فرهاد میرمحمدصادقی نواخت؛ روایت موسیقایی از مرگ مهاجران اروپا

آبنما کار: آلبوم جامانده ترین به آهنگسازی فرهاد میرمحمد صادقی در ژانر موسیقی بی کلام پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، «جامانده ترین» عنوان یکی از تازه ترین آثار انتشار یافته در بازار موسیقی است که به آهنگسازی فرهاد میرمحمد صادقی در ژانر موسیقی بی کلام در دسترس شنوندگان قرار گرفت.
«تراژدی ترک»، «سقوط»، «همه چیز را برداشته ام»، «دیوار»، «جامانده ترین»، «صبح»، «پرسه»، «طپش»، موسیقی پایان»، «مینا»، «ورود به گتو»، «پایان نمایش»، «آینه»، «کرد»، «وایه»، «خاطرات فراموش شده» اسامی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.
آناهیتا ایزدی پارسا نوازنده ویولنسل، پگاه هراتی و فرهاد میرمحمد صادقی نوازندگان پیانو، امین رحیمی نوازنده دودوک، فرهاد میرمحمد صادقی و کاوه عابدین ناظران ضبط، رضا صالحی طراح گرافیک، مینا پورعبدالله عکاس گروه اجرائی آلبوم «جامانده ترین» را می سازند.
در توضیحات تکمیلی آلبوم آمده است:
«حکایت رفتن به هرگونه پر از جامانده هاست. آنگاه که این رفتن بی بازگشت است جامانده ها تسکین و عذاب ند. وقتی که چمدان می بندی و هر آنچه داشتی را تنها در یک چمدان می توانی جای دهی. فرض کن هرچه بخواهی می توانی ببری اما نه بیش از یک چمدان. آنگاه که جامانده ترین تو چیست؟
حکایت آلبوم حاضر از یک فهرست آغاز شد. فهرست مرگ های مستند پناهجویان و مهاجران در نتیجه سیاست های محدودکننده اتحادیه اروپا، در سال ۹۶ که این فهرست را دیدم، تعداد این مرگ ۳۳ هزار و ۲۹۳ و در آخرین به روز رسانی که در اوایل آوریل ۲۰۱۹ انجام شده این تعداد به ۳۶ هزار و ۵۷۰ رسیده است. فهرست ۶ ستون دارد، تاریخ پیدا شدن اجساد، تعداد، نام و جنسیت و سن، اصالت، دلیل مرگ، منبع، هرچه خواندم بیشتر دریافتم که هرکدام از این اعداد یک انسان است. مادر، پدر، خواهر، برادر، دختر، پسر، معشوق، جامانده ترین هرکدامشان چیست یا کیست؟
و اما این آلبوم رویکرد من در این جاماندن هاست، تعدادی از قطعات در تئاترها و فیلم هایی که آهنگسازی کردم، استفاده شده که با تغییرات گاهی بنیادین در این آلبوم آمده است که در این دیباچه شرح مکفی داده ام.
در کلیت آلبوم، دغدغه من رفتن و جاماندگی بوده است و این جریان در کل آلبوم روان است.»

فرهاد میرمحمد صادقی همچون هنرمندانی است که در حوزه آهنگسازی، نوازندگی و طراحی صدا به فعالیت مشغول می باشد. فعالیت هنری وی به آهنگسازی و طراحی صدا برای فیلم ها و نمایش ها، تنظیم موسیقی ارکسترال و آموزش تقسیم شده است.
موسیقی او را می توان ملاقاتی بین موسیقی شرق و نئوکلاسیک غربی دانست که سازهای مختلفی از قبیل ویولنسل، پیانو، دودوک به همراهی کوارتت زهی، کنترباس، گیتار، سازهای کوبه ای شرقی، کمانچه و تنبور را شامل می شود.
این هنرمند تا حالا برای بیش از ۳۰ فیلم و ۳۰ نمایش آهنگسازی و طراحی صدا کرده و در جشنواره های بین المللی نیز شرکت داشته است.

منبع: