نگرانی از تخریب میراث فرهنگی و موزه های افغانستان

به گزارش آبنما کار مدیر موزه ملی افغانستان در تماس تلفنیِ همتای ایرانی خود، درباره احتمال تخریب میراث فرهنگی این کشور به دنبال حمالات طالبان اظهار داشت: سرعت پیش روی زیاد است و نتوانسته ایم موزه ها را در مقابل خطرات احتمالی ایمن نماییم.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، جبرییل نوکنده ـ رئیس کل موزه ملی ایران ـ در یادداشتی که منتشر نموده، با اشاره به نگرانی های شدید نسبت به تخریب میراث فرهنگی و موزه های افغانستان نوشته است: بار دیگر در افغانستان جنگ تشدید شده و به طرز برق آسایی در چند روز اخیر بیش از ۹۰ درصدِ سرزمین از کنترل حکومت مرکزی خارج شده است. یکی از عناوینی که متاسفانه در چنین منازعاتی در معرض خطر و تهدید بوده، تخریب میراث فرهنگی خصوصاً قاچاق اشیای تاریخی، حمله به موزه ها و به خطر افتادن جان کارکنان موزه ها و امنیت اشیای تاریخی و… است. کارنامه پیشین طالبان نیز در این خصوص روشن است.
در گفت وگویی که غروب روز گذشته با همتای موزه ای خود دکتر رحیمی، مدیر موزه ملی افغانستان داشتم، او اظهار داشت: «ما شوکه هستیم، به قدری سرعت پیش روی زیاد است که ما نتوانستیم موزه ها را در مقابل خطرات احتمالی ایمن نماییم.»
مدیر موزه ملی افغانستان می اظهار داشت: اکنون (شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸: ۳۰ به وقت تهران) در موزه هستم تا بتوانم اقدامات ضروری را انجام دهم. او اشاره نمود به اینکه «خانواده ام به سبب اینکه هم کارمند دولت هستم و هم رئیس موزه، نگران هستند، اما من هم تشویش و نگرانی آثار و هم خانواده و هم کشورم را دارم.»
اما در استان هایی که تا حالا سقوط کرده اند، با تماس هایی که او داشته موزه ها تا حالا در امان بوده اند. با وجود این، بیم این می رود که هر لحظه تهدید شوند.
وقتی به او (دکتر رحیمی) گفتم که ما نیز نگران آنها هستیم، ضمن سپاسگزاری، درخواست نمود که ما جامعه جهانی را از خطر تخریب موزه ها و میراث فرهنگی آگاه نماییم و اعلام نماییم اگر شهری را تصرف می کنند حداقل برای میراث فرهنگی و موزه های آن احترام قائل شوند و در نهایت، خواهان یاری جامعه جهانی برای جلوگیری از تخریب احتمالی آثار فرهنگی تاریخی شد.
الان زمانی است که باید تشویش های میراث بانان افغانستان را درک کرد و به یاری آنها جست.»
خیلی از موزه داران و میراث بانان افغانستان و ایران با پیشینه ای که طالبان در جنگ قبلی در برخورد با میراث فرهنگی داشت و خیلی از آثار تاریخی این کشور را تخریب کرد، ابراز نگرانی کرده و از جوامع فرهنگی درخواست حمایت داشته اند.

منبع: