پژوهشگران داخلی پیشنهاد کردند گردشگری مجازی جایگزینی برای سفر در ایام کرونایی

با حال و روز جدیدی که دنیای ما به واسطه گسترش بیماری کرونا پیدا کرده، صحبت از گردشگری شاید زیاد مناسب به نظر نیاید اما محققان کشور در مطالعه ای، تاکید کرده اند که گردشگری به شیوه مجازی و توسعه آن می تواند گره های زیادی را از روح و روان مردم باز کند.
به گزارش آبنما کار به نقل از ایسنا، حقیقت مجازی یک بخش نوظهور در پیشرفت فناوری است که هدف از آن از میان برداشتن مرزهای بین دنیای واقعی و فضای مجازی است. حقیقت مجازی یک فناوری نوین است که کاربر به کمک آن در محیطی شبیه سازی شده با دنیای واقعی قرار می گیرد. درواقع هنگامی که کاربر، عینک حقیقت مجازی را بر روی چشمان خود قرار می دهد، محیطی را مشاهده می کند که بر مبنای موقعیت بدنش تغییر می کند، ازاین رو ذهن انسان بعد از مدتی حس می کند که در یک محیط واقعی قرار گرفته است.

فضای مجازی رابطه ناگسستنی با فعالیت گردشگری دارد. امروزه استفاده از تکنیک های حقیقت مجازی در توسعه گردشگری، نگرش جدیدی را نسبت به این حوزه و بازدیدکننده مجازی ایجاد کرده است. با به وجود آمدن این امکان، فرد می تواند از مکان های مختلفی از قبیل موزه ها، مناظر طبیعی، زیارتگاه ها و آثار باستانی دور از دسترس به صورت مجازی دیدار کند. حس شعف بعنوان شکلی از رضایت، یکی از علل عمده جهت استفاده افراد از دنیای سه بعدی در گردشگری شمرده می شود.

این مورد جالب، مورد توجه تعدادی از محققان کشور از دانشگاه پیام نور قرار گرفته تا آنرا به شکل دقیق تری ارزیابی کنند. در این مطالعه، اثر گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی بررسی شده است.

در این پژوهش، اطلاعات موردنیاز برای تحلیل از راه 384 نفر از گردشگران اروپایی و به کمک شبکه های اجتماعی اینستاگرام و فیسبوک جمع آوری شده است.

یافته های این تحقیق نشان داده است که سهولت درک شده، سودمندی درک شده و لذت درک شده با گردشگری مجازی بر رضایت از زندگی، کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان تاثیر مثبت و قابل توجهی دارند.

بر این اساس، مزایای گردشگری مجازی نظیر عدم محدودیت زمانی و مکانی، در دسترس بودن و ارزان بودن سبب شده است که گردشگران زیادی جذب این فناوری شوند و به دنبال آن، برای سفر واقعی هم ترغیب گردند.

دراین باره، یزدان شیر محمدی، استادیار و پژوهشگر مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور تهران و دیگر همکارانش در این پژوهش می گویند: «پذیرش فناوری گردشگری مجازی بر رفاه ذهنی اثرگذار می باشد، ازاین رو برنامه ریزان، فعالان و سیاست گذاران صنعت توریسم می بایست قابلیت های گردشگری مجازی را در نظر بگیرند، چونکه دنیای امروز بسیار متفاوت از دنیای گذشته شده و به تبع آن مفهوم رفاه ذهنی هم اهمیت و معنای متفاوت از گذشته پیدا کرده است».

به قول آنها، «بر این اساس و با عنایت به محدودیت های مختلفی که امکان دارد افراد در گردشگری واقعی با آن مواجه باشند (نظیر بیماری، محدودیت های مالی و زمانی)، گردشگری مجازی این فرصت را برای افراد فراهم می آورد که در منزل خود یا در هر مکانی که حضور دارند به گردشگری مجازی بپردازند و از مزایای آن من جمله رفاه ذهنی بهره بگیرند».

همینطور بر مبنای اطلاعات عرضه شده در این مطالعه پژوهشی، گردشگری مجازی این فرصت را فراهم نموده است که برنامه ریزان و سیاست گذاران اجتماعی و گردشگری از قابلیت های این تکنولوژی جدید استفاده کنند و از آن بتوانند در جهت توسعه گردشگری واقعی استفاده کنند، چونکه به قول شیرمحمدی و همکارانش، «هزینه های گردشگری مجازی بسیار پایین بوده و قابل مقایسه با گردشگری واقعی نیست و از سوی دیگر گردشگری مجازی می تواند همان هیجانات و لذت سفر و تجربه واقعی را تا حد زیادی در بر داشته باشد و از این طریق، رضایت افراد از زندگی را افزایش داده و همینطور کیفیت زندگی، شادکامی و سلامت روان آنها را ارتقا بخشد».

این یافته های علمی پژوهشی را فصل نامه «برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی» متعلق به دانشگاه علّامه طباطبائی منتشر نموده است.

منبع: