شورای جهانی سفر و گردشگری: استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در گردشگری محدود می شود

آبنما کار: خراسان رضوی شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) و برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) گزارش جدیدی در مورد مسئله پیچیده محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در گردشگری ارائه کرده اند. این کار در حالی انجام می شود که کشورهای جهان بازگشایی مرزها را آغاز نموده اند و بخش سفرها از تاثیرات مخرب ناشی از بیماری همه گیر کووید- 19، رو به بهبودی است.
به نقل از تراول نیوز، این گزارش نخستین گام برای ترسیم تاثیر محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در کل زنجیره ارزش گردشگری، شناسایی نقاط مهم تولید این مواد در محیط زیست و ارائه سفارش های عملی و راهبردی برای مشاغل و سیاست گذاران بوده و هدف این است که به ذی نفعان کمک نماید تا گام های مشترکی در جهت اقدامات و سیاست های هماهنگ بردارند که موجب تغییر در مدلهای کاهش و استفاده مجدد و همین طور زیرساخت های فعلی و آینده زباله شود.
سفارش های این گزارش شامل تعریف مجدد محصولات پلاستیکی غیرضروری یک بار مصرف، اولویت به تامین کنندگان محصولات قابل استفاده مجدد و برنامه ریزی پیشگیرانه جهت استفاده از این محصولات برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در این بررسی از تحقیق و نوآوری در طراحی محصول و مدلهای خدماتی که موجب کاهش استفاده از وسایل پلاستیکی شود و همین طور تجدیدنظر درباره سیاست ها و استانداردهای کیفیت حمایت خواهد شد.
ویرجینیا مسینا، سرپرست اجرائی WTTC اظهار داشت: این شورا مفتخر است که این گزارش مهم را با تمرکز بر پایداری و کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در گردشگری منتشر نموده است.
بیماری همه گیر کووید- ۱۹ باتوجه به مشاغل و سیاست گذارانی که تمرکز بیشتری بر آن دارند، برنامه پایداری را تسریع کرده است. انتظار می رود که مشاغل به کاهش ضایعات محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در آینده ادامه دهند و نه فقط به خاطر محافظت از افراد، بلکه محاظت از کره زمین این کار را انجام می دهند.
پژوهشگران دریافتند که هم اکنون، مصرف کنندگان آگاهانه تر انتخاب می کنند و بطور فزاینده ای از مشاغل دارای پایداری حمایت می کنند. محصولات پلاستیکی یکبار مصرف می تواند تهدیدی برای محیط زیست و سلامت انسان باشد و بخش گردشگری می تواند بطور قابل توجهی به این مسئله کمک نماید.
بیماری همه گیر کووید -۱۹ تاثیرات منفی و مثبتی بر آلودگی پلاستیک های یکبار مصرف داشته است. تقاضا برای مواد پلاستیکی یکبار مصرف در میان گردشگران و خدمات حمل و نقل باتوجه به نگرانی درباره سلامتی بالا رفته است. برمبنای یافته های موسسه محیط زیست تایلند، زباله های پلاستیکی به سبب تحویل موادغذایی در منزل از ۱۵۰۰ تن به رقم تعجب آور ۶۳۰۰ تن در روز رسیده است.
با این وجود، بیماری همه گیر، تقاضای مصرف کنندگان برای تجربه های گردشگری سبز در سراسر جهان را نیز تسریع کرده است و نتایج بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان نسبت به زباله های پلاستیکی باخبر هستند و اقداماتی برای مقابله با آن انجام می دهند. این گزارش نشان داد که برای رفع نگرانی درباره استفاده از محصولات پلاستیکی یکبار مصرف، راهکارهای جهانی نیاز دارد که هدف آنها، هنگام بررسی انتقال به گزینه های پایدار پشتیبانی از تصمیم گیری آگاهانه برمبنای تاثیرات احتمالی دادوستد و تغییر فشار ناخواسته است.

منبع: