رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

دو رواق زیارتی حرم امام علی (ع) در شهر نجف عراق که به همت مهندسان، استادکاران و خیران ایرانی تولید شده است، همزمان با ولادت امام علی (ع) افتتاح شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اعلام نمود: “دو رواق به نام حضرت آمنه (مادر پیامبر اکرم ص) و جعفر طیار (پسرعموی پیامبر ص) است که قسمتی از طرح توسعه حرم علوی مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) به شمار می آید. این دو رواق زیارتی که جلوه باشکوهی از معماری ایرانی و اسلامی را به معرض نمایش گذاشته، فضای مناسبی برای برگزاری مراسم مذهبی، زیارت و اسکان زوار خصوصاً در زمان هایی مانند اربعین است.”
ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، طرح توسعه حرم امام علی (ع) را با لحاظ شاخص عمرانی و مذهبی، یکی از پروژه های منحصر به فرد جهان اسلام معرفی کرده و خاصیت های آنرا این گونه برشمرده است: “ارتقاء سطح خدمات رفاهی و زیارتی اولین خاصیت این طرح است. پیشبینی و اجرای فضاهای مختلف برای برگزاری مراسم و مناسک و حتی اسکان چندین هزار نفری زوار در روزهایی مانند اربعین، فضای معنوی مناسبی را برای دوستداران دوده (ع) فراهم نموده است. در کنار این فضاهای معنوی، چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز برای رفاه زوار ساخته شده است که هموطنان عزیزی که در اربعین های گذشته به نجف اشرف مشرف شده بودند، از این خدمات بهره برده اند.

خاصیت دوم صحن حضرت زهرا (س)، ابعاد آنست. حرم علوی معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل فعلی، یعنی بدون هچ توسعه ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت.

نام گذاری ویژه طرح توسعه حرم امام علی (ع) به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شاخص سوم آنست که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام مبارک حضرت فاطمه (س) در جوار حرم علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی نشان مدینه باشد.

تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباب شعار سالهای اخیر، خاصیت دیگر این طرح است. کمک های مردم اهداشده و نذر خیران در سالهای اجرای این طرح از کشور خارج نشده، بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذر خیران باردیگر به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.

ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر خاصیت طرح توسعه این حرم است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و اسکان میلیونها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در عتبات مقدس است.

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از با اهمیت ترین بخش های توسعه و ساماندهی فضای حرم امام علی (ع) به حساب می آید، ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.
این طرح در ضلع غربی حرم درحال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) ادامه دارد. آخرین مراحل تکمیلی این طرح با همت عوامل اجرائی ستاد توسعه و بازسازی عتبات در حال اجرا می باشد. “