گفت وگوی آبنما کار با رییس انجمن صنفی دفاتر سفر تهران نمایشگاهی که نه آش دارد نه پایکوبی!

به گزارش آبنما کار نمایشگاه گردشگری تهران که سال جاری رسما با بخش صنایع دستی ادغام شده، مقرر است بدون حضور گروه های نوازنده و غرفه های غذا برگزار شود؛ پرمخاطب ترین بخش های نمایشگاه گردشگری ایران که سال جاری به خاطر کرونا حذف شده اند. برخی فعالان گردشگری معتقدند این بخش ها مزیت این نماشگاه بین المللی را زیر سوال برده و سطح گردشگری را پایین آورده بودند.
از طرفی، درحالی که بیشتر نمایشگاه های گردشگری در کشورهای دیگر مجازی برگزار می گردند این سوال مطرح است که چه ضرورتی برای برگزاری نمایشگاه جوان تهران وجود دارد، آن هم در شرایطی که بیشترین فعالیت این نمایشگاه در سالهای گذشته روی فروش ویزا و تورهای خارجی و سفرهای عید متمرکز شده بود و کمترین شرکت کننده خارجی را داشت و به قول بعضی از فعالان گردشگری هم جنبه صله رحم آن پررنگ تر بود. امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران در اینباره به ایسنا اظهار داشت: بیشتر از یک سال است که درگیر ویروس کرونا شده ایم. گردشگری سال ۹۸ را هم با شرایط خوبی پشت سر نگذاشت؛ سال را با سیل آغاز کردیم و برای اولین بار ـ دست کم در عمر حرفه ای ام ـ با شعار «سفر نرویم» مواجه شدیم. بعد از آن نابسامانی ارز پیش آمد و سفرهای خارجی محدود شد. بعد بنزین و حوادث آبان و بعد از آن هم ترور سردار سلیمانی و هواپیمای اوکراینی. آخر سال هم به کرونا ختم شد. با این همه تمام همکاران ما در بخش گردشگری دغدغه سلامتی مردم را دارند. در جلساتی هم که برای نمایشگاه گردشگری دعوت شدیم این دغدغه را بیان کردیم. به هر حال بخش دولتی می خواهد روی تقویم این نمایشگاه بین المللی را برگزار کند. از طرفی همه نمایشگاه ها برگزار شده اند. همین حالا در نمایشگاه بین المللی تهران چند نمایشگاه درحال برگزاری است.
او افزود: نمایشگاه گردشگری تهران هم مقرر است به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار گردد. نقطه قوت سال جاری حذف محصولات جانبی است که ما هم از ابتدا به آنها انتقاد داشتیم؛ همان محصولات غذایی بی کیفیت که سطح نمایشگاه گردشگری را پایین آورده بود و خارج از نظم صنعت توریسم بود. هرچند بسیاری هم به خاطر آن جاذبه های جانبی به نمایشگاه گردشگری تهران می آمدند و همین سبب می شد ویزیتور واقعی گردشگری مشخص نباشد، نمی دانستیم مخاطبی که به غرفه آژانس گردشگری مراجعه نموده برای نوای شادی و غذا آمده یا محصول گردشگری. اتفاقا نمایشگاه ۹۹ می تواند نقطه مثبتی باشد برای شناسایی و ارزیابی حقیقت های این رویداد.
رفیعی شاد اظهار داشت: البته برگزاری این رویداد هنوز برای ما هم قطعی نیست، به این احتمالات فکر می نماییم که مثلا در بین کار، وضعیت تهران را به لحاظ ویروس کرونا حاد و بحرانی اعلام کنند و نمایشگاه تعطیل شود. البته بخش مجازی نمایشگاه برای همین احتمالات پیشبینی شده است. به هر حال امیدواریم نمایشگاه گردشگری تهران در نیمه راه در وضعیت قرمز قرار نگیرد و تعطیل نشود.
او به محدودیت فضای درنظر گرفته شده در نمایشگاه سال جاری اشاره نمود و اضافه کرد: فضای نمایشگاه مقرر است کوچک باشد، مثلا برای کل استان تهران ۸۰۰ متر درنظر گرفته شده که بخش های اداری، آژانس های مسافرتی، هتل ها و اقامتگاه ها، استارت آپ ها، سفره خانه ها و… در این محدوده حضور دارند. مقرر است عرضه محصولات در سطح یک میز باشد و تزئینات و غرفه آرایی مثل سالهای گذشته نداریم که بطور قطع در هزینه ها صرفه جویی می کند. بازدیدکنندگان هم باید با وقت قبلی در نمایشگاه حاضر شوند تا با ازدحام جمعیت مواجه نشویم. مقرر است پروتکل های بهداشتی مثل تب سنجی و تونل ضدعفونی اجرا شود و ورود به نمایشگاه با ماسک هم الزامی است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران درباره دیدگاه صنف گردشگری در زمینه برگزاری و حضور در این نمایشگاه با عنایت به محدودیت های کرونا و بازارهای بسته سفر و تمایل نداشتن برخی فعالان گردشگری و شرکتهای بزرگ برای حضور اظهار نمود: این نمایشگاه صرفاً برای تعطیلات نوروز برپا نمی گردد، بیشتر جنبه حفظ برندینگ، بازارسای و بازارسنجی دارد.
رفیعی شاد درباره تغییر رویکرد نمایشگاه های جهانی و اصراری که برای برگزاری نمایشگاه تهران وجود دارد، اظهار نمود: بیشتر نمایشگاه های بزرگ مثل ITB آلمان مجازی برگزار می گردند، اگر به نظر ما بود که تمایل داشتیم نمایشگاه تهران هم مجازی باشد. اما یک سری ملاحظات وجود دارد که برگزاری حضوری این نمایشگاه را توجیه پذیر می کند. درحال حاضر تمام اصناف فعال اند و نمایشگاه هم برگزار می کنند ولی تمام انتقادها و مخالفت ها معطوف به گردشگری و سفر است. درحالی که ما اعتقاد داریم سفر هوشمندانه می تواند ایمن باشد و به مراتب کم خطرتر از سفرهای انبوه و شخصی است. این نمایشگاه فرصتی است برای تبلیغ سفر ایمن و هوشمند. مردم باید به این نوع سفر بیشتر اشراف داشته باشند. از طرفی ستاد ملی کرونا پس از یک سال به این نتیجه رسیده که سفر را با رعایت پروتکل ها می توان برقرار کرد برای همین هم با انجام سفرهای نوروزی با تعیین شرایطی موافقت کرده است.
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران مقرر است از پنجم تا هشتم اسفندماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردد. خشایار نیکزادفر، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران گردی و جهان گردی و مجری اصلی این نمایشگاه گفته است: مجوزهای لازم از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شده و بخش حضوری این رویداد با نظارت و رعایت کامل پروتکل های اجتماعی و دستوالعمل های لازم برگزار می گردد. همینطور امکان انعطاف در برگزاری نمایشگاه لحاظ شده است تا در صورت وقوع شرایط فوق العاده تمرکز اصلی بر بخش مجازی باشد.