طرح گواهی سبز برای سفر به اتحادیه اروپا

به گزارش آبنما کار با نزدیک شدن فصل تابستان و آماده شدن کشورهای متکی به گردشگری برای میزبانی از بازدیدکنندگان، کمیسیون اروپا طرح صدور «گواهی سبز» را برای تسهیل سفر گردشگران به کشورهای این اتحادیه عرضه داد.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه، کمیسیون اروپا طرح صدور گواهی ای را عرضه کرد که به واسطه آن ۴۵۰ میلیون نفر ساکن اتحادیه اروپا فارغ از واکسینه شدن یا نشدن می توانند آزادانه به ۲۷ کشور این اتحادیه سفر کنند.
این طرح هفته آینده در جریان نشست سران اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون کمیسیون اروپا اعلام نمود: «همگی ما خواستار بازگشت فصل گردشگری هستیم و نمی توانیم یک فصل گردشگری دیگر را از دست بدهیم… گردشگری و فرهنگ و سایر حوزه های متکی به گردشگری به شدت گرفتار خسارت شده اند. صحبت از ده ها میلیون شغل است.»
این طرح برای هفته ها مورد مباحثه قرار گرفت تا در نهایت یک طرح همه جانبه عرضه شود. صنعت توریسم و کشورهای جنوب اروپا همچون یونان و اسپانیا که به گردشگری متکی هستند همواره خواهان عرضه هر چه سریع تر طرح هایی بوده اند که قرنطینه و ضرورت انجام آزمایش کرونا را لغو کنند. از طرفی خیلی از اعضای این اتحادیه همچون فرانسه با عنایت به واکسینه نشدن بخش زیادی از شهروندان اتحادیه اروپا صدور چنین گواهی هایی را تبعیض آمیز ارزیابی کردند.
بر مبنای اطلاعات رسمی عرضه شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا، به علت تاخیر در تحویل و تولید واکسن کمتر از ۵ درصد شهروندان اروپا به صورت کامل واکسینه شده اند. با این وجود کمیسیون اروپا اعتقاد دارد تا آخر تابستان ۷۰ درصد از جمعیت بالغ اتحادیه اروپا واکسینه خواهند شد.
برای جلب رضایت تمامی اعضای این اتحادیه، کمیسیون اروپا پیشنهاد کرد این گواهی سبز دیجیتالی که مجانی هم خواهد بود می تواند برای ساکنان اتحادیه اروپا که واکسینه شده اند و همینطور آن دسته از افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها منفی است یا مدرکی دارند که نشان دهنده بهبود آنها بعد از مبتلا شدن به این بیماری است مورد استفاده قرار بگیرد.
کمیسیون اروپا همینطور اعلام نمود اقدامات امنیتی پیشرفته ای برای حفاظت از اطلاعات این گواهی ها صورت خواهد گرفت. این گواهی ها به صورت دیجیتالی صادر خواهند شد تا هم در موبایل های هوشمند و هم در صفحات کاغذی قابل عرضه باشند.
به قول کمیسیون اروپا صدور این گواهی ها زمانی که سازمان جهانی بهداشت آخر همه گیری کرونا را اعلام نمود باید به حالت تعلیق دربیاید.

منبع: