رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران: برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران، بارقه ای از امید در صنعت گردشگری به وجود می آورد

به گزارش آبنما کار خراسان رضوی رییس انجمن علمی طبیعت گردی ایران با اشاره به موضوعات و اهداف نمایشگاه گردشگری تهران اظهار داشت: نمایشگاه گردشگری تهران، بارقه امیدی است که در امتداد بازپویایی و بازنگری شرایط پساکرونا برنامه ریزی می شود.

فرید جواهرزاده در گفت و گو با ایسنا درباب برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران اظهار نمود: به اعتقاد من نمایشگاه گردشگری آیینه تمام نمای صنعت گردشگری در وضعیت حال حاضر کشور است. به این معنا که پویایی نمایشگاه، نشان دهنده پویایی و شایستگی صنعت گردشگری است و وجود هرگونه مشکل بیان کننده وضعیت این صنعت در کشور است.

وی افزود: بدین جهت هم اکنون نباید انتظار برگزاری نمایشگاهی بسیار فعال و بی عیب و نقص در زمینه گردشگری را داشته باشیم، برای اینکه امروزه اغلب نمایشگاه های گردشگری در دنیا تعطیل شدند یا تنها با درصد کمی از توانایی برگزار شده و به معرض نمایش گذاشته می شود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: بعنوان مثال مدتی پیش نمایشگاه فیتور، یکی از بزرگترین نمایشگاه های گردشگری دنیا در اسپانیا برگزار شد، باتوجه به اطلاعاتی که حاضران در این نمایشگاه ارائه دادند و فیلم ها و تصاویر این نمایشگاه در فضای مجازی، تفاوت کمی و کیفی برگزاری این نمایشگاه در مقایسه با سالهای قبل بسیار مشهود و واضح بنظر می رسد.

جواهرزاده با اشاره به اینکه نمایشگاه گردشگری تهران از نظر کیفیت و کمیت بسیار کوچکتر و خلاصه تر برگزار شده است، عنوان کرد: تعدادی از نمایشگاه های بزرگ گردشگری مانند آی تی بی (ITB) برلین نیز امسال لغو شده است. بدین جهت می توان دریافت کرد که نمایشگاه های گردشگری همچنان تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار دارند و به جایگاه شایسته خود بازنگشته اند.

وی بیان کرد: بدین جهت می توان پیش بینی نمود که در چنین شرایطی نمایشگاه گردشگری تهران نیز بعد از شیوع ویروس کرونا عملا نسبت به سالهای قبل کوچکتر و محدودتر خواهد بود؛ این درحالی است که برگزاری نمایشگاه از دو بعد دیگر قابل تحسین خواهد بود.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: به این معنا که این نمایشگاه نشان میدهد فضا و صنعت گردشگری خاموش نبوده و تمام فعالان گردشگری تلاش می کنند فرصتی را به وجود آورده تا در کنار یکدیگر قرار گیرند. دومین نکته مثبت این نمایشگاه، بارقه امیدی است که در امتداد بازپویایی و بازنگری شرایط پساکرونا به وجود می آید؛ چونکه با کمک اصحاب و فعالان گردشگری در بخش دولتی و خصوصی شرایطی ایجاد خواهد شد تا برای ابعاد مختلف گردشگری برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

جواهرزاده اضافه کرد: برمبنای قسمتی از مصاحبه دکتر شال بافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ایام گذشته، تخصصی شدن نمایشگاه مورد تاکید قرار گرفته و شرایط نمایشگاه شرح داده شده است.

وی درباب موضوعات و اهداف این نمایشگاه اظهار داشت: بر این اساس در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه دفاتر، اپراتورها، طراحی تورهای گردشگری به معرض نمایش گذاشته می شود. همین طور فضاهای آموزشی و پژوهشی گردشگری در قالب سخنرانی ها یا نشست های تخصصی اساسا اجرا خواهد شد که در نمایشگاه پیشین نیز از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران افزود: تجهیزات هتل داری، آخرین دستاوردهای نوآوری و خلاقیت و جایگاه استارتاپ ها و مراکز نوآوری در زمینه گردشگری بعنوان یکی از با اهمیت ترین موضوعات، از جایگاه ویژه ای در نمایشگاه برخوردار می باشند.

جواهرزاده عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه هایی همچون نمایشگاه گردشگری تهرانی فرصتی را به وجود خواهد آورد تا مراکز نوآفرینی و کارآفرینی در کنار یکدیگر قرار گرفته و آخرین دستاوردها، ایده ها و روش های خود با اهل فن را به اشتراک گذارند.

گفتنی است که پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران از امروز ۹ بهمن کار خودرا شروع می کند و تا ۱۲ بهمن ماه در محل نمایشگاه های بین المللی استان تهران ادامه خواهد داشت.

منبع: