بلایی که کرونا بر سر میراث جهانی آورد

آبنما کار: یونسکو در گزارشی جدید از تبعات منفی همه گیری کرونا بر بیش از هزار محوطه جهانی آگاهی داده و اعلام نموده پیش بینی می شود این تاثیرات منفی ماه ها و حتی سال ها همچنان ادامه داشته باشد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، یونسکو با بررسی گسترده محوطه های حاضر در لیست میراث جهانی و بوسیله گفت و گو و نظرسنجی از مدیران این مکان ها، گزارشی را با عنوان «میراث جهانی در برخورد با کووید-۱۹» منتشر نموده است.
در این گزارش آمده است: خیلی از شرکت کنندگان در این بررسی پیش بینی کرده اند تبعات منفی ناشی از همه گیری ویروس کرونا تا ماه ها و حتی سال ها همچنان گریبان گیر میراث جهانی یونسکو باشد، همچنان که در دوران اوج این بیماری اعلام گردید ۹۰ درصد از کشورها محوطه های جهانی خودرا یا بصورت کامل و یا نسبی تعطیل کرده اند.
در فوریه ۲۰۲۱ بطور متوسط ۷۱ درصد از محوطه های ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو تعطیل بودند.
همین طور برمبنای یافته های این بررسی، شمار بازدیدکنندگان از میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۶۶ درصدی همراه بوده است و بطور متوسط ۴۰ درصد از کارکنان دائم و ۵۳ درصد از کارکنان موقت این محوطه ها شغل خودرا از دست داده اند.
شرکت کنندگان در این بررسی از تاثیرات قابل توجه همه گیری کرونا بر جوامع محلی ابراز نگرانی کرده اند چونکه درآمدهای حاصل از این محوطه ها به سبب کاهش بازدیدکننده نزول شدیدی داشته و تعدادی از این محوطه ها با حفاری های غیرقانونی، غارت آثار و وندالیسم آثار تاریخی همراه بوده که در نتیجه کاهش نظارت بر این محوطه ها به وجود آمده است.
ایتالیا با ۵۴ محوطه ثبت شده در لیست میراث جهانی، بیشترین تعداد محوطه های ثبت شده در یونسکو را داراست و بعد از آن چین با ۵۳ محوطه، اسپانیا با ۴۷ و آلمان و فرانسه هر دو با ۴۴ محوطه قرار دارند.
هند، مکزیک، انگلستان، روسیه، آمریکا، ایران (۲۳ محوطه) و ژاپن نیز به ترتیب دارای بیشترین شمار محوطه های ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو هستند.

منبع: