در جمع خبرنگاران مطرح شد؛ تاکید وزیر ارشاد بر اتصال هنر و اقتصاد در جشنواره تجسمی فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر و مشخصا بخش کارگاه های این رویداد را فرصتی دانست که در اتصال هنر و اقتصاد موثر خواهد بود.

به گزارش آبنما کار به نقل از مهر، نمایشگاه طوبای زرین و بخش های مختلف سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه پایان یافت و در این آخرین روز نمایشگاه آثار جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازدید به جشنواره آمد.
صالحی بعد از بازدید از تمامی بخش های جشنواره در مجموعه صبا فرهنگستان هنر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره این جشنواره اظهار داشت: خیلی خوشحالم که امروز توفیقی دست داد تا ساعاتی به تماشای آثار هنرهای تجسمی در رشته های مختلف هنری بپردازم که فرصت مغتنمی بود و فضایی پر لذت وجودی و روحی را برایم ایجاد کرد. البته نتوانستم همه آثار را ببینم اما ما می توانیم کارهای قابل توجهی را بعنوان نتیجه و کارنامه جشنواره هنرهای تجسمی ببینیم.
وی اضافه کرد: این جشنواره به شکلی خروجی و برون داد اتفاقاتی است که در شاخه های مختلف هنرهای تجسمی رخ داده است و نشان داده است که می توانیم این اتفاقات را در یک نما به شکل تجمیعی تر ببینیم و نسبت به آن داوری نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: به نظر می رسد که هر سال و هر چه جلوتر می رویم، این تنوع را در حوزه های مختلف بیشتر ملاحظه می کنیم؛ اول در تنوع پدیدآورندگان آثار از منظر اقلیمی است. در همین جشنواره و با همین نگاه مختصر وقتی به شناسنامه آثار نگاه می کردم کاملاً روشن بود که بخش قابل توجه پدیدآورندگان هنری در همه شاخه های هنری که من دیدم مربوط می شود به استان های غیر تهران و در استان ها هم گاهی اوقات به شهرستان های نه چندان مشهور. اینکه هر مقدار خاصیت جغرافیایی هنر ایران را وسیع تر داشته باشیم و پدیدآورندگان اصلی هنری مان محدود به تهران و شهرهای برخوردار نباشند از آنجایی که بین تولید و نتیجه یک رابطه ای است حتما آثار ایرانی معنای ایرانی خودشان را بیشتر پیدا می کنند.
وی تصریح کرد: هم اکنون دیگر هنری که در جشنواره ها می بینیم هنر تهران یا هنر شهرهای بزرگ نیست بلکه هنر جغرافیای ایران در وسعت وسیعی که دارد با خصوصیت های خاص اقلیمی، بومی و اثر گذاری هایی که خواهد داشت و دارد.
صالحی ضمن اشاره به اینکه این رویه، چشم انداز خوبی را برای آینده هنر ایران ترسیم می کند، اظهار نمود: این رویه مانند یک سری مویرگ هایی در کل اقلیم ایران جریان پیدا می کنند و میانسالان جوانان و جوانان نسل جوان تر و به حوزه نوجوانان و خردسالان اثر می گذارند و انشاالله می توانیم به این تأثیرگذاری مویرگی در آینده هنر ایران امیدوار باشیم.
وی بیان نمود: خصوصیت دیگری که به تنوع پدیدآورندگان بر می گردد حوزه جوانان است کاملاً در سالهای اخیر محسوس است و در جشنواره سال جاری به صورت خاص مشهود است که نسل جوان هنرمند ایرانی رو به افزایش جهشی است یعنی این طور نیست که ما آنرا به یک رشد عادی تلقی نماییم بلکه رشد جهشی را در نسل جوان می بینیم آن هم در همه شاخه های هنری. خیلی خوشحالم که جریان جهشی پدیدآورندگان هنری در نسل جوان را شاهد می باشیم. کاملاً روشن است که وقتی در نسل جوانمان شاهد یک جهش در نسل جوانمان باشیم به آینده آن حوزه بیشتر می توانیم امیدوار باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از خطراتی که در همه حوزه ها همچون هنر وجود دارد، خطر انقطاع و گسست نسلی است و اینکه پیشکسوتان برای خودشان رهروانی را پیدا نکنند اما ما در همه شاخه های هنر شامل هنرهای کلاسیک و سنتی خودمان و چه هنرهای جدید شاهدیم که نسل جوان ما جریانی زنده و پویا است.
وی به تنوع مضمون در آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر اشاره نمود و گفت در آثار مضامین خیلی متکثر است و وقتی به این مضامین نگاه می نماییم نوعی خلاقیت در سوژه را در شکلی وسیع می بینیم که این هم این امیدواری را بوجود می آورد. مضمون های تکراری دیگر جذابیت خودش را نخواهد داشت و بخشی از خلاقیت در هنر، خلاقیت سوژه و مضمون است. ما در همه شاخه های هنری که دیدم، مضمون ها کمتر تکراری بودند و سراغ هر تابلویی که می رفتیم با یک مضمون تازه مواجه می شدیم. نکته قابل توجه بعدی در مبحث تنوع آثار این دوره، تنوع در چارچوب و فرم است. به نظر می رسد که یکی از مخاطراتی که عرصه هنر و خلاقیت می تواند داشته باشد هنرها سرمشق نویسی داشته باشند یعنی استادی یا پیشکسوتی چیزی را بعنوان سرمشق عرضه نموده باشد و بقیه همان را به شکل رونویسی به لحاظ فرم ادامه دهند. اما در عرصه فرم هم آن چیزی که من در همه شاخه هایی که همین فرصت محدود و نیمی از آثار که من دیدم، احساس می کردم که اقتباس هایی که در چارچوب و تکنیک صورت گرفته اند مبتکرانه و خلاقانه و یا دست کم ترکیب های تازه و خلاقانه ای است.
صالحی خاطرنشان کرد: تنوع می تواند یک امتیاز برای این نمایشگاه باشد اما اینکه ما آثار را نسبت به استانداردها و خصوصیت های کیفی چگونه ارزیابی می نماییم هم نکته دیگری است. در این بحث هم کاملاً روشن به نظر می رسد که آثار رو به کیفیت بیشتر حرکت می کند. اینکه به رغم افزایش ۲ برابری آثار رسیده به جشنواره، داوران مختلف واقعاً هم در مرحله پذیرش و بعد در مرحله داوری دوم و انتخاب نهایی برگزیده ها گرفتار یک پرسش و مسئله اساسی در مورد اینکه کدام را انتخاب کنند شده اند و این موضوع، نشان دهنده این است که جریان کیفی در عرصه هنرهای تجسمی را بیشتر می بینیم.
وی ضمن اشاره به بخش چاپ دستی و کارگاه های این هنر که در جشنواره برگزار شد، اظهار داشت: اینکه ما هنر ایرانی را به استمرار و کارآفرینی برسانیم نکته قابل توجهی است چون که از یک منظر هنر را بعنوان یک لزوم زندگی روحانی و معنوی انسان تلقی می نماییم و از یک منظر دیگر اینکه هنر می تواند در اقتصاد کشور جایگاه پیدا کند. سال جاری بخش عیدی سازی هم با برگزاری یک بخش و کارگاه هایی که داشتند فرصتی را ایجاد کردند در اتصال بخش هنر و اقتصاد هنر در این عرصه که یکی از کارهای خوب جشنواره بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها توضیح داد: بخش ستارگان هنر ایران هم بخش قابل توجه دیگر جشنواره بود. بخشی از افتخارات تاریخی ما حوزه فرهنگ و هنر ایران بوده و هست. در مقاطعی جشنواره و جوایز و رسانه ای در کار نبوده و به شکل طبیعی این دستاوردهای هنری نقل و انتقال پیدا می کرده است اما هم اکنون جشنواره ها و جوایز منطقه ای و بین المللی که وجود دارند برای عرضه هنرهای ایرانی در جهان و منطقه فرصت هایی را بوجود آورده اند. اینکه مجموعه کسانی که در یکی دو سال گذشته در این عرصه ها توفیقی پیدا کرده اند، در یک جا دیده شوند علاوه بر اینکه تقدیر و تکریم آنها است، چشم اندازی هم برای دانشجویان و جوانان رشته های هنری ایجاد می کنند که آنها را بعنوان عناصر مؤثر عرصه جهانی بشناسند و بیشتر نسبت به کارهای آنها تعمق کنند و هم با توسط یک جامعه مؤثر جهانی در عرصه کشور خودمان، احساس نماییم چنین باشگاهی داریم که بخشی از دیپلماسی فرهنگی و هنری کشور ما خواهد بود.

منبع: