در ۹۶ سالگی؛ میکیس تئودوراکیس آهنگساز فیلم زد درگذشت

آهنگساز یونانی و خالق موسیقی فیلم هایی چون زوربای یونانی، زد و حکومت نظامی در 96 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از آسوشیتدپرس، میکیس تئودوراکیس، آهنگساز سرشناس یونانی و خالق موسیقی فیلم های به یادماندنی همچون «زد»، «زوربای یونانی» و «حکومت نظامی» امروز در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.
انتشار خبر درگذشت این آهنگساز سبب شد تا پارلمان یونان به احترام وی یک دقیقه سکوت در سراسر کشور اعلام نماید.
تئودوراکیس سال ۱۹۶۴ با ساخت موسیقی فیلم «زوربای یونانی» که آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس بازیگران آن بودند به شهرت جهانی دست یافت.
این هنرمند به سبب گرایش های متمایل به چپ گرایان در جنگ جهانی دوم دستگیر و شکنجه شده بود و بار دیگر در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط حکومت نظامی یونان زندانی شد. اما بعد از پشت سر گذاشتن این دوره ها، وی به عنون نماینده مردم وارد پارلمان یونان شد.
وی که خالق بیش از ۱۰۰۰ قطعه برای موسیقی یونان معاصر بود، بعنوان مشهورترین موسیقیدان یونان معاصر شناخته می شود.
زمانی که وی در تبعید به سر می برد موسیقی فیلم های «زنان ترویا» ساخته کاکویانیس، «حکومت نظامی» ساخته کوستا گاوراس و «سرپیکو» را برای سیدنی لومت ساخت.
وی همین طور از چهره های منتقد صهیونیسم بود و خودرا فردی ضدصهیونیست می خواند و همچنین از منتقدان قدیمی آمریکا بود و در جنگ عراق با حمله به این کشور مخالفت کرد و جنبش مردم مستقل را به راه انداخت.
تئودوراکیس برمبنای اشعار گارسیا لورکا و نرودا آهنگ های مختلفی ساخته و سازنده ده ها اپرا و موسیقی برای ارکستر سمفونیک بود.
ساخت موسیقی فیلم «ماه عسل» مایکل پاول، «فدرا» ژول داسن، «پنج مایل مانده به نیمه شب» لیتواک و «نامه هایی از مارسیوا» برای میگل بیتین از دیگر آثار وی برای فیلم های سینمایی است.