اینورس مسیری جذاب و مدرن به سمت بازار کار

به گزارش آبنما کار رویکرد آموزشی اینورس شامل استانداردهایی بین المللی و نیاز بازار کار ایران است که با هدف ورود سریع دانشجویان به بازار کار پس از گذراندن دوره ها پیگیری می شود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، اگر در طول مسیر زندگی خود به دنبال راه های متفاوت و خلاقانه ای برای آموزش و کسب و کار بودهاید احتمالاً نام «مدرسه اینورس» را شنیده اید. اولین مدرسه تخصصی هنرهای دیجیتال که هنرهای کلاسیک و نو را بررسی و با مطالعه و تحقیق روی بازار کار، خلاءهای حرفه ای را شناسایی و همینطور بر مبنای نیاز هنرجویان، دوره هایی را طراحی و برگزار می نماید و مسیر طلایی ورود به بازار کار را به سرعت برای دانشجویانش فراهم می آورد؛ در واقع تیم «اینورس» می کوشد دنیا را به جای بهتری به منظور زندگی تبدیل کند.
اما شاید برای شما هم جالب باشد با شیوه فعالیت و شرایط ورود به مدرسه «اینورس» آشنا شوید. علیرضا اردوبادی، مؤسس و مدیرعامل مدرسه اینورس در ادامه توضیحات کاملی را پیرامون نحوه حضور در این فضای جذاب و خلاقانه عرضه می دهد.
آقای اردوبادی در ابتدا درباره علل و هدف شکل گیری و تأسیس مدرسه «اینورس» و محورهای فعالیت آن توضیح دهید.
مدرسه اینورس با هدف تغییر در ساختار آموزشی تأسیس شد و از آنجایی که بخشی از هنر که کارکرد تجاری و قابلیت تبدیل به صنعت را دارد، نادیده گرفته شده بود ما هم کار را با هنرهای دیجیتال آغاز کردیم. در واقع با تمرکز بر عرضه آموزش های متفاوت و ایجاد بازارسازی، بحث آموزش را شروع کردیم که طبیعتاً این پروژه در حد آموزش باقی نماند، چونکه هدف ساخت یک اکوسیستم بود که به واسطه آن بتوانیم آموزش بدهیم و از طرفی دانشجویان را حمایت کرده، تیم سازی نماییم و در نهایت به آنها کمک نماییم تا به صورت مستقل فعالیت کنند و وارد بازار کار شوند که خوشبختانه موفق هم بوده ایم. ازاین رو ایجاد یک اکوسیستم آموزشی و هموار کردن مسیر اشتغال اصلی ترین هدفی است که در اینورس دنبال می شود.

«اینورس» از چه سالی کار خویش را آغاز کرد؟
از سال ۸۷ کارمان را استارت زدیم. البته در سه چهار سال نخست فقط مقوله آموزش را دنبال کردیم و ضروری بود تا روی آن تمرکز داشته باشیم، چونکه دیدگاه ما این بود که برای ایجاد یک اکوسیستم باید از آموزش شروع کرد، ازاین رو چند سال ابتدایی مقوله آموزش در الویت بود و در ادامه بحث اشتغال و معرفی به بازار کار، تیم سازی و هدایت دانش آموزان را عملی کردیم و در طول زمان حیطه های کاری را گسترش دادیم و «اینورس» به مرور وسیع تر شد تا از گرافیک و تبلیغات، تصویرسازی، بازی سازی به مد و لباس، کسب و کار و … رسید.
متقاضیان و علاقمندان به چه رشته هایی می توانند به «اینورس» رجوع کنند؟
ما در ابتدای کار به صورت مشخص در حیطه های موشن گرافیک، تصویرسازی، تبلیغات، گرافیک و … کار را شروع کردیم و به مرور رشته هایی مانند عکاسی، معماری، فیلمسازی، جلوه های ویژه و … را راه اندازی کردیم و چند سال بعد در حیطه مد و لباس وارد شدیم و در نهایت به حیطه های کسب و کار رسیدیم که به شکلی آموزش تکمیلی برای آموزش های قبلی محسوب می شود؛ البته افرادی که کسب و کار خودشان را راه اندازی می کنند هم می توانند آموزششان را در اینورس به آدرس inverseonline.com تکمیل کند.
آیا برای رشته هایی که در «اینورس» وجود دارد از قبل نیازسنجی بازار انجام شده است؟
بله. رویکرد اینورس بر این مبنا بوده که آموزشی از جنس نظریه آموزشگاهی و تحقیقاتی در دانشگاه نداشته باشد، هدف ما این بود که دانشجویان بتوانند سریع وارد بازار کار شوند، در نتیجه دوره های آموزشی با تحقیقات، بررسی جایگاه یک رشته در بازار و خلاء های موجود طراحی شده است. بنابراین گاهی طراحی دوره ها حتی تا یک سال هم به طول می انجامید، چون که باید متناسب با نیاز بازار شکل می گرفت. ضمن این که گاهی اوقات این دوره و رشته ها را با شرکت ها چک می کردیم که اگر کسی با این مهارت ها آموزش دیده باشد؛ آیا برای آنها کارایی دارد یا خیر.

و در نهایت می دانستیم دانشجویی که از مدرسه بیرون می رود دقیقاً می تواند چه شغل و جایگاهی و در چه نوع شرکت هایی داشته باشد. بنابراین تکلیف روشن بود و دانشجویان بسیار سریع وارد بازار کار می شدند. از طرفی دیگر یک سری استانداردهایی بین المللی در بحث آموزش وجود دارد که ما تلاش کردیم برای ارتقای کیفیت آنها را رعایت نماییم و به موازات آن بازار ایران را در هر فصل بررسی می کردیم.
درباره ویژگی های دوره های آموزشی، مدت زمان آنها، نوع حضور دانشجویان توضیح دهید.
دوره های آنلاین به شکل پلت فرم عرضه می شود و ویدیوهای از پیش ضبط شدهای وجود دارد که دانشجویان می توانند در هر زمانی از آنها استفاده کنند و از سویی از حمایت معلم هم برخوردار می باشند و مدرسین به سوالات آنها پاسخ می دهند، ضمن اینکه تمرین هایی را برای فضای آنلاین در نظر گرفتیم که دانشجویان می توانند آنها را انجام دهند.
با توجه به این که آموزش احتیاج به تجربه عملی و پروژه محور بودن دارد این خلاء را در آموزش آنلاین چطور برطرف کرده اید؟
ما برای این کار توانستیم یک پلت فرم بسیار ویژه طراحی نماییم و از چهار سال پیش آماده سازی آنرا انجام داده ایم و این پلت فرم چند ماه قبل از انتشار کرونا افتتاح شد. نکته دیگر اینکه آموزش در فضای آنلاین متفاوت می باشد و هم اکنون که دوره ها به صورت آنلاین برگزار می گردد شاید یک نفر بخواهد یک دوره را به صورت یک ماهه بگذارند و فرد دیگری تمایل داشته باشد همان دوره را در طول یک سال پشت سر بگذارد؛ هیچ زمان بندی و محدودیتی از این جهت وجود ندارد. طبق تجربه های پیشین، معمولا دانشجویان دوره ها را به سرعت می گذرانند و کسی که در طول یک سال در دو دوره شرکت می کرده، در شرایط فعلی در همان بازه زمانی در ۷ دوره ثبت نام می کند و آنها را می گذراند و طبیعتاً رسیدن به هدف و بازار کار سریع تر و ارزان تر اتفاق می افتد.
شرایط ثبت نام چگونه است؟
درحال حاضر که آموزش در فضای آنلاین است هیچ شرایط ویژه ای نداریم و محدودیت سنی وجود ندارد و هرکسی با هر شرایطی از دانش آموز، دانشجو تا کسی که در بازار حرفه ای کار است، می تواند در دوره های «اینورس» شرکت نماید. جالب است بدانید ما از اقشار مختلف مخاطب داریم و حدود ۴۰۰ هنرجوی خارج از کشور هم داریم. به سبب این که دیگر با محدودیت های جغرافیایی مواجه نیستیم و همه می توانند از این امکان استفاده کنند، از همه جای دنیا هنرجو می پذیریم.

اما در برنامه آینده «اینورس» یک مستر کلاس و دوره های بسیار پیشرفته حضوری در نظر گرفته شده که میتوان گفت پیش از این در دوره های حضوری چنین چیزی نداشتیم. طبیعتاً گذراندن دوره های آنلاین، پیش نیاز این دوره های حضوری خواهد بود که دانشجویان با فضا آشنا گردند و بتوانند در بوت کمپ هایی که شامل دوره های بسیار پیشرفته حضوری است شرکت نمایند.
در دوره های آنلاین هرکسی می تواند وارد سایت شود، دوره موردنظر را خریداری و در کلاس ها شرکت نماید و از ویدیوهای از پیش ضبط شده در پلت فرم اختصاصی استفاده نماید، هیچ محدودیت زمانی هم وجود ندارد و یک دسترسی بسیار بزرگ برای افراد فراهم نموده است.
«اینورس» چقدر فضا برای ورود به بازار کار و اشتغال دانشجویانش فراهم می کند؟
طبق آخرین آمار مدرسه حضوری که در ارتباط با سال ۹۸ است، بیشتر از ۷۰ درصد دانشجویان در شرکتهای درجه یک مشغول به کار شدهاند و برخی از این دانشجویان که میتوان گفت تقریباً ۲۰ درصد آنها را شامل می شود خودشان شغل بوجود آورده اند. این که کسی بعد از انتهای دوره ها مشغول کار نشود اتفاق بسیار نادری است و اغلب دانشجویان جذب بازار کار شده اند. ضمن این که اگر سری به آژانس های تبلیغاتی مطرح هم بزنید متوجه می شوید بیشتر از ۵۰ درصد نیروهای آنلایشان از مدرسه اینورس برگزیده شده اند.
طی سالهای فعالیت «اینورس»، شرکتهای مختلف درخواست نیروهایشان را به ما ارجاع داده اند و تقریباً روزی چند درخواست داشتیم که از بین دانشجویان به شرکت ها نیرو معرفی نماییم. الان هم درحال طراحی یک پلت فرم هستیم که بتوانیم از آن بعنوان یک پلت فرم جانبی در کنار پلت فرم اصلی استفاده نماییم تا بتوانیم این کارکرد را به صورت سیستماتیک داشته باشیم و روند اشتغال دانشجویان پیگیری شود.
نکته دیگر اینکه ارتباط ما با دانشجویان بعد از انتهای دوره ها صد در صد برقرار است. اتفاقاً مزیت یک آموزش پیشرو که ما در «اینورس» برپایه آن حرکت می نماییم در این است که با دانشجویان و بازار کار مرتباً در ارتباط بوده و اطلاعات جدید و به روز را در اختیار داشته باشیم؛ در غیر این صورت به سیستمی راکد تبدیل می شویم که جزو برنامه ها و خواسته های ما نیست.
با توجه به سابقه فعالیت و تعداد کاربرانی که داشتید اینورس چه تأثیری در راه آموزشی ایران داشته است؟
این مساله از دو زاویه قابل بررسی است. شاید در ابتدا این نگاه وجود داشت که چرا دیگران شبیه ما عمل می کنند اما امروز از صمیم قلب خوشحالم که سیستم های مشابه اینورس به وجود آمده و این کار را تکرار می کنند و این اتفاق خوشایندی است که «اینورس» نمونه موفقی بوده و امروز بعنوان یک الگو به کار گرفته می شود.
بخش عمده ای از تأثیرگذاری «اینورس» در سیستم آموزشی به سبب ارتباط جدی با بازار کار، همگام با تغییرات روز و بهرهگیری از تکنولوژی پیشرفته بوده که به آن کمک کرده و از سویی دیگر وجود ارتباط جدی با دانشجویان منجر به درک بهتر نیازهایشان شده است. در همین راستا ما در این دوازده و سال چندین بار سبک آموزش را تغییر داده ایم و به صورت مداوم خودمان را با نیاز دانشجو و سبکی که علاقه مند به یادگیری آن است هماهنگ و سازگار کرده ایم. البته این چالشی است که در نوع خود لذت بخش هم هست.
چرا «اینورس» را به مردم پیشنهاد می دهید؟
«اینورس» یک جریان باکیفیت از آموزش است که نگاهی کاملاً کاربردی و اثربخش دارد و افراد هم تاثیراتش را در زندگیشان می بینند و در عین حال می توانند سریعاً وارد باز کار شوند. از طرفی به سبب این که فقط بحث آموزش مطرح نیست و به نحوه رویکرد و معرفی (پرزنت) کردن دانشجویان هم توجه می شود بنایراین آموزش مدرنی بوجود آمده که آنها را به سرعت به بازار کار می رساند.