در نشست مدیرعامل خانه هنرمندان مطرح شد؛ درخواست رجبی معمار از رئیس جمهور

آبنما کار: مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در نشستی خبری، از رئیس جمهور منتخب درخواست نمود که برای شورای عالی انقلاب فرهنگی که کمترین خاصیت را دارد، فکری جدی کند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نشست خبری مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ظهر دوشنبه ۱۴ تیر بصورت نشست آنلاین اجرا شد. کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران نیز در این جلسه حضور داشت.
مجید رجبی معمار در ابتدای نشست گزارشی از عملکرد خانه هنرمندان ارائه کرد و سپس به پرسش های خبرنگاران رسانه ها پاسخ داد.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کارهای فرهنگی و هنری اظهار داشت: همه گیری ویروس کرونا در ایران و جهان شرایط سخت و دشواری را به وجود آورد اما این مشکلات برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر خصوصاً هنرمندان تئاتر، تجسمی و سینما بیشتر بود. شرایط آینده کشور در برخورد با کرونا هنوز مشخص نیست و انتظار می رود مدیران ما باتوجه به تجربیات این چند وقت از سردرگمی درآمده و تصمیمات درست تری بگیرند.
حمایت از هنرمندان انتظار عجیبی نیست
وی با اشاره به پشتیبانی از هنرمندان در این شرایط سخت که بوسیله هنر امرار معاش می کنند، بیان کرد: خیلی از هنرمندان در همین شرایط سخت به مردم جامعه روحیه می دهند؛ اینها هنرمندانی هستند که بوسیله هنر امرار معاش می کنند و وقتی هنرمندی برای معیشت خود با مشکلات زیادی مواجه می باشد انتظار عجیبی است که بتواند امیدبخش جامعه نیز باشد.
رجبی معمار درباره کارهای خانه هنرمندان در یک سال و نیم گذشته توضیح داد: به سبب اپیدمی کرونا، ناگزیر شدیم بخش عمده کارهای خودرا به سمت فضای مجازی ببریم و لایوهایی با حضور کارشناسان فرهنگی و هنری برگزار کردیم که از لحاظ کمی و کیفی مورد استقبال اهالی هنر، مخاطبان و رسانه ها قرار گرفت. همین طور در بخش برگزاری یادبود و بزرگداشت چهره های فرهنگی و هنری نیز مراسمی چون بزرگداشت نجف دریابندری، اکبر عالمی و عبدالوهاب شهیدی برگزار کرده ایم. برنامه ای به مناسبت تولد باردیگر مرمت فیلم بعد از ۴۴ سال، ۵۱ پادکست تخصصی هنری به همت سیاوش پاکراه با عنوان «اساطیر یونان» تولید شده است. برنامه «دوشنبه های سینما» همچنان بطور هفتگی از سال قبل دنبال شد علاوه بر آن گفتگوهای تخصصی در زمینه تجسمی و تئاتر را نیز شاهد می باشیم.

وی درباره نمایشگاه های برگزار شده خانه هنرمندان نیز اظهار داشت: در سال ۹۹ در مجموع ۱۳ نمایشگاه برگزار کردیم همچون آنها می توانم به هفدهمین دوره نمایش تصویر سال، نمایشگاه تصاویر فیلم «درخت گردو»، نمایشگاه عکس بنیاد مسکن، گرامیداشت یاد شهدای سلامت، نمایشگاه «صلح را باید از کودکان آموخت»، نمایشگاه «تهران از منظر هنرمندان»، نمایشگاه عکس پانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز و پرفورمنس «من شهروند زمینم» اشاره کنم. در سال ۱۴۰۰ نیز نمایشگاه هایی داشتیم و هم اکنون هم تمام گالری های خانه هنرمندان ایران در اختیار انجمن هنرمندان سفالگر ایران با برگزاری سالانه کاربردی های معناگرا است.
انتظار داریم دولت جدید با مطالعه و بررسی وسیع جامعه هنری چشم انداز دقیقی در نظر بگیرد و در این امر از نخبگان فرهنگی و هنری کمک بگیرد. از مهم ترین وظایف دولت جدید انتخاب وزیر ارشادی امین، توانمند قوی و آشنا با حوزه فرهنگ و هنر استمدیرعامل خانه هنرمندان ایران به بحث بودجه خانه که سال هاست با دامنگیر این نهاد است، اشاره نمود و اظهار داشت: خانه هنرمندان ایران بودجه مشخص سالیانه از جانب دولت ندارد اما بالاخره توانستیم در سال ۹۹ جلسه ای با معاون اول رییس جمهور با حضور اعضای شورای خانه هنرمندان برگزار و در آن درباره مشکلات حوزه فرهنگ و هنر صحبت نماییم. در نتیجه این جلسه دو کمک یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک کمک یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از جانب شهرداری تهران دریافت کردیم. قبل از آن، عمده منابع مالی ما بوسیله اجاره رستوران ها، فروشگاه و سالن های نمایش بود که آنها هم به سبب کرونا تعطیل شدند و عملاً با ۳ میلیارد بودجه نمی توان کار بزرگی انجام داد که در نهایت فقط برای بقا تلاش نموده ایم.
وی تصریح کرد: این در حالیست که هنوز در سال ۱۴۰۰ کمک هزینه ای دریافت نکرده ایم؛ دولت مدام درباره پرداخت وام های مختلفی صحبت می کند اما من تقاضا دارم فهرست دریافت کنندگان وام را با شفافیت منتشر کند تا متوجه شویم چه کسانی از بدنه فرهنگ و هنر موفق به دریافت این وام ها با شرایط سخت شده اند.
رجبی معمار همین طور درباره خاصیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهادی رییس جمهور بیان کرد: انتظار داریم دولت جدید با مطالعه و بررسی وسیع جامعه هنری چشم انداز دقیقی در نظر بگیرد و در این امر از نخبگان فرهنگی و هنری کمک بگیرد. از مهم ترین وظایف دولت جدید انتخاب وزیر ارشادی امین، توانمند قوی و آشنا با حوزه فرهنگ و هنر است.
تشریح مشکل انجمن عکاسان ایران و حذف از شورای عالی خانه
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دلیل رأی به عدم حضور انجمن عکاسان ایران در شورای عالی خانه هنرمندان اظهار داشت: طبق اساسنامه خانه هنرمندان انجمن های هنری برای حضور در شورای عالی باید مشکلات قانونی خود همچون ثبت و دریافت کد را حل کرده باشند، درحالی که انجمن عکاسان مشکلات ثبتی داشتند و نتوانستند کدملی دریافت نمایند. همین مشکل تا جایی پیش رفت که برمبنای قوانین؛ خانه هنرمندان را با مشکلات حقوقی مواجه می کرد و نمی توانستیم دسته چک و سند مالی در بانک ها داشته باشیم. همه اعضای شورای عالی خانه هنرمندان حدود یک سال برای رفع مشکلات انجمن عکاسان تلاش کردند و در نهایت این مشکل حل نشد. مجمع چاره ای غیر از این نداشت که انجمن عکاسان را بصورت قانونی از عضویت خارج کند.
امیدواریم کانون متمرکز عکاسی در خانه تشکیل شود
این مقام مسئول اشاره کرد: حداقل ۲ و ۳ انجمن عکاسی درخواست نمودند عضو انجمن های خانه هنرمندان شوند. امیدواریم بزرگان و چهره های برجسته عکاسی همت کنند و زودتر کانون متمرکز را ثبت تشکیل دهند تا بتواند بصورت فراگیر تمام رشته های عکاسی را پوشش دهد. بسیاری جریان های عکاسان هستند که در انجمن عکاسان قبلی حضور نداشتند. بمحض این که این کانون شکل بگیرد و مشکلات حقوقی را مرتفع کنند، اگر درخواست خودرا بدهند، مجمع خانه هنرمندان آنرا بررسی می کند. هم اکنون انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان مطبوعات فضای کاری در خانه هنرمندان دارند و درحال انجام کارهای خود هستند و اگر برنامه ای داشته باشند در خانه هنرمندان در خدمت آنها خواهیم بود.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تعمیرات ساختمان و بنای خانه توضیح داد: ساختمان خانه هنرمندان قدیمی است و سیستم تهویه اینجا مستعمل است و باید تغییر کند. کل بنا نیز نیاز به بازسازی دارد، بدین سبب باید حتما با همت شهرداری، ساختمان بازسازی شود. تمامی این موارد حدود ۳ سال است که نیازسنجی و برآورد هزینه هایش انجام شده است اما اقدامی جدی درباره این مورد نشده است. در هر حال امیدواریم با روی کار آمدن مجموعه جدید شورای شهر، برای بازسازی بتوانیم کمکی بگیریم.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره وضعیت معیشتی هنرمندان و برنامه های شورای عالی خانه هنرمندان برای آنها اظهار داشت: شورای عالی خانه هنرمندان ایران فقط می تواند این مساله را پیگیری کند. وضعیت هنرمندان را همراه با رؤسای سه خانه دیگر به اطلاع سازمان برنامه و بودجه رساندیم اما آنها هم با آوردن دلیلهای گوناگون که اکثراً درباره وضعیت سخت اجتماعی و اقتصادی بود، ما را از مطرح کردن آن، منصرف کردند.
چند درصد از فضای خانه به هنرمندان مستقل تعلق می گیرد
رجبی معمار درباره این که چه درصدی از فضاهای خانه هنرمندان در اختیار خانه ها و انجمن ها است و چه قدری مستقل و جوان، توضیح داد: سیاست عمومی ما این بوده که بیش از ۷۵ درصد ظرفیت ما در نمایشگاه ها و سالن ها در اختیار خانه ها و انجمن های هنری و حدود ۲۵ درصد ظرفیت در اختیار هنرمندان مستقل و نهادهای آزاد باشد.

کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان ایران در آخر نشست به مظلومیت تئاتر اشاره نمود و اضافه کرد: بدون برگزاری جلسه و ابلاغیه رسمی ناگهان در یک مصاحبه سالن های نمایش و گالری ها را تعطیل کردند! وضعیت تئاتر به شکلی است که تا اتفاقی می افتد، مسئولان سریع به تعطیلی آن دستور می دهند اما این در حالیست که باید هوای تئاتر را داشته باشند. تئاتر با همه سختی ها و گرفتاری هایش برای جمع کردن گروه ها و روشن کردن چراغ ‎ تئاتر، مسئولانش سریع نسخه تعطیلی را برای تئاتر می پیچند.
رجبی معمار نیز در ادامه این بحث اظهار داشت: بسیاری از مسئولان چیزی از هنر نمی دانند و اصلاً دلشان نمی خواهد هنری وجود داشته باشد اما نمی دانند هنر، ضرورت جامعه انسانی است. دراین زمینه پیشنهادی برای رییس جمهور منتخب دارم؛ یک تشکیلات عظیم با ساختمانی بزرگ در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد که به نظرم باید رییس جمهور درباره این مجموعه که کمترین خاصیت را برای کشور داشته است، تجدیدنظر کند و فرهنگستان را به وزراتخانه های مربوط به خودش بسپارند.

منبع: