کارزاری برای ازسرگیری صدور ویزای ایران

تعدادی از فعالان گردشگری برای ازسرگیری صدور ویزای ایران که بیشتر از یک سال است متوقف شده، کارزار جمع آوری امضا راه انداخته اند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، این کارزار خطاب به محمدجواد ظریف ـ وزیر امور خارجه ـ و علی اصغر مونسان ـ وزیر گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ـ با مطالبه ازسرگیری صدور ویزای توریستی ایران از پنجم خردادماه ۱۴۰۰ راه اندازی شده و تا پنجم شهریورماه ادامه دارد. تا حالا بیش از دوهزار امضا جمع آوری شده است.
در متن این درخواست فعالان گردشگری آمده است: «با توجه به ضرورت برنامه ریزی برای توسعه صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا و باتوجه به شروع پروسه واکسیناسیون در بیشتر کشورهای متقاضی که بازار علاقمند سفر به ایران را می سازند و همین طور نظر به وضعیت بحرانی کسب وکارهای حوزه گردشگری، لازم است برای تصمیم گیری درباره صدور باردیگر ویزای توریستی توسط ارگان های مسؤول، اقدام فوری صورت پذیرد.
تقریباً همه کشورهای درگیر اپیدمی به تدریج فضای گردشگری خودرا به سمت بازگشایی هدایت می کنند و برای صدور ویزا و تسهیل و تشویق ورود توریست خارجی به کشورشان، با ارائه مشوق ها و بسته های سفر ویژه اهتمام در جذب توریست ورودی به کشور خودرا دارند.
حال باتوجه به اینکه بیشتر کشورهای بازار هدف ایران پروسه واکسیناسیون شهروندان خودرا انجام می دهند و فعالان گردشگری هر هفته شاهد درخواست های جدید از مسافران علاقمند سفر به ایران و متقاضی ارائه بسته سفر یا ویزای توریستی به ایران هستند، درخواست داریم سریعاً این مساله را پیگیری کنید.
از آن جا که هر پاسخ منفی یا تعویق در امر صدور باردیگر ویزای توریستی به هر مسافر خارجی ذهنیتی منفی و ضد تبلیغ برای مخاطبان ایران بجای خواهد داشت، فعالان و اعضای تشکل های گردشگری استانی و کشوری، خواهان رسیدگی هر چه سریع تر به موضوع ازسرگیری صدور ویزای توریستی با شرایط تطبیقی با موازین ستاد کرونا و سیاست های درمانی کلان کشور هستند تا هرچه سریعتر شاهد رونق صنعت گردشگری کشورمان باشیم.»
وزارت امور خارجه در مردادماه ۹۹ توقف صدور ویزای توریستی ایران را بطور رسمی اعلام نمود. رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه اظهار داشت که «با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و سفارش های سازمان جهانی بهداشت در خصوص پرهیز از سفرهای غیرضروری، گزینه های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی شدن شرایط در لیست روادیدهای سامانه روادید الکترونیکی کشور غیرفعال شد. ان شاءالله پس از عادی شدن شرایط گزینه های مذکور باردیگر فعال خواهد شد.» قبل از آن نیز تردد اتباع خارجی از مرزهای هوایی و زمینی ایران متوقف شده بود.
در نیمه دوم سال، با شروع واکسیناسیون کووید در بعضی کشورها، فعالان گردشگری بارها از وزارت امور خارجه و ستاد ملی کرونا صدور باردیگر ویزای توریستی برای گروه های طبیعت گرد و گردشگران واکسینه شده را مطالبه کردند که تا کنون پاسخی به آن داده نشده و مرزها همچنان به روی گردشگران بسته مانده، درحالی که راه برای اتباع خارجی، که قصد درمان و تجارت دارند، باز است.
ابراهیم پورفرج ـ رئیس جامعه تورگردانان ایران ـ گفته است: اگر تکلیف صدور ویزا مشخص نشود، گردشگرانِ متقاضی سفر به ایران، سراغ کشورهای دیگر در همین منطقه می روند. دست کم یک برنامه زمانی مشخص به ما بدهند، تا حدقل ما به گردشگران و آژانس های خارجی جواب درست و قانع کننده ای بدهیم. آنها می پرسند ایران کی ویزا می دهد و ما نمی دانیم بگوییم شش ماه، یک سال یا یک قرن دیگر!؟