پرونده اکسپو در تجربه باز شد

پنجمین شماره ی ماهنامه ی تجربه با پرونده ای مفصل درباره ی اکسپوی دبی و کیفیت حضور ایران در آن، به مدیر مسئولی کتایون بناساز و سردبیری «پژمان موسوی» منتشر گردید.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، در بخش تجسمی این نشریه با موضوع اکسپوی دبی و کیفیت حضور ایران، با «محمد پرویزی» و «علیرضا بهرامی» گفت و گو شده است.
این مجله همین طور با جلدی از «منوچهر انور» (کارگردان، نویسنده، ویراستار، گوینده و مترجم) و گفت وگویی با گلاره عباسی درباره ی کتابِ تازه اش «مرلین مونرو سر جردن» انتشار یافته است.
در بخش چهره ی ماه، «محسن خیمه دوز» در گفت وگویی بلند با منوچهر انور، به ابعاد مختلفِ زندگی و زمانه و وجوه مختلفِ هنری و فرهنگی او پرداخته است.
در بخش ادبیات به بهانه ی انتشار رمانِ ۱۴، پرونده ای انتقادی درباره ی «شمیم بهار» و آثارِ تازه اش انتشار یافته و علاوه بر یادداشت «میلاد حسینی» (دبیر این بخش)، علی مسعودی نیا و فرشته احمدی نیز درباره ی شمیم بهار نوشته اند.
گفت وگوی مریوان حلبچه ای با «بختیار علی» (نویسنده ی کرد) و گفت و گو با گلاره عباسی درباره ی کتابِ تازه اش «مرلین مونرو سر جردن» از دیگر بخش های صفحاتِ ادبیات این شماره است.
پرونده ای کوچک درباره ی «ایرج پزشکزاد» که در فاصله ی کوتاهی از انتشار مجله، به دیار باقی شتافت به همراه گفت وگوهایی با هوشنگ مرادی کرمانی، اکبر اکسیر و ابراهیم رها از دیگر بخش های ادبیات این شماره است.
از این شماره بخش کتابخانه به مجله ی تجربه اضافه شده و در آن با «خسرو پارسا» درباره ی کتاب «اسلحه میکرب و فولاد» اثر جرد دایموند صحبت شده است و چند کتاب نیز معرفی و نقد و بررسی شده است.
اما در بخش سینما، پرونده ای تفصیلی به دبیری حامد قریب درباره ی چالش های اخلاقی و حقوقیِ کپی رایت در دو فیلم «قهرمان» و «دو سر برد و دو سر باخت» انتشار یافته است. در همین باره «پوریا ذوالفقاری» با «آزاده مسیح زاده» درباره ی تمام حاشیه های این فیلم سخن گفته است و «شاهین شجری کهن» نیز با نگار اسکندرفر مدیر موسسه ی کارنامه گفت و گو کرده است.
گفت و گو با چهار عضو حاضر در کارگاهِ «اشیای گمشده» به همراه گفت و گو با سعید صادقی (حقوق دان) از دیگر بخش های این پرونده است.
در بخش سینمای جهان، نگاهی به فیلم های جشنواره ی «پالم اسپرینگز» شده است و «ساسان گلفر» گفت وگویی اختصاصی با «امانوئل آریولی» بازیگر فیلم فرانس داشته است. پرونده ی ماه سریالِ خارجی هم به «وراثت» پرداخته است.
پرونده ی این شماره ی بخش تئاتر درباره ی «ترجمه» است و «احسان زیورعالم» در این زمینه گفت وگویی با «شیرین بزرگمهر» داشته است. در همین پرونده، با اصغر نوری هم گفتگو شده و وی در این گفت و گو صراحتا اعلام نموده «دولت از نمایش نامه نویس ایرانی می ترسد».
بخش تجسمی هم شامل یادداشت ها و گزارش هایی از تورج صابری وند، آرش نورآقایی، حسین محسنی، داود ارسونی، شیرین رستگارپور و فاطمه خلیلی است.

بخش مطالعات ایرانی هم به دبیری حمیدرضا محمدی در این شماره به مجله ی «صف» پرداخته، تنها مجله ی ایرانی که بهمن ماه ۱۴۰۰ انتشار یافته است. یادداشتی از سید فرید قاسمی و گفتارهایی از سردبیرانِ این مجله در این بخش انتشار یافته است. گفتگو با مجدالدین کیوانی زبان شناس و پژوهش گرِ ادبیات عرفانی هم دیگر سرفصل این بخش است.
در بخش بدون مرز هم گزارشی از آرزو شهبازی انتشار یافته و وی در آن با چند زن و مرد افغانستانی درباره ی مواجهه با طالبان گفت و گو کرده است.
در این شماره هم چنین اسماعیل جمشیدی درباره ی صدرالدین الهی نوشته، حمیدرضا شعبانی درباره ی مافیای نشر گفتاری دارد و فرشین کاظمی نیا یادداشتی دارد با عنوان «نماد مقاومت، سنگرِ آزادی».