فست فود همدانی ثبت ملی شد

آبنما کار: همدان کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از قرار گرفتن «قوت» همدان در لیست آثار میراث ناملموس ایران آگاهی داد.
فریبا نعمتی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: «قوت» بعنوان یک میان وعده در همدان شناخته می شود و در روزگار قدیم در فصل های بهار و تابستان که روزها طولانی بود، در دورهمی خانم ها بعنوان عصرانه استفاده می شد.
وی با اشاره به اینکه «قوت» غذایی است که نیاز به پخت وپز ندارد، اضافه کرد: برای تهیه این میان وعده لذیذ ابتدا نان سنگک را خُرد کرده و مقداری آب به آن می زنند و سپس پنیر محلی، سبزی خوردن و پیاز خُرد شده، روغن حیوانی، پونه خشک، گردو و یا کشمش را به آن اضافه می کنند.
نعمتی افزود: این مواد را بعد از مخلوط کردن به اندازه های کوچک در دست شکل می دهند و در ظرف می چینند و در همان ساعت خورده می شود همین طور بعد از ثبت این میان وعده، «قوت» بعنوان یک فست فود امروزی در همدان در منوی سفره خانه های سنتی و رستوران ها ارائه خواهد شد.
وی در ادامه مطرح کرد: در آخرین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس کشور، مهارت پخت کباب سرداشی همدان، مراسم آیینی شاهزاده علی اصغر(ع) همدان، مهارت پخت نان مغزی تویسرکان، تهیه کلوای نهاوند و مراسم گردوتکانی تویسرکان نیز به لیست آثار ناملموس ایران افزوده شد.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در آخر اظهار نمود: دو پرونده جدید برای ثبت در میراث ناملوس کشور در دست کار است که عبارتند از کوکوی گردوی تویسرکان و حلوای گردوی تویسرکان که پرونده هایشان به مرکز ارسال شده و بعد از طی مراحلی به ثبت خواهند رسید.

منبع: