احتمال رفتن ونیز به لیست میراث در معرض خطر

آبنما کار: یونسکو اعلام نمود اگر مقصد کشتی های تفریحی به بندر دیگری تغییر پیدا نکند، مرکز تاریخی ونیز در معرض خطر قرار می گیرد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، یونسکو اعلام نمود اگر «ونیز» برای کشتی های تفریحی که در بندر این شهر لنگر می اندازند ممنوعیت دائمی وضع نکند احتمال قرار دادن این شهر در لیست میراث جهانی در معرض خطر را مورد بررسی قرار خواهد داد.
روز دوشنبه یونسکو آگاهی داد این مسئله را در جلسه های جامعی که ماه جولای برگزار می گردند مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر با قرار گرفتن «ونیز» در این لیست موافقت شود، یونسکو می تواند از فوریه آینده خواهان اقدام فوری دولت ایتالیا برای این شهر شود.
هم اکنون کانال «جودکا» (Giudecca) تنها راه ورود کشتی ها به ونیز است.
یونسکو اعلام نمود: «دستیابی به یک چاره بلندمدت بسیار ضروری است؛ چاره ای که بتواند از دسترسی کامل کشتی ها به شهر پیشگیری کند و آنها را به بندر دیگری در این منطقه سوق دهد.»
وزیر فرهنگ ایتالیا نیز بیان کرد: «قرار دادن ونیز در لیست میراث جهانی در معرض خطر می تواند یک مشکل جدی برای کشورمان تلقی شود و الان دیگر مهلت مان رو به پایان است. با قانون اخیری که برای موضوع کشتی ها به اجرا درآمده است قدم مهمی در این راستا برداشته ایم اما ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم و فورا عبور کشتی های بزرگ را از کانال «جودکا» ممنوع نماییم.»
بتازگی چهره های شناخته شده دنیای هنر همچون «تیلدا سوئینتون» با امضای نامه ای خواهان اقدام فوری «رم» برای حفاظت از ونیز شده اند.

منبع: