر بهداشت همکاری نماییم. آقای عین الهی برای صدور ویزاها بیشترین همکاری را با وزارت خانه داشتند. به پیک کرونا نزدیک می شویم، شاید احتیاج به گرفتن تصمیمات ویژه باشد، اگر مناطقی قرمز اعلام گردید محدودیت هایی را برپایه قانون اجرا می نماییم.
ضرغامی در عین حال بیان نمود: اگر شرایط مهیا بود باید برای سونامی گردشگری در نوروز آماده باشیم و برای پیک جمعیت و مخاطب برنامه ریزی نماییم.