طی یک نشست رسانه ای مطرح شد؛ نخستین جشنواره ملی سرود فجر چگونه برگزار می شود؟

آبنما کار: مدیر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری بسیج روز سه شنبه پنجم بهمن ماه طی یک نشست رسانه جزئیات برگزاری نخستین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر تشریح نمود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست رسانه ای نخستین جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر روز سه شنبه پنجم بهمن ماه با حضور مصطفی زیبایی نژاد مدیر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری بسیج و دبیر جشنواره اجرا شد.
مصطفی زیبایی نژاد مدیر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری بسیج و دبیر جشنواره در ابتدای این برنامه ضمن ارائه توضیحاتی از ضرورت برگزاری این رویداد موسیقایی بیان کرد: سرود و آواهای انقلابی از اول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد توجه جریان انقلاب بوده و نقش مؤثری در حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی و حماسه سازی ملت داشته است. مقام معظم رهبری هم از سرود بعنوان یک اقدام جریان ساز نام بردند که می تواند مانند یک هوای بهاری اثرگذار باشد. کما این که در همین راستا از سرود نماهنگ «ارغوان» و سرود نماهنگ «ایران ما» که توسط خانه سرود و موسیقی بسیج تولید شد، می توان بعنوان یک کار پسندیده و شایسته نام برد.
وی افزود: در یک دهه اخیر گروههای سرود در سراسر کشور در مناسبت ها و موضوعات مهم انقلاب اسلامی همیشه نقش آفرینی های موثری دارند. حتی با پیدا شدن ویروس منحوس کرونا سرود یک فناوری برای برگزاری جشن های خیابانی نیمه شعبان و عید سعید غدیر شد که توانست نشاط و شادی را در محله ها و شهرها و روستاها به ارمغان آورد. پس ضرورت دارد از این ظرفیت برای تولیدات فاخر و نمایش دادن ظرفیت های گروههای سرود در سطح ملی بهره برد بدین جهت باتوجه به ظرفیت ها و استعدادهای هنری که در این حوزه وجود دارد، برگزاری یک جشنواره فاخر ملی سرود ضروری به نظر می آید.
دبیر نخستین جشنواره ملی سرود فجر در ادامه صحبت های خود با اشاره به اهداف این رویداد موسیقایی بیان کرد: اعتلای جریان سرود و گروههای سرود در کشور، جریان سازی، ترویج و تبلیغ سرود در کشور، توانمندسازی گروه ها و مربیان سرود، تربیت و کشف استعدادهای پنهان سراسر کشور، شناسایی و معرفی گروههای سرود برتر و الگو، تولید سرود و نماهنگ در موضوعات جشنواره همچون «امید به آینده»، «ائمه اطهار علهیم السلام»، «شخصیت های ملی و مذهبی (امام و شهدا، مفاخر استانی، خانواده های شهدا و جانبازان و…)»، «نوجوان ایرانی، آینده ساز ایران»، «سبک زندگی (ایرانی، اسلامی)»، «کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی و رونق تولید»، «مقاومت و تمدن نوین اسلامی»، «مقابله با استکبار جهانی و صهیونیسم»، «ایران در راه پیشرفت و اقتدار»، «مقابله با کرونا، شهدا و مدافعان سلامت»، «خانواده، جمعیت»، «بیانیه گام دوم، ظرفیت ها، عدالت پروری» از اهداف برگزاری این رویداد موسیقایی است. ضمن این که «پرداختن به شخصیت و مکتب سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس» هم بخش ویژه جشنواره را می سازند.
اعتلای جریان سرود و گروههای سرود در کشور، جریان سازی، ترویج و تبلیغ سرود در کشور، توانمندسازی گروه ها و مربیان سرود، تربیت و کشف استعدادهای پنهان سراسر کشور، شناسایی و معرفی گروههای سرود برتر و الگو از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است ضیایی نژاد درباره «رده های سنی» و پروسه ثبت نام و اجرای گروه ها و هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره نیز اظهار نمود: ین دوره از مسابقات گروههای سرود مخصوص پسران است که از نظر سنی محدودیت ندارند. درباره پروسه ثبت نام و اجرا در این رویداد هم باید بگویم اولین جشنواره بین المللی «سرود فجر» در دو سطح استانی و کشوری همراه با مسابقه بزرگ تلویزیونی «تلنت سرود» و یک بخش بین المللی (بصورت مجزا) اجرا می شود. ثبت نام و حضور در این جشنواره بصورت متمرکز توسط سامانه جشنواره به آدرس صورت می پذیرد که تمامی گروههای سرود در سراسر کشور می توانند با مراجعه به سایت جشنواره و ثبت نام و ارسال اثر در این جشنواره شرکت کنند. این در حالیست که آثار می بایست مربوط به سال ۹۷ به بعد باشد. بخش های جشنواره هم شامل «سرود»، «آکاپلا»، «بازخوانی سرودهای آماده» و «طرح و ایده» خواهد بود.
مدیر مرکز آفرینش های فرهنگی هنری بسیج درباره مقررات حضور هنرمندان در این دوره از جشنواره هم توضیح داد: برمبنای برنامه ریزی های انجام گرفته مهلت ثبت نام و ارسال آثار در سایت جشنواره در نهایت تا ۳۰ بهمن ماه سال جاری با در نظر گرفتن دستورالعمل های بهداشتی ستاد کرونا تعیین شده است. شرکت کنندگان در هریک از بخش های جشنواره می توانند در بخش های دیگر آن نیز شرکت کنند. اما تنها دریکی از بخش ها می توانند برگزیده می شوند. در این چارچوب هر گروه سرود تنها می تواند ۳ اثر در هر بخش ارسال نماید. توضیح این که گروه ها در صورت شرکت در موضوع ویژه آثار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس (در دو بخش سرود و آکاپلا) یک اثر نیز می تواند با این مساله اضافه نمایند. البته باتوجه به این که این دوره از جشنواره سال نخست است آثار تولیدی می تواند در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ باشد، اما در دوره های بعد آثار به طور سالانه ارزیابی خواهد شد.
ضیایی نژاد ضمن ارائه توضیحاتی درباره مرحله استانی و شور این رویداد موسیقایی بیان کرد: انتخاب بین ۲۰ تا حداکثر ۳۰ گروه (در بخش های مختلف) برای اجرای زنده در حضور هیئت داوران استانی از میان کل گروههای شرکت کننده در جشنواره در هر استان بخش اجرائی استانها را تشکیل می دهد، این در حالیست که از میان گروههای منتخب استانی، اجرای ۵ گروه اول ضبط و در روزهای نوروز ۱۴۰۱ از شبکه های استانی برای جمع آوری آرای مردمی پخش می شود. توضیح این که راه یابی منتخب آرای مردمی (یک گروه) و منتخب آرای هیئت داوران (یک گروه) به مرحله کشوری که بصورت مسابقه بزرگ تلویزیونی است. در مرحله کشوری نیز برگزاری جشنواره در قالب مسابقه بزرگ تلویزیونی (تلنت) سرود با حضور هیات داوران و حضار به همراه رای گیری مردمی صورت می گیرد.

وی با اشاره به زمان بندی اجرای مسابقات و برگزاری کارگاه های آموزشی به میزان جوایز جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: طبق برنامه ریزی هایی که صورت گرفته در سطح استانی حداقل به ۱۰ گروه سرود برتر استانی هدایای مادی و تقدیر نامه اهدا خواهد شد. اما در زمینه کشوری و در بخش سرود مقام اول ۵۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه حمایت ساخت یک نماهنگ، مقام دوم: ۳۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی، لوح تقدیر جشنواره به همراه پشتیبانی از ساخت یک قطعه سرود و مقام سوم ۲۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی به همراه لوح تقدیر جشنواره دریافت می کنند. ضمن ۵ گروه برتر شایسته تقدیر هر کدام ۳۰ میلیون ریال هدیه نقدی به همراه لوح تقدیر جشنواره دریافت می کنند. مقام نخست بخش بین الملل هم ۳۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به همراه حمایت در ساخت یک قطعه دو زبانه و مقام دوم این بخش ۱۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی و لوح تقدیر دریافت خواهدنمود.
ضیایی نژاد اضافه کرد: در بخش «آکاپلا» رتبه سوم تا اول به ترتیب ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال، در بخش «آرای مردمی» برگزیدگان سوم تا اول به ترتیب ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال، در بخش «بازخوانی» مقام سوم تا اول به ترتیب ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال، در بخش «ایده» به سه ایده برتر تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال حمایت برای اجرای ایده، در بخش «تنظیم کننده» برگزیدگان بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال، در بخش «شاعر و ترانه سرا» برگزیدگان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال، در بخش «آهنگسازی» برگزیدگان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال و در بخش «جایزه و نشان شهید سلیمانی» به بهترین گروه سرود با موضوع سردار دل ها هدیه به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی به همراه نشان ویژه شهید سلیمانی و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.
وی در بخش پایانی صحبت های خود درباره برگزاری کارگاه های آموزشی و حامیان این رویداد موسیقایی توضیح داد: برای تمامی گروههای سرود شرکت کننده در جشنواره (پس از اختتامیه استانی) کارگاه های آموزشی استانی برگزار می شود تا بتوان شرایط را برای رشد، توانمندسازی و مهارت افزایی گروههای سرود سراسر کشور فراهم آورد. این در حالیست که معاونت امور استانهای سازمان صدا وسیما، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و برج میلاد حامیان این جشنواره ملی سرود فجر هستند.

منبع: