مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی کشور: نگاه به جشنواره های فرهنگی باید اقتصادی شود

به گزارش آبنما کار کرمان مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیتهای فرهنگی اظهار داشت: جشنواره های فرهنگی باید از صرف نگاه فرهنگی خارج و به مبحث اقتصادی تبدیل شوند تا کسب و کار هنرمندان بهبود یابد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل مجامع، تشکل ها و فعالیتهای فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه اولین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان با محوریت پته که همزمان با جشنواره ملی جایزه فیروزه در کرمان برگزار شد، بیان نمود: جشنواره فیروزه اتفاق بسیار بزرگی است که البته هنوز با گذشت هفت دوره هنوز به قدر و منزلتی که باید، نرسیده است.
وی ادامه داد: تابحال چندین هزار اثر فرهنگی از سراسر کشور از جانب اقوام مختلف به این جشنواره رسیده است؛ از این جهت نیازمند چند اتفاق هستیم که نخستین آن مرزگستری از یکی، دو وزارت خانه و دست به دست هم دادن مجموعه های مختلف فعال در این حوزه و مرتبطین به این جلسه است.
جانعلی پور افزود: این حشنواره باید از صرف نگاه فرهنگی خارج و به مبحث اقتصادی تبدیل گردد تا کسب و کار هنرمندان بهبود یابد. بنده با گشتی که در بازار کرمان زدم متوجه شدم زحمت دوخت پته نسبت به هزینه ای که دست هنرمند را می گیرد بسیار زیاد است.
وی تاکید کرد: نیازمند مجموعه ای هستیم که بتواند ضوابط حقوقی و قانونی این کار را ببیند چونکه ورود کسانی که پیشینه ای در این کار ندارند و کار را به شکلی باانحرافی در پیشینه هنری انجام می دهند نیازمند توجه و پیگیری است.
جانعلی پور افزود: همینطور کارشناسانی باید باشند که بتوانند نوآوری در این کار به وجود آورند چونکه تا وقتی که هنر کالای قابل استفاده در خانه نباشد طبیعتا افرادی که دور از هنر هستند به کاربرد این کالای فرهنگی دیرتر پی خواهند برد.
وی اظهار داشت: پیشینه تاریخی و هنرهای اصیل این استان بسیار افتخارآفرین است؛ بنده هم قول خواهم داد به فضل الهی هرچه در توان دارم برای رونق این کسب و کار و هنرها به خرج دهم.

منبع: