پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان موج می زند

به گزارش آبنما کار یکی از اعضای هیات داوران بخش دف نوازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان اعتقاد دارد فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان این رویداد موج می زد و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند.

به گزارش آبنما کار به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین رضایی نیا نوازنده و داور بخش دف جشنواره پانزدهم ضمن اشاره به نقش اثرگذار جشنواره در روند موسیقی کشور اظهار داشت: این تاثیرگذاری به قدری بوده که هر سال برتعداد شرکت کنندگان افزوده می شود. به نظر من جشنواره موسیقی جوان، یکی از معتبرترین جشنواره هایی است که در ایران برگزار می گردد و آثار آنرا کارشناسان بسیار خوبی بررسی می کنند و همین مسأله به دیده شدن نوازندگان جوان کمک بسزایی کرده است البته نمی توان از نقش فضای مجازی در معرفی و دیده شدن شرکت کنندگان غافل شد.
وی افزود: استمرار برگزاری جشنواره یکی دیگر امتیازات مثبت جشنواره موسیقی جوان است به جهت اینکه ما بدانیم موسیقی زنده است و ادامه حیات می دهد.
کوچ بزرگان موسیقی به جشنواره موسیقی جوان
این نوازنده دف ضمن اشاره به حضور اکثریت استادان موسیقی در جایگاه داور جشنواره موسیقی جوان و اعتباربخشی به این رخداد موسیقایی اظهار نمود: سالهاست که خیلی از استادان موسیقی به واسطه ضعف در مدیریت جشنواره موسیقی فجر در آن حضور پیدا نمی کنند و نسبت به آن دلسرد شده اند اما در ترکیب هیات داوران جشنواره موسیقی جوان، پیشکسوتان و بزرگان موسیقی حضور دارند و با جان و دل آثار رسیده را هر ساله داوری می کنند واین مساله هم سبب اعتبار بخشی به جشنواره شده و هم برای جوانان علاقه بوجود آورده است چون که وقتی یک جوان می بیند کارش بوسیله ی یک هنرمند بزرگ دیده می شود، می تواند انگیزه را در خود بوجود می آورد و می داند نمره ای که می گیرد از سوی کارشناس های خوب بوده و کسی هم که نمره نمی آورد بطور قطع به نقطه ضعفش پی می برد که حتما کارشناس خبره یک موردی را در نوازندگی اش دیده که ضعف محسوب می شده ازاین رو برگزیده شدن یا نشدن برای شرکت کنندگان امتیاز خوبی برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف نوازندگان جوان است.
رضایی نیا در ادامه ضمن اشاره به داوری پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان نمود: سال جاری هیات داوران اجازه نداشتند تصویر نوازندگان را ببینند و فقط از راه شنیدن صدای سازشان داوری هایمان صورت گرفت. در واقع آن بخشی که در ارتباط با استایل نوازندگی بود، به جهت اینکه شائبه ای ایجاد نکند و خدای ناکرده داوری بخواهد شاگرد خودش را بالا بیاورد، حذف شده بود. به صورت کلی ما داورها حتی اسم شرکت کنندگان و مشخصات آنها را هم متوجه نشدیم و فقط بر مبنای صدای سازشان نمره دادیم.
از شلوغ کاری های بیخود تا فقدان خلاقیت
داور بخش دف پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در مورد نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان اظهار داشت: متاسفانه نقطه قوت خیلی در کارشان کمتر دیده می شد چون که خلاقیت خیلی کمتر شده بود و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند و اکثرا یک سری شلوغ کاری های بیخود داشتند و عدم خلاقیت در کارشان موج می زد اما در کل رقابت نزدیکی بود.
رضایی نیا ضمن اشاره به نقاط قوت شرکت کنندگان دوره پانزدهم جشنواره بیان داشت: به نظر من حضور در چنین جشنواره نقطه قوت هر شرکت کننده است چون که بواسطه این رویداد مهم موسیقی دیده می شوند و این خود می تواند به تجربه شان در زمینه موسیقی اضافه کند.
این نوازنده باسابقه دف با اشاره به اینکه ما نوازنده های بسیاری داریم که در دل جشنواره جوان توانستند به جاهای بزرگ در جامعه موسیقی راه پیدا کنند، اظهار داشت: معتقدم بایستی برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه نماییم و پیشنهاد بر این است از آنجاییکه ورود به دانشگاههای موسیقی بواسطه پذیرش محدود، کمی دشوار می باشد از دل جشنواره موسیقی جوان به هر دانشگاه ۱ تا ۲ نفر برای ادامه تحصیل معرفی شوند. در این صورت هم اعتبار جشنواره را دوچندان می نماییم هم هنرجویان بدون کنکور و واسطه امکان تحصیل پیدا می کنند.