در تودیع و معارفه رییس حج و زیارت وعده داده شد سفر عراق و سوریه ارزان می شود

رئیس جدید سازمان حج و زیارت در مراسم معارفه اش، وعده اجرای سفرهای ارزان و آسان به عتبات عالیات عراق و سوریه را داد و از احتمال ازسرگیری سفرهای زمینی به عتبات عالیات عراق از ماه شعبان (اسفندماه) برای شکسته شدن قیمت سفر زیارتی آگاهی داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، مراسم معارفه و تودیع رئیس سازمان حج و زیارت با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ۲۴ بهمن ماه انجام شد و با اختتام ریاست علیرضا رشیدیان، حکم انتصاب سیدصادق حسینی در این سازمان داده شد.
سیدصادق حسینی، رئیس جدید سازمان حج و زیارت بعد از آن که حکم انتصاب خودرا دریافت کرد، از اعتماد اسماعیلی بعنوان امین رئیس جمهور تشکر کرد و اظهار داشت: خدمت گزاری به دوده (ع) و زوار سیدالشهدا را همیشه آرزو داشتم و به عبارتی به پادشاهی ترجیح می دهم و با علاقه آنرا پذیرفتم.
او سپس با اشاره به جامعه شناسی درباره قدرت نرم، فرهنگ زیارت را نوعی قدرت نرم و اثرگذار در داخل و بیرون کشور باتوجه به هشدارهایی که برخی نظریه پردازان درباره گرایش به بی دینی داده اند، دانست و در ادامه اظهار داشت: سرمایه سازمان حج و زیارت، سرمایه اجتماعی است و بسیاری از ما شاید راضی نشویم ناموس خودرا به سفری ۱۰ روزه بفرستیم، اما در حج یک ماه ناموس خودرا به این سفر می فرستند، چون اعتماد دارند.
رئیس سازمان حج و زیارت سپس به برخی برنامه های خود همچون تسهیل و ارزان کردن سفرهای زیارتی پرداخت و اظهار داشت: ارتقاء فرهنگ زیارت اولویت ما است. هرچند به سبب تحریم های ظالمانه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، ولی بمحض اینکه راه زیارت باز شد انبوه مردم ثبت نام کردند و اصلا از قیمت سوال نکردند؛ این سرمایه بزرگی است.
او اضافه کرد: طبق آمار این سازمان، پیش از کرونا در سال ۹۷ حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر غیر از اربعین با کاروان به عتبات عالیات رفتند، وظیفه داریم بعنوان سازمان حج و زیارت از این سرمایه صیانت نماییم و فرهنگ زیارت را که قسمتی از قدرت نرم جمهوری اسلامی است توسعه دهیم.
حسینی با اشاره به اثر زیارت در کاهش ناهنجاری های اجتماعی اشاره کرد: اگر به توسعه فرهنگ زیارت و ارتقاء معنویت کمک نماییم، از قدرت نرم صیانت کرده ایم و در داخل و خارج کشور موثر خواهیم بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در حج و عمره قدرت مانور نداریم، چون در اختیار ما نیست و باید ببینیم عربستان چه چارچوبی را تعیین می کند، اما در سفرهای عراق و سوریه اختیار داریم و باید سفر آسان و ارزان را فراهم نماییم، بطورمثال سفرهای زمینی را راه اندازی نماییم تا قیمت شکسته شود و به نصف و شاید کمتر برسد. این طرح را به سرعت پیگیری می نماییم و آن طور که اعلام شده احیانا از شروع ماه شعبان سفرهای زمینی را بتوان برنامه ریزی و اجرا کرد.
او اضافه کرد: بسته های سفر عتبات عراق نوعی تحمیل شرایط به سازمان حج و زیارت بوده است، سفرهای هفت و هشت روزه که زائر در آن قدرت مانور ندارد و باید شرایطی ایجاد کرد تا سفرهای کوتاه، ارزان و متنوع طراحی شود.
حسینی همین طور از گسترش سفرهای سوریه آگاهی داد و اظهار داشت: در حال حاضر و هر هفته سه کاروان ۲۵ نفره به سوریه اعزام می شود که اهتمام می نماییم جمعیت آنها را تا ۲۵۰ نفر برسانیم و آن هایی که برای این سفر ثبت نام کرده اند تا پیش از عید بروند و برگردند.
رئیس سازمان حج و زیارت همین طور ثبت نام سفرهای نوروزی عتبات عراق و سوریه را از ۳۰ بهمن ماه تصریح کرد و اضافه کرد: طبق برنامه ریزی از ۲۴ اسفندماه سفرهای نوروزی آغاز می شود و تا یک روز پیش از ماه رمضان اعزام های حداکثری را به عراق و سوریه خواهیم داشت.

حسینی همین طور اظهار داشت: سازمان حج و زیارت در کنار نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت قرار دارد و وظیفه عملیات حج را به بهترین وجه انجام می دهد و هیچ مشکلی در تعامل بین دو مجموعه نخواهد بود.
علیرضا رشیدیان، رئیس پیشین سازمان حج و زیارت نیز در مراسم تودیع خود با قدردانی از همراهی همکارانش و نماینده ولی فقیه در امور حج و وزرای فرهنگ و ارشاد پیشین و حاضر، اظهار داشت: مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی امانت است، بخصوص اینکه این توفیق با مجوز مقام معظم رهبری حاصل شد و سعی کردیم با اخلاص و توان در خدمت مردم، انقلاب و کشور باشیم و از ظرفیت های فردی و کمک همکاران استفاده نمائیم با روحیه جهادی این مسیر را پیش برویم. در جمهوری اسلامی وقتی مسؤولیتی برداشته می شود باید خدا را شاکر بود که بار مسؤولیت برداشته شده و تلاش کند این مسؤولیت در راه بهتری هدایت شود.
او سپس با ارائه گزارشی از اقداماتی که سازمان حج و زیارت خصوصاً در دوران کرونا انجام داده است، اظهار نمود: حج و زیارت سازمان مستقلی است که در امور حج و زیارت خارج از کشور مشغول به فعالیت است و رویکرد آن ارائه خدمات خاضعانه و خاشعانه به مردم و زوار با تسهیل امر زیارت به دور از انتفاع اقتصادی و گرایش های جناحی بوده است.
رشیدیان اضافه کرد: بزرگ ترین سرمایه سازمان حج و زیارت اعتماد عمومی بوده که به این سازمان بعنوان سازمانی امین برای انجام امور واجب حج دارند.
رئیس پیشین سازمان حج و زیارت همین طور اظهار داشت: با شیوع کرونا، حدود دو سال سفرهای حج تعطیل بود که سازمان حج و زیارت باتوجه به اینکه ساختار درآمد_ هزینه ای دارد، به لحاظ تامین بودجه با مشکلات جدی مواجه بود. با وجود این، اهتمام شد در طول این مدت با تشکیل ۲۰ کارگروه پروسه اجرائی سازمان حج و زیارت اصلاح گردد که در شورای برنامه ریزی و هماهنگی حج و زیارت نیز تصویب گردید.
رشیدیان بیان کرد: رویکرد سازمان حج و زیارت در این اصلاح ارتقاء خدمات، تنوع بسته های زیارتی و بهینه کردن قیمت ها و واگذاری امور تصدی گری بود و در کنار این ماموریت ها، در بحران هایی چون زلزله، سیل و کرونا با یاری خیران نیز وارد عمل شد و از طرفی، مسؤول کمیته اماکن زیارتی در ستاد ملی کرونا بوده که کوشش کرد با محوریت حرم های رضوی، قم و شاهچراغ ظرفیت لازم را برای بهره برداری زوار فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز استقبال خودرا از بیانات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین بیان کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری چندی است در صحبت های خود، با شناخت کاملی که از اوضاع ایران و جهان دارند به جهاد تبیین اشاره می کنند و می خواهند همه به این جهاد بپردازند. ابهاماتی که دشمنان ایجاد می کنند و افراد ناآگاه در داخل کشور به آن سمت و سو حرکت می کنند ایجاب می کند روشنگری صورت گیرد و تبیین روشنگری است. باید در مقابل حملات بی امان دشمن در شبکه های جهنمی مختلف مقابل انقلاب و فعال شدن توپخانه های دشمن ایستاد. این وظیفه بر دوش فرهنگ داران و مسؤولان فرهنگی کشور است، چه سازمان تبلیغات و چه وزارت ارشاد و همه آن هایی که احساس مسؤولیت می کنند.
او افزود: این جبهه اینک باز شده است و همه باید آموزش ببینیم و در این جبهه فعال شویم. باید دشمن، تاکتیک ها نقاط قوت و ضعف را بشناسیم و به روشنگری بپردازیم و در مقابل ابهاماتی که ایجاد می کنند روشنگری نماییم و جهاد تبیین در این راستا بیان شده است. در آستانه ولادت حضرت علی (ع) هستیم؛ اگر جهاد تبیین به خوبی انجام گرفته بود، وقتی امام علی (ع) در مسجد شهید شد نمی گفتند مگر علی نماز می خواند.
او همین طور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست برنامه ای برای مدیران داشته باشد و مسابقاتی درباره نهج البلاغ برگزار کند، چونکه نهج البلاغه کتاب تبیین است و باید در سطح عمومی کشور استفاده گردد.
نواب با یادی از ری شهری و قاضی عسکر دو نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت، اظهار داشت: رؤسای حج هر یک برای پویایی حج کار کرده اند. آقای رشیدیان وقتی حج به اتمام رسید به ایران برنگشت، ماند تا حساب ها را دقیق بررسی کند و برخی اقلام را که در حال از دست رفتن بود به بیت المال برگرداند.
نماینده ولی فقیه در امور حج خطاب به حسینی، رئیس جدید سازمان حج و زیارت اظهار داشت: این مسؤولیت، یعنی تمام ملت ایران و علاقه مندان به عتبات و خانه خدا چشم دوخته اند که ببینند چه قدمی برداشته می شود. مردم یک عمر اهتمام کرده اند ذخیره کنند تا به زیارت خانه خدا بروند، باید کوشش کرد به تمام خواسته ها به خوبی پاسخ داده شود. به بدنه کارشناسی اعتماد داشته باشید. کارشناسان حج، زبده و آگاه هستند. در تصمیم گیری از این بدنه با ارزش استفاده کنید. هر نوع تصمیم گیری در حج و زیارت در داخل کشور و خارج از آن اثر می گذارد و باید حساب شده باشد.
در این مراسم هدایایی از طرف مدیران استانی حج و زیارت، کارگزاران و هیأت پزشکی حج به علی رضا رشیدیان و سیدصادق حسینی اهدا شد.