مدیرکل میراث فرهنگی همدان: تکمیل پرونده منظر تاریخی هگمتانه یک تا ۳ سال زمان می برد

همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی «هگمتانه تا همدان» پیشرفت خوبی داشته است.
علی مالمیر در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: این شایعه که «این پرونده از مسیر ثبت خارج شده است» حقیقت ندارد و اوایل هفته جاری جلسه شورای معاونان وزارتخانه با مدیران کل استانی بصورت ویدئوکنفرانس برگزار و گزارش پرونده و روند تکمیل پرونده به وزیر میراث فرهنگی ارائه شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: بر طبق تاکید وزیر میراث فرهنگی پروسه پرونده ثبت منظر تاریخی هگمتانه تا همدان در حال پیموده شدن است و باتوجه به حجیم بودن کار، پیشرفت خوبی داشته است.
این مقام مسئول اشاره کرد: جمع آوری اطلاعات پرونده که کاری مهم و زمان بر بود، انجام شده و تولید نقشه ها در حال انجام می باشد و بعد از این مرحله تدوین و فصل بندی پرونده را دست اقدام داریم.
مالمیر با اشاره به اینکه این پرونده یکی از اولویت های وزارتخانه میراث فرهنگی است، اظهار نمود: پروسه تکمیل و ثبت پرونده ای با این اندازه از حساسیت و اهمیت حداقل یک تا سه سال طول می کشد.
وی اشاره کرد: به سبب تاکید وزیر میراث فرهنگی و استاندار همدان همه تلاشمان را بر این گذاشتیم و از تمام ظرفیت های استان و وزارتخانه استفاده می نماییم تا پرونده به سرعت آماده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه همدان مطرح کرد: به جهت اینکه پرونده مسیر رفت و برگشت مختلفی به یونسکو نداشته باشد، اطلاعات را بطور مرتب و همزمان به مرکز ارائه می نماییم و به جمع بندی می رسیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش خواهیم کرد پرونده ثبت منظر تاریخی هگمتانه تا همدان تا اختتام دولت وقت تکمیل شود، اظهار داشت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» به یونسکو ارسال شده و پیش بینی می شود تیرماه ارزیابان در کشور حضور یابند و از کاروانسراها بازدید کنند و گزارش را به یونسکو عرضه کنند.