آشنایی با جاذبه های گرشگری جهان، جیپور، شهری صورتی در هندوستان

آبنما کار: خراسان رضوی سفر بعد از دوره ای طولانی محدودیت و درگیری با بیماری می تواند لذتی وصف ناشدنی به همراه داشته باشد. بنا بر این انتخاب هوشمندانه مقصد بعد از مدت ها خانه نشینی لذت سفر را دوچندان کرده و تجربه های متفاوت تری را برای مسافران به همراه خواهد داشت.

یکی از مقاصدی که برای سفر بعد از مدت ها می تواند گزینه خوبی باشد شهر «جیپور» در هندوستان است که تا پیش از کرونا هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کرده است. این شهر نشانی از سنت و فرهنگ هند بوده و به شهر صورتی مشهور است. علت این نام گذاری ها ساختمان های صورتی رنگ، کاخ ها و قلعه های مجلل، باغ های سرسبز، معابد متنوع و بازارهای سنتی و رنگارنگ است.

گفته می شود «جای سینگ»، حاکم آمر جیپور را با بهره گیری از معماری سنتی هندی و اصول شهرسازی مدرن در سال ۱۷۲۷ میلادی ساخته و در ادامه آنرا بعنوان پایتخت خود انتخاب نموده است. از نکاتی که باید به آن اشاره نمود مشارکت «وییدادار باهارچاریا»، معمار و کاهن هندو، در ساخت این شهر بوده است. جیپور برمبنای یک ماندالای ۹ قسمتی معروف به «پیتاپادا» طراحی شده است. ۲ بلوک از شهر به کاخ ها و ساختمان های دولتی و هفت بلوک دیگر به عموم مردم اختصاص داشته است.

از مکان های معروف و مشهور این شهر که برای گرشگران و علاقه مندان جذابیت خواهد داشت، می توان به «قصر شهر»، «قلعه امبر»، «رصدخانه جانتار مانتار»، «موزه البرت هال»، «قلعه جاگار» و… اشاره نمود.

قصر شهر مجموعه ای کاخ ها را شامل می شود که یکی از مهم ترین بخش های جیپور است. کاخ های این مجموعه با بهره گیری از معماری هندی، مغولی و اروپایی تولید شده و دارای بخش های مختلفی است که چاندرا محل و مبراک محل از مهم ترین آن هاست. در این مجموعه بخش هایی چون قصر ماهارانی، موزه اسلحه خانه، گالری های هنری و… وجود دارد که بازدید از آن برای علاقه مندان می تواند تجربه ای لذابخش را به همراه داشته باشد.

چاندرا محل کاخ اصلی این مجموعه است که در گذشته محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است. مبارک محل از دیگر بخش های مهم این مجموعه است که به دستور مهاراجه مادهو سینگ دوم تولید شده و محلی برای پذیرایی از مهمانان خاص خاندان سلطنتی بوده است. معماری این کاخ به سبک اسلامی، راجپوت و اروپایی و ساختار آن بصورت چندقوسی است.

یکی دیگر از کاخ های باشکوه این شهر قلعه امبر است. این قلعه در ۱۱ کیلومتری جیپور و در منطقه آمبر واقع شده است. این بنا دارای ستون هایی با تزیینات خاص، نقاشی های دیواری، مشبک کاری و… است. در ساخت این بنا از سنگ مرمر و ماسه قرمز استفاده شده و از تفریحاتی چون فیل سواری و آش بازی برای جذب گردشگران به این محل استفاده می شود.

هوا محل یکی از کاخ های جیپور است که از معماری منحصر به فردی برخوردارست. این کاخ به کاخ بادها مشهور است. دارای پنج طبقه و ۹۵۳ پنجره کوچک است. ارتفاع آن ۱۵ متر است که با الهام از تاج کریشنا، خدای هندی، تولید شده است. در این بنا از شن و ماسه سرخ و صورتی استفاده شده که موجب ایجاد نمایی زیبا و دلنشین شده است.

از جایی که این بنا هرمی شکل است، ۲ طبقه بالایی آن سقف کوتاهی دارد. در گذشته سختگیری های زیادی برای زنان وجود داشت و زنان خانواده سلطنتی نمی توانستند در مکان های عمومی حضور پیدا کنند. این کاخ برای بانوان دربار این امکان را فراهم می کرده که بدون دیده شدن از مراسماتی که در شهر برگزار می شده، دیدن کنند.

قلعه جاگار نیز از دیگر کاخ ها این شهر است که روی تپه عقاب ها و روبه روی دریاچه ی مائوتا بنا شده و مستحکم ترین و امن ترین قلعه جیپور بشمار می رود. جاگار در هیچ جنگی فتح نشده است. بنا بر این به آن قلعه پیروزی می گویند. بزرگ ترین توپ جنگی جهان با نام جیوانا در این مجموعه قرار دارد. این قلعه شامل یک باغ به سبک ایرانی، کاخ ها، معابد، اسلحه خانه و موزه است. کاخ های این قلعه شامل خیلبات نیواس، سوبهات نیواس، دیوان آی ام، آرام ماندیر و ویلاس ماندیر است.

جال محل یا کاخ آب وسط دریاچه من ساگر واقع و گفته می شود که برای تفریحات خاندان سلطنتی و برگزاری میهمانی ها تولید شده است. برای دسترسی به این کاخ باید با قایق به میان دریاچه رفت که این خود می تواند تجربه ای جدید و هیجان انگیز را برای گردشگران و علاقه مندان به همراه داشته باشد.

این بنا بصورت متقارن تولید شده و مانند دیگر بناهای چیپور ماسه و سنگ صورتی و سرخ در آن به کار رفته است. موقعیت قرارگیری جال محل و معماری آن این کاخ را به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل نموده و گردشگران می توانند از این کاخ به تماشای پرندگان مهاجری چون فلامینگو بنشینند.

رصدخانه جانتار مانتار یکی از مناطق دیدنی جیپور است. این مجموعه نجومی را مهاراجه ساوای سینگ دوم به سبب علاقه زیاد به نجوم و اجرام آسمانی ساخته است. این رصدخانه نسبت به دیگر رصدخانه های تاریخی هند با ۱۸ هزار متر مربع بزرگ تر است و قدمت آن چیزی حدود ۳۰۰ سال است. همین طور باید اظهار داشت که این رصدخانه میزبان ۱۹ ابزار معماری عظیم است که بزرگترین ساعت آفتابی سنگی جهان یکی از این موارد است.

یکی دیگر از مکان هایی که مورد استقبال گردشگران است موزه آلبرت هال است.

زمانی که آلبرت ادوراد، شاه ولز، از جیپور بازدید می کرد تصمیم ساخت این بنا گرفته شد و نام این بنا نیز از او گرفته شده است. این موزه قدیمی ترین موزه راجستان است و در باغ رام نیوس قرار دارد. سبک معماری به کار رفته در این بنا ترکیبی از معماری گوتیک، اسلامی و نئوکلاسیک است.

این بنا شامل صحن های مجزا، گذرگاه های طاق دار و برج های خوش نقش و نگار است. نمای بیرونی موزه دارای طاق های حکاکی شده و گنبدهای ماسه سنگی صورتی است. آثار این موزه در بخش های چون آثار هنری فلزی، سنگی، سفالی و چوبی، تجهیزات و ادوات جنگی، نقاشی های مینیاتوری، جواهرات، پارچه و لباس، فرش، آلات موسیقی، تندیس ها و آثار هنر بین الملل به نمایش درآمده است.

الفنتستیک یک مزرعه فیل سواری است که خانواده ای در قرن ۱۶ آنرا تاسیس کردند. در این مزرعه می توان فیل سواری، آب بازی با فیل ها، رنگ آمیزی بدن آنها و غذا دادن به فیل ها را تجربه نمود که برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد.

جیپور پر از بازارهای سنتی و رنگارنگ است که یکی از جاذبه های گردشگری این شهر بشمار می رود. بازار جوهری، بازار باپو، بازار تریپلیا، بازار نهرو و چانپول برخی از بازارهای سنتی جیپور هستند.

چانپول قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. بنای این بازار مانند دیگر بناهای جیپور صورتی و نمادی از این شهر است. بازار تریپلیا و نهرو محل فروش صنایع دستی سنتی راجستانی است. در بازار جوهری جواهرات و لباس های سنتی یافت می شود.

منبع:

www.tourism.rajasthan.gov.in

www.britannica.com

منبع: