در گزارش آبنما کار مطرح شد؛ بیان تجربه زیسته ای از مفهوم خانه

به گزارش آبنما کار پارسوآ مهتاش اعتقاد دارد هنر معاصر احتیاج به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ ازاین رو آن مدیوم تحت تاثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.

پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر که نمایشگاه انفرادی نقاشی هایش با عنوان «اسباب کشی یک سه گانه» در گالری پروژه های آران برپاست، درباره این نمایشگاه و ایده آن به خبرنگار مهر اظهار داشت: مفهوم اصلی مجموعه، توصیف یک موقعیت بین دو موقعیت مشخص و تعریف شده است. این موقعیت، تعلیق گونه است اما تعلیق نیست چونکه تعلیق هم واژه ای است که تعریف مشخصی دارد. این موقعیت کمی پیچیده تر است و همان گونه که در استیتمنت هم نوشته ام ما بین دو موقعیت زندگی می نماییم و هیچ کدام. بنابراین من از عنوان «اسباب کشی» استفاده کردم چون این عنوان می تواند بار معنایی یا باری که انسان در آن موقعیت تجربه می کند، راحتتر انتقال دهد.
وی بیان نمود: برای من نقاشی، یک مدیوم است که با استفاده از آن بتوانم روایتی را به مخاطب عرضه دهم. معتقدم هنر معاصر احتیاج به دیالوگ دارد و نه مونولوگ؛ ازاین رو آن مدیوم تحت تاثیر کانسپت (مفهوم) قرار خواهد گرفت تا بتواند این ارتباط بین هنرمند و مخاطب را شکل دهد.

عنوان اثر: «گسستگی» روایت میانی
مهتاش، خانه را سوژه بسیار مهمی برای پرداختن هنری دانست و اظهار داشت: در نمایشگاه آثار من، به خانه بعنوان تمثیلی پرداخته شده است و در واقع آن خانه می تواند بخشی از تجربه زیسته ما باشد یا یک موقعیتی باشد که آنرا زندگی کردیم. علاوه بر این، من از اُبژه هایی در آن محیط داخلی استفاده کردم که ما آنرا «خانه» می نامیم، اُبژه هایی که در موقعیت اصلی شان قرار ندارند و این در واقع بازگو کننده مفهوم و تجربه زیسته ای است که ایده اولیه آنرا دنبال می کند.
وی درباره آثارش که در اندازه واقعی تصویر شدند، توضیح داد: هدف اصلی من، خلق یک تابلوی نقاشی نبود بلکه قصد داشتم بستری برای ارتباط با مخاطب ایجاد کنم که در واقع اندازه کارها، رئال بودن شان و سوژه هایی که بخصوص در قسمت اول در اندازه واقعی نمایان شدند مثل فرشی که در اندازه واقعی اش است، همگی کمک می نماید که آن بستر را مهیا کنم تا مخاطب این احساس را کمتر داشته باشد که فقط با یک تابلوی نقاشی روبرو شود و چیزی بیشتر از این نیاز بود. نیاز بود که بتوانیم نقاش و مخاطب از راه اثر، به یک همپوشانی و تجربه مشترک برسند که این واقعی بودن سوژه ها از نظر اندازه، خیلی می تواند به شکل گیری این تجربه نزدیک کند. میتوان گفت این ظاهر رئال یا واقعی آثار، نخستین لایه کارهایم است که با گذشت از این لایه، می توانیم به تجربه کردن آن موقعیت برسیم. در واقع این تکنیک به خاطر هدفی که در مجموعه داشتم، انتخاب و اجرا شده است.
این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه ۷ اثر در مجموعه «اسباب کشی یک سه گانه» به معرض نمایش گذاشته، اظهار داشت: بخش اول و دوم این سه گانه، هر کدام دارای ۳ اثر است و بخش سومش یک اثر دارد. همه آثار با رنگ روغن روی بوم خلق شده اند. در بخش آخر نمایشگاه، یک تابلو است که همراه با چیدمان قرار گرفته است و میتوان گفت این اثر بین رشته ای بشمار می رود. همینطور تمام آثار با استانداردهای کیفیت موزه ای اجرا شده اند.

عنوان اثر: «گسستگی» روایت آغازین و روایت پایانی
وی در توضیح کیفیت موزه ای اظهار نمود: «کیفیت موزه ای» در رتبه گذاری آثار هنری از لحاظ کیفی، جایگاه بسیار مهمی دارد. مهم ترین شاخصهای اثر موزه ای دائمی بودن، جاودانگی و مرمت پذیر بودن است. در واقع، با نگهداری اصولی اثری در سطح کیفیت موزه ای میتوان اطمینان داشت که این اثر برای زمانی طولانی، سالم و احیاشدنی باقی خواهد ماند.
مهتاش در انتها و در توضیح بیشتر درباره یک اثر چیدمان و این که آیا برای تکمیل سوژه اصلی بوده است، اظهار داشت: این اثر چیدمان جدا از مجموعه «اسباب کشی یک سه گانه» نیست و در ادامه مسیر و در واقع بخش نهایی نمایشگاه است. لازم بود این چیدمان را داشته باشم تا بتوانم روایتی که در انتها این سه گانه بدهم، بتوانم بهتر و کامل تر عرضه دهم.
پارسوآ مهتاش هنرمند نقاش و مدرس هنر متولد ۱۳۵۹ در بندرعباس است. وی از سنین نوجوانی تحت آموزش اساتید برجسته و حرفه ای، وارد عرصه هنرهای تجسمی شد و در ۱۸ سالگی شروع به فعالیت حرفه ای در زمینه طراحی و نقاشی کرد. پس از شرکت در چند نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور و چاپ بعضی از آثارش، خودخواسته از حضور مستقیم و مستمر در حوزه هنرهای تجسمی و عرضه عمومی آثارش دست کشید و در آتلیه شخصی اش به تجربه و مطالعه تخصصی تکنیک ها و آثار اساتید تاریخ هنر پرداخت. در این میان تجربه گرایی و کنجکاوی سبب شد که سال ها همراه با حرفه اصلی اش به فعالیت و موشکافی در زمینه های مختلف همچون عکاسی، طراحی صحنه، موسیقی، گرافیک دیزاین، تبلیغات، برندینگ و… بپردازد. مهتاش، در ۱۷ سال گذشته به آموزش استاندارد طراحی و نقاشی بر مبنای متد آکادمی های بین المللی در مراکز و آموزشگاه های معتبر پرداخته است و تا به امروز، دانش اصولی طراحی و نقاشی را به تعداد کثیری از هنرجویان جوان انتقال داده است.

منبع: