نگاهی به آسمان خراش های دنیا، برج خلیفه، شهری عمودی در امارات

آبنما کار: خراسان رضوی سفر همیشه از تفریحات سالم و جذاب گروهی و انفرادی است. انتخاب مقصد درست لذت این تفریح را چند برابر می کند. امروز جذابیت های گردشگری به جاذبه های طبیعی و تاریخی ختم نمی گردد. خیلی از کشورها برای جذب توریست بیشتر دست به ایجاد جاذبه های نوین و مدرن می زنند.

در سراسر دنیا برج های بلند بسیاری با هدف جذب گردشگران تولید شده است. هر برج دارای خاصیت های منحصر به فرد و خدمات گردشگری متفاوتی است. کشورهای مختلف در ساخت برج های بلند از یکدیگر پیشی می گیرند. هم اکنون برج خلیفه در امارات متحده عربی و در شهر دبی بلندترین برج جهان شمرده می شود. ارتفاع این برج ۸۲۸ متر و دارای ۲۰۹ طبقه است که ۱۶۳ طبقه آن در دسترس مردم قرار دارد.

برج خلیفه با هدف توسعه گردشگری امارات در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است. این برج با الهام از گیاهی بیابانی به نام هایمنوکالیس و بهره گیری از معماری اسلامی تولید شده است. این نمای بزرگ و زیبا از بالا بصورت حرف Y است و با افزایش ارتفاع سطح مقطع برج کاهش پیدا می کند. شکل این برج سبب شده از طبقات مختلف مناظر زیبا و گسترده ای برای گردشگران قابل رویت باشد. معمار این برج آدریان اسمیت از معماران یک شرکت معماری در شیکاگو است.

بیشتر طبقات برج به اقامتگاه های رویایی و مجلل اختصاص یافته است. طبقاتی که برای بازدید گردشگران قرار گرفته شامل لانژ، سکوهای تماشا، مراکز خرید، رستوران، هتل، باشگاه ورزشی و استخر با امکانات کامل است. در این برج مسجد و کتابخانه نیز وجود دارد. خیلی از افراد برج خلیفه را شهری عمودی می دانند. باغ های این برج نیز با گیاهانی آراسته شده که با آب وهوای دبی سازگار و فضای زیبایی را به وجود آورده است.

یکی از جذابیت برج های بلند برای گردشگران مناظری است که از بالای برج قابل مشاهده می باشد. در برج خلیفه ۲ سکو به این کار اختصاص یافته است. سکوی اول به نام «At The Top» در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ قرار دارد. ارتفاع این سکو از زمین ۴۵۲ متر است. سکوی دیگر در ارتفاع ۵۵۵ متری و در طبقه ۱۴۸ برج است و نام آن «At The Top SKY» است. گردشگران برای تماشای مناظر تعجب آور دبی و اطراف آن به این برج و این سکوها می روند. تماشای غروب خورشید از طبقات این برج یکی از کارهای مورد علاقه گردشگران است و حضور در این زمان برای خیلی از مردم جذابیت دارد.

سالن لانژ برج خلیفه در طبقات ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ است و بلندترین سالن لانژ جهان شمرده می شود. گردشگران می توانند همراه با خوردن غذا یا نوشیدن چای از منظره این طبقات لذت ببرند. این سالن دارای تراسی است که می توان از ارتفاع ۵۸۵ متری مناظر اطراف را تماشا کرد. این سالن با معماری داخلی زیبا و آب نمایش یکی از جاذبه های برج خلیفه است.

یکی دیگر از جذابیت های گردشگری این برج نمایش آتش بازی و نمایش لیزری در شب سال نو است که افراد زیادی برای بازدید بصورت حضوری و مجازی از این مراسم را به خود جذب می کند. کنار برج خلیفه یک آب نمای موزیکال زیبا و بزرگ قرار دارد که نمایش رقص آب و رقص نور برای گردشگران در این آب نما اجرا می شود.

همچنین اطراف این برج پیاده روهایی وجود دارد که امکان پیاده روی و لذت از مناظر اطراف برج را برای گردشگران فراهم می آورد. در این برج و خیابان های اطرافش بیش از هزار اثر هنری از هنرمندان سراسر جهان تعبیه شده است. همین طور برای لذت بیشتر گردشگران دریاچه های مصنوعی نیز تولید شده است.

منبع:

www.inquiriesjournal.com

www.burjkhalifa.ae

منبع: