به قلم رامتین کاکاوندی؛ تنبور لکستان خواندنی شد

آبنما کار: کتاب تنبور لَکستان؛ آوانویسی و بررسی تحلیلی تألیف رامتین کاکاوندی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، کتاب «تنبور لَکستان؛ آوانویسی و بررسی تحلیلی» تألیف رامتین کاکاوندی نوازنده، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی از طرف انتشارات عارف پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
رامتین کاکاوندی درباره این اثر تالیفی گفت در این کتاب به مبحث موسیقی مقامی تنبور لکستان و قوائد چگونگی طرز تنبورنوازی دوره مذکور اشاره شده و با شیوه نواختن امامقلی امامی که یکی از برجسته ترین نوازندگان تنبور و میراث دار فرهنگ موسیقایی آن حوزه بوده اند مقام های آن دوره را تجزیه و تحلیل و وضع و حالت پیدایش مقام ها را با طرز رسم ایشان آوانگاری شده است.
وی با اشاره به انگیزه های خود برای انتشار این کتاب اشاره کرد: بنده با الهام از شیوه نوازندگی شاگردان آقاسید نصرالدین، مصمم به آوانگاری این نوع شیوه شدم و با گردآوری آثار ضبط شده استادان مطرح و با جمع آوری تاریخ پیدایش و خلق مقامات تصمیم به انتشار این مجموعه گرفتم.
کاکاوندی در ادامه درباره محتوای این اثر پژوهشی توضیح داد: مقام های آوانگاری شده این مکتوب، به سه دلیل برداشتی از شیوه مقام نوازی امامقلی امامی است، نخست اینکه، چون ذات موسیقی مقامی بر طبق بداهه است و تمامی مقام ها بصورت سینه به سینه منتقل شده اند و طبیعتاً به موسم انتقال، دخل و تصرف نوازنده نیز میسر بوده آنها نیز از این حاجت مستثنا نبوده اند و بعد از احاطه پیداکردن در این امور، بیان کننده روایت خویش شده اند. دومین دلیل این است که اساس موسیقی مقامی تنبور، تکرار، باردیگر گفتن یا به دفعات انجام دادن است؛ خواه، تکرار در گردش ملودی و نغمات باشد، خواه در ریتم، ضرب یا ادوار؛ به همین دلیل با بررسی آثار امامی ملتفت خواهیم شد که او نیز در اجرای مقام ها از عامل تکرار، در ملودی و ریتم، به دفعات بهره برده اند. سومین عاملِ تفاوتِ بارزِ میانِ منطقه‌ی لکستان و دیگر مناطق رواج تنبور هم وام گیری از مجموعه ابزارهایی چون آوایی، ملودیک، نغمگی، ضربی، فواصلی و ریتمیک موسیقی فولکلوریک منطقه‌ی لکستان است، که قالب ارائه‌ی آن ابزارها توسط سازهای سورنا، کمانچه، تمبک، دهل و سازهای دیگر بوده است. این نگرش، به وفور در مقام های نواخته شده‌ی امامی دیده می شود که همان بهره گیری از فواصل، ریتم و تکنیک های سازهای اجراکننده‌ی موسیقی فولکلوریک لکستان و ادغام آن ابزارها با موسیقی مقامی تنبور است.
رامتین کاکاوندی زاده ۲۵ مرداد ۱۳۶۹ کارشناس آهنگسازی، نویسنده و نوازنده تنبور. از نسل چهارم مقام نوازان بعد از آقاسیدنصرالدین خاموشی جیحون آبادی، برخی از مقام های تنبور را بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی از استاد سیدخلیل عالی نژاد فرا گرفته و مابقی مقام ها را نزد عبدالمحمد شربتی از شاگردان آقاسیدنصرالدین خاموشی تلمذ نموده است.
تاکنون آلبوم های «پلی به سمت خورشید، در قالب موسیقی مقامی تنبور»، «آمد ندید برفت، در قالب موسیقی سنتی، دونوازی سه تار و تمبک»، «یادگار روزگار تار، در قالب موسیقی سنتی، دونوازی تار و تمبک»، «آلبوم مَرنو، در قالب موسیقی کلاسیک، آهنگسازی»، «آلبوم ضرب آهنگ، در قالب موسیقی مقامی دف» و کتاب های «شیوه نوین آموختن دف، از دوره مقدماتی تا متوسطه»، «مروارید مست بیداری ۱۰ قطعه برای تار و سه تار»، «خوف دره خاموش ۷ قطعه برای سه تار»، «هفتاد و دو مشق تنبور، برای آموزش دوره مقدماتی»، «همزاد همرنگ هراس، دونوازی دف، دوره عالی در ژانر وحشت»، «هفتاد و دو مقام تنبور، آوانویسی مکتب تنبور صحنه برای آموزش دورخ متوسطه»، «هفتاد و دو مبنای تنبور، مبنای نظری موسیقی مقامی تنبور، برای آموزش دوره پیشرفته» از وی انتشار یافته است.

منبع: