وزیر میراث فرهنگی مطرح کرد: اجرای ۱۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه در کشور

به گزارش آبنما کار فارس وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه علیرغم تمام تحریم ها اما در دولت دوازدهم توانسته ایم بیشتر از ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه را افتتاح نماییم، اظهار داشت: حالا حدود ۱۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه درحال ساخت است و انتظار می رود تا آخر این دولت بعضی از پروژه ها را به افتتاح برسانیم.
علی اصغر مونسان دوشنبه ۱۰ خرداد در آیین افتتاح مرکز فرهنگی سعدی و برخی از پروژه های میراث فرهنگی فارس ضمن اشاره به این که ۶۷۰ هتل در کشور درحال ساخت است که ۱۷۵ مورد آن دارای ستاره های ۴ و ۵ است، اضافه کرد: بطور قطع افتتاح این طرح ها آینده روشنی برای گردشگری را نوید می دهد.
او افزود: بیشتر از ۴۰۰ واحد هتل در دولت تدبیر و امید افتتاح شده و حدود ۲۰۰ واحد اقامتگاه بومگردی در بخش گردشگری هم به بهره برداری رسیده که ظرفیت تخت ها را به ۴۶۰ هزار تخت رسانده است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن اشاره به اضافه شدن بخش طبیعت گردی به فعالیتهای گردشگری که به طور عمده فرهنگی و تاریخی بوده است، اظهار داشت: این مهم باعث جذب گردشگران شده و امکان رقابت را در منطقه برای ایران بوجود آورده است.
مونسان بیان نمود: هم اکنون ۱۸ مجموعه گردشگری درحال بهره برداری و در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم توانستیم بیشتر از ۲۰۰۰ قلم اشیا تاریخی در حراج های خارجی به کشور عودت دهیم.
او خاطرنشان کرد: بیشتر از 100 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به صدمه دیدگان ناشی از کرونا در بخش گردشگری پرداخت شده است و ۶۷۰ میلیارد تومان تسهیلات هم در بانک ها در مرحله پرداخت داریم.
وزیر میراث فرهنگی از احیای کاروانسراهای کشور و تبدیل آنها به هتل کارونسرا اطلاع داد و اظهار داشت: این اقدام با واگذاری کاروانسراها اجرایی شده است.
مونسان همینطور طرح تجاری سازی، برندینگ، بسته بندی و طراحی صنایع دستی را از دیگر اقدامات اخیر این وزارت خانه عنوان و تصریح کرد: سال قبل و در بخش صادرات صنایع دستی، علیرغم فراگیری بیماری کرونایی اما رشد این بخش متوقف و منفی نشد.
مونسان ضمن اشاره به این که با بهره برداری از ظرفیت های کشور در حوزه گردشگری، گوی رقابت گردشگری را از کشورهای همجوار ربوده ایم، اضافه کرد: نسبت به واگذاری حق بهره برداری از بعضی از واحدهای تاریخی به بخش خصوصی اقدام شد تا با جذب اعتبار این طرح ها نسبت به بهره برداری و احیای ۵۰۰ باب خانه تاریخی در کشور اقدام گردد.
وزیر میراث فرهنگی ضمن اشاره به بودجه کم این وزارت خانه در مورد مرمت و نگهداری ابنیه تاریخی، اظهار داشت: اگر بخواهیم مجموع اعتباراتی که در بودجه برای نگهداشت ۳۴ اثر ملی و ۲۴ اثر جهانی پیشبینی شده است را صرف این آثار نماییم سرانه بودجه نگهداری هر اثر نزدیک به پنج میلیون تومان خواهد بود.

منبع: