توضیحات مدیرکل میراث فارس در مورد کاوش غیر مجاز تپه هیربدان داراب

به گزارش آبنما کار فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس تصریح کرد که اگر اخبار در ارتباط با تخریب و کاوش غیر مجاز در تپه هیربدان داراب صحت داشته باشد، با خاطی یا خاطیان برخورد قانونی می شود.
درپی درج و بازنشر مطلبی در فضای مجازی در خصوص کاوش غیر مجاز در تپه تاریخی هیربدان داراب و تداوم تردد خودرو های سبک و سنگین در این محدوده تاریخی، به علت نبود اهتمام بر حفاظت مناسب از آن، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، از پیگیری مبحث برای کشف درستی یا نادرستی مطلب اطلاع داد.
محمدهادی شه دوست شیرازی به ایسنا اظهار داشت: شایعات زیادی در خصوص حفاری و کاوش غیر مجاز در این منطقه انتشار یافته است که صحت آن هنوز مشخص نبوده و برای تایید یا رد این اخبار گروهی از جانب اداره کل میراث استان مامور شدند تا به بررسی این تپه بپردازند.
او افزود: در صورت مشاهده هرگونه حفاری یا تخریب غیرمجاز با عاملین این امر به شددت برخورد خواهیم کرد.
شه دوست شیرازی اضافه کرد: ظرفیت های گردشگری داراب غنی است و باید در حفظ آثار تاریخی این شهرستان در جهت رونق گردشگری کوشا باشیم و برنامه های زیادی هم برای رونق گردشگری داراب در دستور کار داریم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، تپه هیربدان، یکی از محوطه های مهم تاریخی در محدوده دارابگرد است که کاوش هایی هم برای شناخت شاخصه های فرهنگی این تپه انجام شده است.
آخرین یافته های باستانشناسی در این محوطه تاریخی، منجر به کشف آثاری از تدفین های انسانی، سازه های معماری و چند کتیبه روی لبه ظرف سفالی و همینطور تدفین های این محوطه از نوع ساده‌ی چاله ای و به صورت طاقباز و جنینی شده است.
معماری به دست آمده از کاوش ها در این تپه شامل چند فضای مستطیل شکل و یک فضای مدور است که همگی با مصالح خشت ساخته شده اند.