شیرین ترین موزه ایران در یزد

آبنما کار: یزد یزد یکی از برندهای خاص کشور در عرصه تولید انواع شیرینی های سنتی است که بعضاً آوازه تعدادی از شیرینی هایش در دیگر کشورها شنیده می شود اما تا حالا موزه ای با این عنوان نداشته و امروز متولیان شیرینی در یزد نوید راه اندازی موزه ای متفاوت از شیرین ترین سوغات یزد را می دهند.
در جهان روزهای مختلفی بنام شیرینی های مختلف و انواع خوراکی وجود دارد، از روز «کیک ماه» مخصوص چینی ها گرفته تا روز جهانی «کیک شکلاتی» و سایر انواع شیرینی که فرصتی برای توجه بیشتر به شیرینی ها شده است.
ایران هم کشوری با ظرفیت های بی نظیر از تنوع در شیرینی هاست ولی هنوز با گذشت سالیان دراز و وجود ریشه های فرهنگی و تاریخی خوراکی ها در زندگی مردمانش به این ظرفیت ها بعنوان یک جاذبه برای گردشگران توجه چندانی نداشته است.
در این میان، یزد یکی از استان های مطرح کشور در صنعت شیرینی سازی است که آوازه شیرینی هایش از مرزهای جغرافیایی ایران نیز گذشته بطوریکه یزد در خیلی از کشورها با شیرینی هایش شناخته می‎شود.
سوغات شیرین یزدیها که بسیاری را برای تهیه انواع مرغوب و مطلوب برندهای متعددش حتی به یزد می کشاند، نه فقط از نظر مزه متفاوت و خاص بلکه از نظر فرهنگ و قدمت نیز با اصالت است به نحوی که همراه با طعم شیرین آن، فرهنگ زحمت و کارآفرینی آن نیز توسط هر خریداری، چشیده می‎شود.
با تمام این اوصاف هنوز ظرفیت شیرینی یزد که از سال پیش برای ثبت شدن آن در لیست آثار ناملموس اهتمام شده، در بستر یک قاب و ویترین فرهنگی و در قالب موزه به گردشگران ارائه نشده است و جسته و گریخته، افراد محدودی از قدمت، نوع پخت و تهیه و سایر خاصیت های شیرینی های پرطرفدار یزد باخبر هستند.
شیرینی یزد از مزه تا فرهنگ

«سیدعلیرضا آسایش» رئیس اتحادیه شیرینی سازان یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از راه اندازی نخستین موزه شیرینی یزد با نگاهی متفاوت در کشور خبر می دهد و می گوید: اجرائی شدن این ایده بعد از دریافت سمتش بعنوان ریاست اتحادیه پررنگ تر شد چونکه یکی از با اهمیت ترین برندهای یزد پیش از جهانی شدن بافت تاریخی این شهر، شیرینی آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه کمبود موزه ای برای عرضه و ارائه انواع شیرینی یزدی در این خطه به وضوح احساس می‎شود، بیان می کند: به دنبال ایجاد ویترینی از شیرینی های یزدی نیستیم بلکه در صورت حمایت مادی و معنوی می توانیم ابزارها، مواد اولیه و اساس قنادی، مشاهیر و خلیفه های یزدی و فرهنگ شیرینی یزد را در این موزه معرفی نماییم.
این مسئول اضافه می کند: اما وجه تفاوت این موزه با سایر موزه ها، عرضه مستقیم انواع شیرینی یزدی، اشتغال زایی و ایجاد مجموعه ای گردشگری خصوصاً در زمان پیک توریست خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در وهله اول این موزه بصورت مجازی راه اندازی خواهد شد، می گوید: هم اکنون هیچ مکان خاصی برای ایجاد موزه در نظر گرفته نشده اما امیدواریم بتوانیم با همکاری متولیان شهری و استانی محل مناسبی را جهت راه اندازی این موزه پیدا نماییم.
این مسئول با اشاره به برگزاری نشستی درخلال کمیته گردشگری خوراک و اتحادیه جهت راه اندازی این موزه، تصریح می کند: یزد نه فقط از انواع شیرینی پرطرفدار مانند قطاب، حاجی بادام، باقلوا، انواع لوزهای پسته، نارگیل و بادام و همین طور کیک یزدی و پشمک برخوردارست بلکه صاحب عناوینی بین المللی مانند شیرینی حاج خلیفه رهبر است.
وی از مشاهیر و دیگر خلیفه های قدیمی یزد در این صنعت مانند جلایی، متوسلیان، فردوسیان، شیرینی ساز و طهان زاده نیز نام می برد و می گوید: هنوز این مشاهیر و بزرگان نامی یزد، به خوبی معرفی نشده اند در صورتیکه صنعت شیرینی امروز یزد مدیون همین افراد است.
آسایش درباب مصداق ارائه خدمات این افراد به یزد، اظهار می کند: برندی مانند حاج خلیفه رهبر نه فقط یک واحد تولیدی است بلکه بعنوان یک کارخانه بزرگ شیرینی سازی در یزد اشتغازایی کرده و از کمترین حمایت های دولتی برخوردار است، در عین حال برندی آبرومندانه در یزد بشمار می رود که آوازه ی آن با سبقه ی بیش از ۱۰۰ سال را در نقاط مختلف دنیا می‎شنویم.
وی عنوان می کند: باید چنین افراد و خدماتی که به یزد عرضه می کنند، در قالب موزه به مردم و گردشگران شناسانده شود تا بتوانیم شاهد وجود افرادی مشابه این کارآفرینان موثر در کشور باشیم.
رئیس اتحادیه شیرینی سازی یزد با اشاره به این که آثار زیادی از شیرینی یزد در لیست آثار ناملموس ثبت شده است، می گوید: برخی از شیرینی های یزد در لیست آثار ناملموس به ثبت رسیده که می توانند ظرفیت مطلوبی برای گردشگران باشند.
لازمه پشتیبانی از سوی میراث و شهرداری
«حسین دهقان منشادی» مسئول کمیته گردشگری خوراک یزد نیز با اشاره به اهمیت ایجاد موزه ای از سوغات پرفروش یزد، به خبرنگار ایسنا می گوید: وجود موزه ای مجازی یا فیزیکی برای معرفی شیرینی های یزد لازم است تا برندهای خوش آوازه ی این حوزه به گردشگران معرفی شوند ولی دراین زمینه نیازمند حمایت های اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری هستیم.
وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار در لیست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است، تصریح می کند: فرهنگ شیرینی خوردن در یزد، مزاج ها و خوراکی هایی که یزدی ها بعد از آن به صرف شیرینی سنتی روی می آوردند هم نکات جالبی است که می توانند برای گردشگران قابل توجه باشند.
این فعال گردشگری در این رابطه با اشاره به این که یزدی ها بعد از صرف شولی(نوعی آش محلی)، شیرینی می خوردند؛ می گوید: چنین عادت های غذایی فکر شده و هوشمند در یزد نیز از فرهنگ هایی است که در کنار معرفی شیرینی در بستر وجود موزه ای از این آثار، می تواند قابل توجه باشد.
دهقان در آخر پیوند غذایی شیرینی و سایر خوراکی های یزد را نیز یادآور می شود و خاطرنشان می کند: نوشیدنی قهوه یزدی که در کنار کیک یزدی صرف می‎شود، اثری ثبت شده در لیست آثار ملی ناملموس است که توجه به این نکته نیز می تواند برای گردشگران و مسافران جالب باشد.

منبع: