مدیر راهیان نور مدیرعامل شرکت گردشگری وزارت میراث شد

مدیر راهیان نور و مسؤول دبیرخانه قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج با حکم عزت الله ضرغامی، مدیریت یکی از شرکتهای گردشگری زیرمجموعه وزارت مبراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده گرفت.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، روح الله حسین زاده با حکم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعنوان مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی انتخاب شد. قبل از او، خشایار نیکزادفر این مسؤولیت را به عهده داشت.
در سالهای اخیر بعضی از مسؤولیت های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که باید به بخش خصوصی واگذار می شد به این شرکت برون سپاری شد که برخی از آن پروژه ها، مثل برگزاری نمایشگاه های گردشگری، صنایع دستی و همینطور غرفه گردشگری ایران در اکسپو دبی، الکترونیکی شدن بلیت موزه ها و کارت بلیت، نظارت بر خانه مسافرها، اجاره اماکن تاریخی و گردشگری و ساخت سرویسهای بهداشتی، از راه مزایده‌ی شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی به بخش خصوصی واگذار شد، اما گاها به شکل واگذاری آن پروژه ها و بخش خصوصی ای که برنده مزایده ها شده، بحث و نقد وارد بود.
این شرکت همینطور بر مبنای تبصره ۲ ماده ۱ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۸۲ مجلس شورای اسلامی، خویش را وارث تمام اموال و دارایی های سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق می داند. در سالهای گذشته قرار بود شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی برپایه اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شود که در سال ۱۳۹۸ اعلام گردید این شرکت اشتباه وارد اصل ۴۴ شده بود و طی نامه نگاری های علی اصغر مونسان، وزیر پیشین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزیر وقت اقتصاد، این مورد منتفی شد.
عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲۲ دیماه با رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که یکی از خدمات آن سازمان دهی سفرهای راهیان نور است، دیداری داشت که بعد از آن مبحث انتصاب مدیر راهیان نور سپاه و بسیج در یکی از زیرمجموعه های این وزارت خانه عنوان شد. در ۲۸ دیماه ۱۴۰۰ هم تفاهمنامه همکاری بین شرکت مادرتخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی و ستاد مرکزی راهیان نور با هدفی که “توسعه راهیان نور و گردشگری دفاع مقدس و یادآوری رشادت های هشت سال جنگ تحمیلی” عنوان شد به امضاء رسید.
اینک در روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه مسؤولیت شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی رسما به روح الله حسین زاده از قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج سپرده شد که مراسم معارفه او هم با حضور علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ـ، سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع این وزارت خانه ـ، علی اصغر شالبافیان ـ معاون گرشگری ـ، طاهره قیومی ـ مشاور و مسؤول پیگیری های ویژه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و دیگر مسؤولان این وزارت خانه برگزار شد.
علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم معارفه حسین زاده با تبریک دهه فجر، اظهار داشت: امام خمینی (ره) در نظام دوقطبی لیبرالیسم و مارکسیسم، مسأله اسلام را مطرح نمودند و این هنر بزرگ ایشان و انقلاب اسلامی بود. همه ما، بخصوص نسل جوانی که مدیریت را برای تحقق این مورد بر عهده می گیرند، باید آرمان های امام خمینی (ره) و شهدا را با هدایت مقام معظم رهبری ادامه دهیم. ما با عملکرد خود می توانیم ارزش های انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) را به نسل جدید منعکس نماییم.
او همینطور اظهار داشت: از آقای حسین زاده برای قبول این مسؤولیت در شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تشکر می کنم. او کارهای بسیار مهم و بزرگی در حوزه گردشگری در مجموعه نیروهای مسلح، بسیج و سپاه انجام داده است.
دارابی بیان نمود: امیدواریم حضور وی در این مجموعه سرآغاز کار مهمی برای شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی باشد. معاونان وزارت خانه نباید درگیر کارهای اجرایی شوند و این شرکتهای زیرمجموعه هستند که باید بازوی اجرایی برای انجام عملیات شوند و پای کار بیایند.
قائم مقام ضرغامی همینطور اظهار داشت: تقویم مناسبت ها برای سال ۱۴۰۱ مشخص شده است و شرکتهای زیرمجموعه باید در این تقویم جانمایی شوند. باید بین شرکتهای زیرمجموعه رقابت سالم و جدی شکل بگیرد.
سعید اوحدی ـ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم اظهار داشت: یکی از نقص هایی که در وزارت خانه وجود دارد، این است که باید از ظرفیت شرکتهای زیرمجموعه بعنوان بازوهای کمک دهنده استفاده گردد و قانون گذار هم به این مورد اشاره نموده است. وزارت میراث فرهنگی چند مجموعه مهم مانند کانون جهانگردی و اتومبیل رانی، صندوق توسعه و شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی دارد که این مجموعه ها باید بازوی وزارت خانه برای انجام کارهای عملیاتی باشند و همینطور شرکت ها در جهت اهداف وزارت خانه، باید وظایف خویش را انجام دهند.
علی اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری ـ هم اظهار داشت: موضوعات شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با شناختی که از حوزه گردشگری دارم، می تواند تنوع پیدا کند و هماهنگ با حوزه های معاونت های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. این شرکت می تواند کارهای عملیاتی زیادی انجام دهد.
او اضافه کرد: مرجع صدور مجوزهای مراکز بین راهی بر مبنای قانون وزارت راه و شهرسازی بود و وزارت میراث فرهنگی تنها در اینباره مشارکت داشت، اما با تلاش هایی که توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد و در هیأت مقررات زدایی تصویب و ابلاغ گردید، از این پس صدور مجوزهای مراکز بین راهی بر عهده ما خواهد بود و این مورد می تواند وظایف شرکت مادرتخصصی را گسترش دهد.
روح الله حسین زاده ـ مدیرعامل جدید شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، هم در سخنانی بیان نمود: در زمان مدیریت آقای نیکزادفر، اتفاقات خوبی در این شرکت افتاده است و از زحمات ایشان تشکر می کنم. تلاش می نماییم همان گونه که در اساسنامه آمده است بعنوان بازوی اجرایی وزارت خانه عمل نماییم و با هم افزایی که با سه حوزه معاونت تخصصی وزارت خانه انجام می دهیم بتوانیم در این شرکت و در کشور اثرگذار باشیم.
در سوابقی که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر نموده است روح الله حسین زاده در دانشگاه تدریس می کند و مدیرعامل هلدینگ گردشگری نور و مسؤول قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی بوده است. وی همینطور مشاور ریاست بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مشاور فرهنگی شهرداری تهران، مشاور اقتصادی و فرهنگی چند شرکت با محوریت گردشگری و عمرانی، مشاور اقتصادی سازمان اقتصاد مقاومتی و مسؤول اجرایی اردوهای فرهنگی تربیتی هم بوده است.
شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وقت و به استناد تبصره (۲) ماده (۱) قانون تشکیل این سازمان مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۲۳ و ماده (۷) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب گردید که وظایفی از سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق به این شرکت محول شد.
در زمان تشکیل این شرکت انتقادهای صریحی درباره مغایرت آن با اصل ۴۴ قانون اساسی شد که آن زمان قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل این شرکت را مغایر با اصل ۴۴ قانونی ندانسته و درباره لزوم تشکیل آن اظهار داشته بود: بعد از اینکه سازمان ایرانگردی و جهانگردی پیشین در سازمان میراث فرهنگی ادغام شد، چون تشکیلات آن سازمان شرکتی بود و مانند سازمان میراث فرهنگی تشکیلات دولتی نداشت و سیستم آن به طریقه شرکتهای دولتی اداره می شد و یکسری از کارهای اجرایی را انجام می داد و اموال و فعالیتهای بیرونی داشت، پس از اینکه ادغام صورت گرفت، چون تشکیلاتی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آمد، بخش های اجرایی آن سازمان منحل شدند که باید تعیین تکلیف می شد. علاوه بر این، به علت تعیین تکلیف بخش های اجرایی آن سازمان در تبصره ماده دو اساسنامه تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مجلس تشکیل شرکتی را برای انجام فعالیتهای اجرایی سازمان ایرانگردی و جهانگردی پیشین به نام شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی درنظر گرفت و در متن قانون، این شرکت تاسیس شده و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم موظف بوده است این شرکت را هرچه سریعتر ایجاد نماید تا کارهایی را که در گذشته به سازمان ایرانگردی و جهانگردی مربوط بودند، از اموال گرفته تا بدهی ها و طلب کاری ها برعهده گیرد و به مرور، این اموال را بعد از شناسایی به بخش خصوصی واگذار کند.

منبع: