در دوره چهاردهم چکش می خورد؛ آثاری از روح الامین، غضبان پور، یعقوب زاده و صادقی در حراج تهران

به گزارش آبنما کار در چهاردهمین حراج تهران که ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود، اثری دینی از حسن روح الامین و تصاویر جنگ از جاسم غضبان پور، سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده چکش خواهند خورد.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، چهاردهمین حراج تهران؛ هنر معاصر ایران ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
در این دوره حراج تهران ۱۲۰ اثر هنری چکش می خورند که برخی از این آثار را که متعلق به حسن روح الامین، جاسم غضبان پور، سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده است، در پیش رو معرفی می نماییم.
تابلویی از حضرت علی (ع) اثر حسن روح الامین در حراج چهاردهم
حسن روح الامین نقاش جوان و شناخته شده ای است که آثارش در چندین دوره اخیر حراج تهران به فروش گذاشته شده است. در دوره چهاردهم حراج تهران که همزمان با ماه محرم برگزار می شود، هم یک نقاشی از این هنرمند با عنوان «عادیات» و با تکنیک رنگ روغن و اکریلیک روی بوم که در سال ۱۳۹۶ خلق شده، به فروش گذاشته می شود.
عنوان این اثر برگرفته از نام یکی از سوره های قرآن کریم است. سوره «عادیات» صدمین سوره و از سوره های کوچک قرآن است که یازده آیه دارد و با قسم شروع می شود. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنای قسم به دوندگان و تیز تک هاست. این سوره به جهادگران و زنده شدن مردگان در روز قیامت می پردازد و از ناسپاسی انسان سخن می گوید. روح الامین آثارش را نه بر مبنای تجسم و خیال فردی، بلکه با استناد به آیات و روایات تاریخی خلق می کند. به همین جهت خوانش آثارش نیازمند آگاهی از این روایات است. چنان که در اثر پیش رو هم سوارانی در خال تاخت و حرکت دیده می شوند و تزئینات اسب ها و لباس سوارکاران ملهم از فرهنگ اسلامی صدر اسلام است.
نقل است که این سوره پس از جنگ «ذاتُ السَلاسِل» نازل شده که امام علی (ع) و یارانش در آن پیروز شدند و شاید به همین جهت هنرمند صورت ها را با هوشمندی پوشانده است. ترکیب بندی اثر بگونه ای است که پاهای اسب ها در مرکز تصویر قرار گرفته و بر تیزروی که در عنوان اثر مستتر است، تاکید می ورزند. برجسته نمایی اشکال با نورپردازی خاص دوران باروک انجام شده و تضاد بین تیرگی و روشنایی به واسطه نورهای تندی که همچون اخگر بر تاریکی های تابلو تابانده شده خویش را نمایان می کند.
گلزار شهدای خرمشهر در حراج تهران
جاسم غضبان پور عکاس مطرح دوران دفاع مقدس با اثری تحت عنوان «نخل ها ایستاده می میرند» در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت. این عکس در اندازه ۱۸۴×۵۸ سانتیمتر و با قیمت ۶۰ تا ۸۰ میلیون چکش خواهد خورد.

اثر حاضر یکی از تصاویر دوگانه ای است که به صورت پانوراما و متشکل از چهار فریم ۱۳۵ نگاتیو سیاه و سفید گرفته شده است؛ یکی پانورامایی از گلزار شهدای خرمشهر و دیگری اثر حاضر از نخل های سوخته و سربریده همین شهر. این دو برای عکاس تداعی یک مبحث واحد را دارند، چون که نخل در فرهنگ جنوب همسان یک انسان است و اشتراکات زیادی با انسان دارد؛ بعنوان مثال وقتی سر نخل را می زنند برخلاف درختان دیگر، می میرد و دیگر جوانه نمی زند. نخل های سوخته در تمام طول جنگ همچون مردم و بچه های خرمشهر و تمامی رزمندگان ایستادگی کردند، چونان که انگار آنها هم به شهادت رسیدند.
جاسم غضبان پور که عکاسی را در زادگاهش، خرمشهر شروع کرده بود، با شروع حمله عراق به ایران به عکاسی از رویدادها و حوادث جنگ پرداخت و تا آخر آن بعنوان عکاس در جبهه ها حضوری مستمر داشت. عکاسی از خرمشهر پس از بازپس گیری آن از نیروهای بعثی را میتوان بعنوان یکی از شاخص ترین کارهای وی در دهه ۱۳۶۰ دانست.
والفجر مقدماتی سعید صادقی در حراج چهاردهم
تابلوی عکس «والفجر مقدماتی» که توسط سعید صادقی عکاس مطرح جنگ و دفاع مقدس در سال ۱۳۶۱ ثبت شده است، دیگر اثر دفاع مقدسی است که در این دوره حراج تهران چکش می خورد.
از میان عکاسان ایرانی، نام سعید صادقی، هم از جهت حضور پیوسته و مستمر از آغاز تا آخر دوران دفاع مقدس و هم از حیث کیفیت تصاویر گرفته شده که با جسارت و خلاقیت عکاس ثبت شده اند، در تاریخ هنر عکاسی معاصر از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

تابلوهای سعید صادقی و آلفرد یعقوب زاده در حراج تهران
عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به سمت یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با مبحث جنگ بوده است. با تأملی بر مجموعه تصاویر جنگ صادقی میتوان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.
نمایش و فروش «جنگجوی جوان» آلفرد یعقوب زاده
آلفرد یعقوب زاده، یکی از عکاسان ایرانی است که به واسطه عکس هایش از رویدادهای سیاسی و اجتماعی جهان، به چهره ای شناخته شده در عرصه بین المللی تبدیل گشته است. یکی از پرآوازه ترین تصاویر او از جنگ ایران و عراق، چهره جوان رزمنده ای است که در آغازین روزهای جنگ در اسفند ماه ۱۳۵۹ گرفته شده است.
اثر حاضر از یعقوب زاده در حراج چهاردهم تهران که به «حسن جنگجو» شهرت یافته، رزمنده جوان را در حالیکه یک تفنگ برنو در دست دارد و سینه خیز در گل ولای به پیش می رود، نشان داده است. این تصویر، سال ها در پشت جلد کتاب های درسی چاپ و خود دستمایه ای برای آثار نقاشی و گرافیک هنرمندان بسیاری شد. در همین زمان یعقوب زاده با آژانس های خبری گاما و آسوشیتدپرس همکاری داشت و این اثر در نشریات بین المللی گوناگونی هم به چاپ رسید.