در نشست کمیته گردشگری با متخصصان این حوزه مطرح شد؛ شناسایی پروژه های معطل مانده گردشگری پایتخت

در نشست رئیس کمیته گردشگری شورای ششم شهر تهران با متخصصان این حوزه مسائلی از قبیل بی توجهی به هویت تهران و ری، ناشناخته ماندن اماکن گرشگری برای شهروندان تهرانی، فقدان موزه تخصصی برای ری و تهران و همینطور نگاه اداری به اماکن فرهنگی و گرشگری پایتخت عنوان شد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، نشست هم اندیشی سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای ششم شهر تهران با متخصصان حوزه گردشگری پایتخت امروز انجام شد.
در این جلسه استاد نصرالله حدادی از متخصصان حوزه تهران شناسی، دکتر احمد ابوحمزه، استاد تاریخ ری و تهران، رضا دبیری نژاد، مدیر موزه ملک، علیرضا عالم نژاد متخصص حوزه تهران گردی و محمد یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود درباب گردشگری در تهران پرداختند.
ساختمان های تهران فاقد هویت ایرانی – اسلامی
نصرالله حدادی تهران شناس در این جلسه با اعلان اینکه وضعیت گردشگری تهران باید از وضعیت سردرگمی بیرون رود، اظهار داشت: تهران شهر هویت باخته ای است که لحظه به لحظه به این هویت باختگی اصرار می شود.
وی این هویت باختگی را حاصل دگرگونی های اجتماعی دانست و اظهار داشت: متاسفانه اصرار عجیبی برای فراموشی هویت تهران وجود دارد بطور مثال در طول ۴۰ سال قبل هیچ ساختمانی در تهران با معماری ایرانی – اسلامی ساخته نشده است.
این تهران شناس با اشاره به مدیریت چندگانه گردشگری در تهران و انتقاد از این موضوع، افزود: همه کارهایی که برای هویت سازی تهران تا امروز انجام شده برای این بوده که عده ای بگویند «من هستم». در سالهای قبل ۲ فعالیت عمده برای هویت تهران انجام شد، در اولی پول را دادند به شخصی برای معرفی محلات، او جای این کار دنبال اشخاص گشت، بطور مثال در فرمانیه به دنبال خانم نصرت الدوله بود تا پس از پیدا کردن این شخص تاریخ آن محله را آماده کند؛ دست آخر هم مشخص شد نصرت الدوله آقا بوده است. در اقدام دوم هم کتابی ۶ جلدی آماده شد که مطالب آن با واقعیت همخوانی نداشت.
ایشان سپس با انتقاد از توسعه بی رویه تهران اضافه کرد: تهران تا چه زمانی مقرر است توسعه پیدا کند؟ برای تامین آب این شهر فکری شده است؟ درست است که در سطح توسعه متوقف شده است اما همچنان از نظر ارتفاع شاهد توسعه پایتخت هستیم.
متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نیست
حدادی با ارائه راهکارهایی جهت عبور از معضلات و مشکلات فعلی اظهار نمود: مادامی که متولی گردشگری در تهران یک دستگاه مشخص نباشد و ما همچنان شاهد این مدیریت چندگانه فعلی باشیم، مشکلات حل نمی گردد. همین طور مبحث دسترسی سهل مردم به مکان های گردشگری شهر تهران باید تسهیل شود. نکته بعدی هم مبحث خروج مردم از تهران در ایام تعطیل می باشد. این یک فاجعه است که عشق و علاقه ساکنان تهران در خارج از این شهر تعریف شده است.
وی با اعلان اینکه خیلی از آثار باارزش تهران هنوز شناخته نشده اند، اظهار داشت: گردشگری تهران نیازمند آدم متخصص دلسوز است که فارغ از دید های سیاسی، سطحی و شعاری برای توسعه گردشگری پایتخت کار کند. بطور مثال خانه عبدالوهاب خان در مجاورت خانه شهید مدرس، شاهکاری از معماری است؛ اما کسی به آن توجه نمی کند و درحال نابودی است. یا نمای بیرونی خانه مشیرالدوله پیرنیا در لاله زار که نقاشی ها و گچ بری های آن به سرقت رفته و دیگر اثری از آنها نیست.
گردش مالی موزه برای شهر نکته ای فراموش شده است
در ادامه دبیری نژاد رئیس موزه ملک هم به انتقاد از وضعیت نا به سامان موزه های در رابطه با پایتخت پرداخت و اظهار داشت: از ۷۰۰ موزه ای که در کشور داریم، ۱۵۰ مورد در تهران مستقر هستند؛ اما جز یکی دو مورد مابقی ارتباطی به تاریخ تهران ندارند.
وی با اعلان اینکه تهران نیازمند موزه های مختلفی است که تاریخ این شهر را روایت کند در پیشنهادی اشاره کرد: ما می توانیم موزه ها را به دل شهر ببریم. بطور مثال جای جای میدان بهارستان هویت تاریخی دارد و اتفاقات مهمی در آن رقم خورده است. ما می توانیم این میدان را تبدیل به یک موزه تهران شناسی نماییم تا هر شهروند هنگام عبور از آن با تاریخ و وقایع رخ داده در این میدان آشنا شود.
دبیری نژاد همین طور با انتقاد از دید اقتصادی گردانندگان موزه ها اظهار داشت: متاسفانه خیلی از این افراد تنها به درآمد و سود و زیان موزه توجه می کنند در حالی که ما باید گردش مالی که یک موزه برای محله یا شهر خود می آورد در نظر بگیریم. بطور مثال از زمانی که رویدادهای مهم در نیاوران برگزار می شود، تعداد رستوران ها و اغذیه فروشی ها در آن محدوده افزایش چشم گیر داشته و کاسبی ها رونق گرفته است.
دژ رشکان و چشمه علی هنوز ثبت جهانی نشده اند
در ادامه جلسه ابوحمزه، استاد تاریخ ری و تهران هم به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و اضافه کرد: متاسفانه مشکل اصلی نبود متولی واحد برای حوزه گردشگری تهران است. از طرفی برخلاف سایر کشورها متاسفانه شهرداری در ایران اختیارات زیادی ندارد و نمی تواند خیلی از اقدامات را انجام دهد.
ایشان سپس صحبت های رئیس موزه ملک، خطاب به وی اظهار داشت: آقای دبیری نژاد فرمود که تهران برای خود ۲ موزه بیشتر ندارد، من می خواهم بگویم که تهران با قدمت ۴۷۰ ساله ۲ موزه دارد اما ری با قدمت ۷۰۰۰ ساله یک موزه هم برای خودش ندارد.
این استاد تاریخ ری، به بناهای باارزش و تاریخی ری اشاره گرد و اظهار نمود: دژ رشکان قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد؛ اما پس از حدود ۲۰ سالی که از کشف آن می گذرد به کجا رسیده است؟ در تهران بیش از ۲۰۰ خانه فرهنگی توسط شهرداری خریداری شده است؛ اما چندتا از این خانه ها در ری هستند؟ همه این اقدامات به این پرسش ما ختم می شود که چرا بزه در ری زیاد است؟.
وی با انتقاد از طرح های اشتباه در زمینه گردشگری اظهار داشت: مدتی پیش طرحی را برای چشمه علی با قدمت ۷۰۰۰ ساله آوردند تا آنجا را پیاده راه کنند. در این طرح تمام هویت فرهنگی چشمه علی نادیده گرفته شده بود. در آخر هم کاشف به عمل آمد که طرح را یک خانم ۲۰ ساله ای نوشته که حتی یکبار هم ری را ندیده است.
ابوحمزه با اعلان اینکه ری به تنهایی می تواند تبدیل به قطب گردشگری شود، افزود: متاسفانه دوستان ما به دنبال ثبت جهانی خیابان ولیعصر (عج) رفته اند اما برای ثبت دژ رشکان و چشمه علی با آن سابقه چند هزار ساله هیچ کاری نکردند.
وی همین طور به انتقاد از دید اعضای شورای پنجم، به مبحث ری پرداخت و اظهار داشت: همه چیز برای افتتاح این موزه آماده بود اما فروردین ۱۴۰۰ به من گفتند «چون ما نیستیم افتتاح کنیم» کارها را انجام ندادند.
مساجد تاریخی تهران می تواند با اهمیت ترین مقصد گرشگران خارجی شود
در ادامه علیرضا عالم نژاد متخصص حوزه تهران گردی با اعلان اینکه تهران آنقدر جاذبه دارد که برای ۲ هفته توریست را مشغول سازد، اظهار داشت: من می توانم ۲ هفته گردشگران را در تهران بگردانم و اماکن مختلف را به آنها نشان دهم بدون این که وارد هیچ کاخ یا موزه ای شویم.
وی با انتقاد از فقدان مدیریت یکپارچه در زمینه گردشگری تهران اضافه کرد: یکی از اماکن مهم گردشگری در تهران مساجد تاریخی این شهر مانند مسجد مدرسه عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار است که متاسفانه به سبب کاربری هایی که دارند گردشگران نمی توانند از آنها بازدید کنند.
وی اشاره کرد: تهران پایتخت یک کشور اسلامی است و این زیبا نیست که ما نتوانیم به گردشگر خارجی مساجد را که نماد فرهنگی اسلامی و تاریخی ماست را نشان دهیم.
عالم نژاد در آخر صحبت های خود به وضعیت خانه ابوالحسن خان صبا اشاره و از دید اداری به اماکن گردشگری انتقاد نمود و اظهار داشت: یک روز سرزده به این خانه بروید تا عمق فاجعه در مدیریت را درک کنید. نکته دیگر من این است که متاسفانه متولیان خانه های تاریخی و فرهنگی نگاه اداری به این اماکن دارند و روزهای تعطیل در خانه را می بندند و به تعطیلات می روند. با این شرایط همین است که تهرانی ها آخر هفته ترجیح می دهند از شهر بیرون بروند.
تعطیلات زمان مناسب جذب گردشگر برای تهران
محمد یزدانی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران هم در سخنان خود به مبحث فقدان آموزش های تخصصی برای راهنمایان تهران گردی اشاره نمود و اظهار داشت: برای این کار نیازمند برنامه ریزی هستیم.
وی تهران را بزرگترین شهر گردشگر فرست کشور خواند و اظهارکرد: چرا ما از این ظرفیت و از این همه شهروندی که بعنوان گردشگر از تهران خارج می شوند بعنوان مُبلغ برای معرفی تهران و جاذبه هایش به دیگران استفاده نکنیم.
یزدانی در پیشنهادی برای توسعه گردشگری در تهران اظهار داشت: بطور مثال می توانیم هنگام تعطیلات که تهران خلوت می شود، با برگزاری رویدادهای مهم گردشگر های شهرهای دیگر را جذب کرد تا همه اصناف گردش مالی داشته باشند و انطور نشود که تهران در روزهای تعطیل سوت و کور باشد.
چرا تهرانی ها اوقات فراغت خودرا خارج از شهر می گذرانند؟
در آخر و پس از ایراد نقطه نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری، سید احمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران هم با اعلان اینکه این جلسات باید مرتبط برگزار شود، اظهار داشت: برای شروع همین جلسات بصورت تخصصی ادامه پیدا کند و دوستان دیگر متخصص هم به پیشنهاد عزیزانی که امروز میهمان ما بودند، به جمع افزوده شوند.
وی با اشاره مبحث مدیریت چندگانه در گردشگری تهران و دغدغه ای که میهمانان عنوان کردند، اضافه کرد: پیشنهاد می کنم در ابتدا اولویت را سامان دادن مدیریت بخش هایی بگذاریم که مربوط به شهرداری می شود و بعد به سراغ دستگاه های دیگر برویم.
علوی با بیا این که پایتخت بودن مانع از تحقق اهداف گردشگری تهران شده است، اظهار داشت: از شما متخصصان امر تقاضا دارم تا برنامه های تخصصی و جامع خودرا برای تحقق گردشگری در یایتخت آماده کنید. این غصه است که چرا شهروندان برای گذراندن اوقات فراقت خود از شهر خارج می شوند و از اماکن گردشگری پایتخت دیدن نمی کنند.
وی با اشاره به کارهایی که قبل از این در شرکت توسعه فضای فرهنگی و معاونت فرهنگی منطقه یک داشته است، اظهار نمود: از همان زمان ما دغدغه سر و سامان دادن به عناوینی که امروز عنوان شد را داشتیم و ان شاءالله بتوانیم در شورای شهر این کار را انجام دهیم.
رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با اشاره به این که یکی از اصلی ترین برنامه های کمیته گردشگری این دوره شورای شهر، شناسایی پروژه های نیمه تمام، درحال انجام و یا معطل مانده حوزه شهری در مبحث میراث فرهنگی و گردشگری تهران است، اضافه کرد: با پیگیری، تمام تلاش خودرا می نماییم تا به انجام برسند و مورد بهره برداری قرار گیرند.
علوی افزود: پیگیری احیاء و معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری و دیدنی تهران با بهره بردن از نرم افزارهای تخصصی این عرصه، بعنوان راهنمای تهرانگردی توسط مجموعه های مربوطه در شهرداری تهران از برنامه های کوتاه مدت و جاری این کمیته است.
یکی دیگر از مباحثی که رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران مطرح نمود، توجه ویژه به مقوله زیباسازی شهری و مرمت و نگهداری میراث فرهنگی، خانه مشاهیر، موزه ها، کاخ ها و سایر بناهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بود که از دیگر برنامه های مدنظر برای شهر تهران به عنوان یک شهر هدف گردشگری شمرده می شود.
وی افزایش تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه خارجی، کاهش بیکاری، کاهش فقر و کمک به توزیع درآمد را همچون مزایای اقتصادی رونق گردشگری شهری خواند و اشاره کرد: توجه به این موضوعات در رفع و کاهش مشکلات بسیار حائز اهمیت می باشد.
طبق گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، علوی همین طور یکپارچه کردن تابلوی راهنمای بناهای گردشگری، یکپارچه کردن نرخ بلیت موزه های شهرداری تهران را همچون دیگر اقدامات کمیته گردشگری خواند و اظهار داشت: باید این امر در شورای شهر و مدیریت شهری تهران در این دوره پیگیری و تصویب شود تا بتوان به کسب درآمد پایدار از صنعت توریسم، دست یافت.

منبع: