برگزیدگان رفیق خوشبخت ما معرفی شدند؛ قدردانی از یک حرکت احیا شده با رمز حاج قاسم سلیمانی

آبنما کار: مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود رفیق خوشبخت ما با محوریت بزرگداشت شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روز چهارشنبه بیستم بهمن در مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) اجرا شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما» با محوریت بزرگداشت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی روز چهارشنبه بیستم بهمن به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در مجمتع فرهنگی هنری یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) انجام شد.گزارش آقای دبیر و اهداف برگزاری یک جشنواره ملی سرود
روح الله عبداللهی دبیر دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما» در ابتدای این برنامه با قرائت متنی درباره برگزاری این رویداد موسیقایی با محوریت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: ما اینجا قصد داشتیم صفاتی از سردار سلیمانی را در قالب سرود ارائه دهیم که دربرگیرنده ابعاد مختلف شخصیت این شهید بزرگوار است. سرود و نغمه های انقلابی نقش اثر بخشی و حماسی در انعکاس دستاوردهای نظام و انقلاب دارد. اینگونه موسیقایی نکته مهمی دارد که اگر مولفه های انقلاب اسلامی را کنار هم بگذاریم سرود می تواند در تقویت هویت و انتقال فرهنگ ها و ارزش های اجتماعی به نسل امروز باشد. امروز نواهای انقلابی نقش موثری برای انتقال پیام انقلاب را دارد. این بهترین اثر هنری است که پیام خلق می کند.
امروز نواهای انقلابی نقش موثری برای انتقال پیام انقلاب را دارد. این بهترین اثر هنری است که پیام خلق می کندوی با اشاره به اهمیت سرود در مناسبت های مختلف کشورمان اظهار داشت: امروز اگر سرود را نادیده بگیریم خاطره مشترک و زنده ای برای ما باقی نمی ماند. تمام حرکت های انقلابی و مردمی با سرودهای انقلابی درآمیخته اند و بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی از همین سرودها برای نشان دادن دستاوردهای آن دوران در صدا و سیما اسفاده می شود. سرود یک کار جمعی است و ما با همین هدف تصمیم گرفتیم دومین جشنواره سرود رفیق خوشبخت ما را با یک رویکرد ملی برگزار نماییم و بسیار خوشحالیم که این رویداد مورد توجه گروه ها و هنرمندان مختلف قرار گرفت. در این راستا ما غیر از بخش های مختلف این رویداد بخش «سرود همگانی» را هم داشتیم که می تواند برای این رویداد دستاورد ارزشمندی به حساب آید.
عبداللهی ضمن ارائه گزارشی آماری از روند برگزاری دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما» توضیح داد: امسال ما نگاه ویژه ای هم به مقوله شعر داشتیم و سعی کردیم این بخش را بصورت مجزا داوری نماییم. در این راستا و اهمیتی که در این عرصه وجود دارد تصمیم داریم در مراسم امروز از سه شاعر عزیز قدردانی نماییم. به هر حال این رویداد نهایت تلاش خودرا انجام داد تا در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی جشنواره ای را برگزار کند که بتواند در امتداد گرامیداشت مقام این شهید بزرگوار و خدمات ارزشمندش گام موثری باشد.
قدردانی از احیای یک حرکت جدی در زمینه سرود
حجت الاسلام و المسلمین سهرابی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و رئیس دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما» هم در این مراسم اظهار داشت: ملتی که عزم کرده تا به سمت قله های بزرگ حرکت نماید ملزومات زیادی برای رسیدن به قله ها نیاز دارد. این ملت نیازمند اندیشه ای است که بتواند او را در این سختی ها نگه دارد و به سمت قله هدایت کند. این ملت نیازمند پیوستگی و انسجامی دارد که این نیز نیازمند ملزومات فراوانی است. بدین سبب اگر به سرود بعنوان یکی از ملزومات استفاده نمائیم بطور قطع می توانیم از این هنر بعنوان یکی از مهم تریم مولفه ها اشاره نماییم. ما سرود را بعنوان آیتم حاشیه ای نمی بینیم. سرود می تواند کمک ملت ما برای حرکت به سمت قله ها باشد. سرود باید برای ما بتواند اندیشه و عزم بوجود آورد. این موضوعی است که ما در تاریخ انقلاب اسلامی تجربه کردیم.
وی اضافه کرد: اگر مروری داشته باشیم سرود در کنار دیگر قالب های هنری توانسته نقش موثری در حرکت های مردمی بوجود آورد. سرود توانسته در کنار مداحی بعنوان یک رسانه موثر نقش ایفا کند. پس اگر جشنواره سرودی برگزار می گردد این اهمیت راهبردی است که با متن حرکت ملت ما نسبت می گیرد. سرودهایی که در ایام پیروزی انقلاب انگیزه بخش و روحیه بخش بود. این سرودها انسجام و وحدت دارد و امیدوار هستم این جریان که باردیگر پس از سالها احیا شده، فرصتی برای فعالان این عرصه به حساب آید تا بتوانند کمک دهنده و یاری گر مردم ما باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران اشاره کرد: مزیت دیگر این جشنواره حول شخصیت شهید سلیمانی شکل گرفته که واقعاً در قله ایستاده و نگاه به او اندیشه آفرین است. او امروز می تواند برای ما الهام بخهش و حرکت آفرین باشد. سرودی که درباره شهید سلیمانی است فقط مرثیه گوی این شهید نیست بلکه از اندیشه و ارزش های انسانی می گوید که می تواند بعنوان یک قهرمان برای جامعه ما معرفی شود.
نفس امام راحل مرتضی آوینی را تبدیل به سید شهیدان اهل قلم کرد
حجت الاسلام عزت زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: انقلاب اسلامی مظهر احیا و حیات باردیگر برای انسان ها و استعدادهای آنهاست. خدای متعال به برکت اسلام و قیام مردی از عزت و شرف شروع یک تحول در مردم کشور و همه جان های آزاد و نفس های زنده بود. امام (ره) برای همه آحاد بشر راه هایی را باز کرد که مرتضی آوینی را تبدیل به سید شهیدان اهل انقلاب کرد. امام راحل در تمامی عرصه ها و ساحت های وجود انسانی و حتی هنر هویت متفاوت ایجاد کرد. امروز دیدن نوجوانان از نسلی که نه امام (ره) دیدند و نه شهدا را شرایطی را ایجاد کرد که بزرگوارانی چون قاسم سلیمانی ها را ببینند و این احیای پس از احیا، نقطه عطفی در کارهای انقلاب اسلامی ایران است.
وی با ابلاغ پیام درود حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره سرود رفیق خوشبخت ما اضافه کرد: امروز بواسطه برگزاری این رویداد و برکت نگاه مبارکی که در جمع شما وجود دارد به ما نشان داده شده که باید استعدادهای شما عزیزان نوجوانان و جوانان را در جای جای کشورمان بیشتر ببینیم. این چراغ ها که روشن می شود عمق نفوذ انقلاب اسلامی و برکت حضور امام راحل و مقام معظم رهبری در میان نوجوانان و جوانان را نشان میدهد. این مایه بسی شکرگذاری است که بتوانیم دراین جمع ها حضور داشته باشیم. امیدوار هستم به برکت نفس امام و به برکت قطرات خون حاج قاسم سلیمانی که داغ او بر دل ما هست حس می نماییم و زنده هستیم. امروز نفس او و جان او هویت ما را هر روز زنده تر می کند. او حیاتی به جامعه ای داده که شهادت او به تعبیر مقام معظم رهبری برای دشمنان ترسناک تر است.
معرفی گروه ها و هنرمندان برتر جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما»
بر اساس این گزارش در بخش قدردانی از آثار و گروههای برگزیده نیز هیات داوران آثار برتر خودرا بدین سان اعلام نمود.
*برگزیدگان بخش سرود
بخش ویژه: گروه «ندای ثامن» به سرپرستی هادی جوادی
رتبه اول: گروه سرود «نور الشهدا»
رتبه دوم: گروه «احلی من العسل»
رتبه سوم: گروه سرود «بچه های آسمان» از اصفهان
رتبه چهارم: گروه سرود «محراب»
رتبه پنجم: گروه سرود «آسمان»
*برگزیدگان بخش نماهنگ
رتبه اول: گروه سرود «نسیم رحمت»
رتبه دوم: گروه سرود «صدای انقلاب»
رتبه سوم: گروه سرود «مرصاد»
رتبه چهارم: گروه «خانه سرود جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» از اصفهان
رتبه پنجم: گروه سرود «عقیق» از بیرجند
*گروه های شایسته تقدیر
-گروه سرود «احلی من العسل»
– گروه سرود «بشرا»
-گروه سرود «وصال»
-گروه سرود «احسان»
– گروه سرود «مشکات»
*بخش سرود همگانی
– گروه سرود «دختران آفتاب» از قم
-گروه سرود «مصباح الهدی» از ری
– گروه سرود «نسل آفتاب » از منطقه 19 تهران
– گروه سرود «نغمه های بهشتی»
– گروه سرود «مدرسه روشنگر شاهد»
– گروه سرود «ثارالله» از شهریار
– گروه سرود «امام رضا» از شیراز
– گروه سرود «ساحل آرامش»
– گروه سرود «ریحانه های باغ ولایت» از شهریار
– گروه سرود «آفتاب البرز»
*بخش شعر
رتبه اول: قاسم صرافان
رتبه دوم: سید محمد مهدی شفیعی
رتبه سوم: مرتضی حیدری آل کثیر
قدردانی از دست اندکاران جشنواره همچون هادی فرنیا، علیرضا محمدخانی، رضا نوروزی، رضا رضوی، سید مصطفی بانیان، احسان جوادی، شهرام صارمی به نمایندگی از اعضای هیات داوران هم بخش دیگری اهدای جوایز را تشکیل می داد.
اجرای قطعه «سردار دلها» از گروه سرود «ندای ثامن» از گروههای برگزیده دومین جشنواره ملی سرود «رفیق خوشبخت ما»، اجرای سه قطعه موسیقایی به خوانندگی حسین حقیقی، قرائت بیانیه هیات داوران جشنواره توسط سید مصطفی بانیان، اجرای قطعه «به وقت شهادت» توسط گروه سرود «نوید رحمت» و اجرای گروه «نور الشهدا»، قدردانی از خانواده شهید مهدی طارمی از شهیدان تیم حفاظت حاج قاسم سلیمانی بخش های دیگر مراسم اختتامیه را تشکیل می داد.

منبع: