گزارشی از سالانه کاربردهای معناگرا ؛ وقتی سرامیک نقش رسانه پیدا می کند

به گزارش آبنما کار کوروش آریش اعتقاد دارد در نمایشگاه کاربردهای معناگرا هنرمند با تغییر در لوازم سفالی، خوانشی متفاوت پدید آورده است و در نتیجه معنایی را با آن فراتر از منظر معمولی روزمره اش منتقل می کند.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، دومین سالانه نمایشگاه کاربردی های معناگرا عصر جمعه ۴ تیرماه با نمایش آثار سرامیکی با مضامین و مفاهیم خلاق از هنرمندان پیشکسوت و جوان سرامیست و سفالگر در خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد.
در این نمایشگاه، آثاری با ایده های نو، خلاقانه و با کاربردهای معناگرایانه و خلاقانه که همگی در نوع خود منحصر به فرد هستند، مواجه هستیم که با شیوه های جدیدی هم خلق شده اند.

سفال و همه کاربردهایش..
شبنم عمانی دبیر اجرایی دومین سالانه کاربردی های معناگرا درباره برگزاری این رویداد به خبرنگار مهر اظهار داشت: همه سفال را با کاربردی هایش می شناسیم، این نمایشگاه هم تمرینی در جهت نگاهی باردیگر به کاربردی های پیرامون ما و خلق آثاری برگرفته از تاثیر جامعه بر ذهن خلاق هنرمند بود. شورای سیاست گذاری این سالانه متشکل از هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران است و مانند بسیاری از رویدادهای دیگر در زمان کرونا با چالش هایی مواجه گردید اما به هر حال موفق شدیم با تمام مسائل پیشبینی نشده این سالانه را برگزار نماییم.
وی اضافه کرد: جلسات توجیهی این نمایشگاه به صورت وبینار و آنلاین برگزار شد و ۹۹ درصد کارهای نمایشگاه در ماه های اخیر ایده پردازی و اجرا شده است.
دبیر اجرایی دومین سالانه کاربردی های معناگرا ضمن اشاره به ایده های جدید از جانب هنرمندان و حضور آثاری از هر نوع سرامیک کاربردی در نمایشگاه، اظهار داشت: حتی پوسته های دندان سازی، کاشی ها، سرامیک های هوا فضا و … هم می توانستند با نگاهی نو و خلاقانه در بین آثار قرار بگیرند. در واقع در این نمایشگاه هنرمندان آزاد بودند که ایده هایشان را با قطعات صنعتی هم اجرا کنند؛ قطعات صنعتی که پایه سرامیکی دارند.

سالانه ای برای اضافه کردن معنا به آثار بی جان
کورش آریش نماینده انجمن هنرمندان سفالگر در شورایعالی خانه هنرمندان ایران و هنرمند سرامیست که به صورت مدعو در این نمایشگاه حضور دارد، درباره سالانه کاربردی های معناگرا به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما هر سال در خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سالانه هنرمندان سفالگر را برگزار می نماییم و نمایشگاه سالانه کاربردی های معناگرا مضاف بر آن فعالیت است. در واقع سالانه کاربردی های معناگرا می خواهد با عنایت به پتانسیل سرامیک در زمینه کاربردی ها، یک نگاه و خوانشی متفاوت از آنچه در ذهن مخاطب عام است، عرضه نماید.
وی خاطرنشان کرد: هنرمند تلاش می کند مفهومی منحصر به فرد در کارش به وجود آورد. این نمایشگاه، از آثار هنرمندانی است که تلاش کردند معنایی از دیدگاهی دیگر به اشیا اضافه کنند. سرامیک در صنعت هم زیاد استفاده می شود اما الزامی بر این که همه سرامیک به این سمت برود، نیست. ما در این نمایشگاه می بینیم تعداد اندکی از هنرمندان در کارهایشان به وجه صنعتی پرداخته اند.

سرامیک بعنوان یک رسانه مطرح می شود
این هنرمند سرامیست در ادامه در مورد تفاوت آثار این سالانه با آثار عرضه شده در دوسالانه ملی سرامیک، توضیح داد: در سالهای اخیر متولیان سرامیک یک دیدگاه فراگیر داشته اند و آنرا بعنوان رسانه مطرح نمودند و در یازدهمین دو سالانه ملی سرامیک ایران هم هدف این بود که سرامیک بعنوان یک رسانه مطرح شود و تا حدودی هم موفق بود. دیدگاه ما این نیست که صرفا به یک شیء به علت جنسی که دارد، سرامیک اطلاق نماییم. ما دیدگاهی جامع تر داریم و بعنوان یک رسانه آنرا نگاه می نماییم. وقتی ما به آن در چارچوب یک رسانه نگاه می نماییم، دیگر ماهیتش به ماده نیست و به صورتش است. در واقع در این صورت ماحصل کار با هر متریالی به جز سرامیک به نتیجه دلخواه نمی رسد و مفهومش بیان نمی گردد.
خوانشی متفاوت و فراتر از منظر معمولی از سفال
آریش در انتها اظهار داشت: یکسری لوازم روزمره داریم که با سرامیک و سفال درست شده اما در نمایشگاه کاربردهای معناگرا هنرمند با تغییری که در این لوازم داده، خوانشی متفاوت پدید آورده است. در نتیجه معنایی را با آن فراتر از منظر معمولی روزمره اش منتقل می کند و البته نوع و کیفیت انتقال پیام هم به هنرمند بستگی دارد. گاهی او برای انتقال پیام، کاربرد را از شیء می گیرد و گاهی آنرا معکوس می کند. این ساخت و انتقال مفهوم برعهده هنرمند است و نمی توان برای آن چارچوب گذاشت.

نمایشگاه کاربردی های معناگرا که تا ۱۵ تیرماه در گالری های خانه هنرمندان ایران برپاست، آثاری از کوروش آریش، بهزاد اژدری، محمدرضا افشار طوس، صادق باقری، رسول جلیلی، رجحانه حسینی، مجتبی قربانی، هادی محبعلی، علیرضا نیکدل، مهدی نیکدل و هیربد همت آزاد بعنوان هنرمندان مدعو و آثاری از حسام الدین آرمان، رضا ابراهیم زاده، محبوبه ابراهیم زاده، شمیم ابراهیمی، محمد ابوطالبی، اشکان اختر، سحر اسمعیل طهرانی، محسن اسودی، آوا افشاری، سعید اکبری، مریم امینی فرد، الناز ایرانپاک، خشایار باب اله زاده زیولایی، مریم باقرخانی، هاجر بهارلویی، زیبا پشنگ، محمد جوادی، مهسا چنانه، سارا حضرتی، مریم خدابنده، نگین خدادادی، ثریا خداقلی زاده، بهاره خدایی انارکی، بنفشه خلجی، روزیتا دارای جامه، مهیار رخشانی بزرگی، الهه رضازاده نوبندگی، عادل رضاقی، عاطفه رضایی، آرام رضایی، مژده رضایی، حسن رضایی، فاطمه رضوی، دلارام ریاضتی، علی زمانی، فاطمه زندیه، سارا زینی حسنوند، فتانه سالارکیا، زهرا سالارکیا، احداله شکری پور ماسوله، محمد شهروسوند و تارا رواسی، وستا شیبانی، رؤیا شیردره حقیی، کریم شیردره حقیقی، رحیم شیردره حقیقی، ریحانه صادقی، هنگامه صالح زهتاب، نیلوفر صالحی، مریم صالحی فدردی، فروزش صائمی فرد، زینب صباغیان، وحید عزیزی، فرزانه علاقمند، وحید علیمحمدی، شبنم عمانی، نازنین فرخ، رعنا قانع، سیدرضا قائمی اوره، فاطمه قربانی، زهرا قربانی مالفجانی، فاطمه قربانی مالفجانی، سارا حسین زاده قشلاقی، راحله کاظم پور فرد، وحیده کیانی پیروز، آرش گلابچیان، پانیا مرزبانیان، مرجان موحد دوست، مریم نیستانی، مینا واعظ قاسمی و فاطمه طوافی، ساناز وفایی بعنوان هنرمندان برگزیده، به معرض نمایش گذاشته است.

منبع: